Gode kompaktkameraer er i støtet. De enkle, billige kompaktkameraene er utkonkurrert av mobilen, men de avanserte, med god ytelse og fotoegenskaper som seriøse fotografer krever, har sett et oppsving som aldri før. De fyller mange behov, som reisefølge, som ekstrakamera eller som det ene kameraet du har med overalt. Her er tre av sesongens favoritter.
Seriøse fotografer tar kompaktkameraer på alvor. Forbi er den tiden da det gikk 18 på dusinet av kompaktkameraer og virkelig gode kompaktkameraer var en fjern drøm. Nå er utvalget stort – produsentene har innsett at mobilen har slått ut de billige helautomatiske kameraene. Fotografer som er vant til systemkameraer – speilreflekser eller speilløse – ser etter kompakte kameraer som utgjør et alternativ eller er et supplement til det store og tunge hovedkameraet. Eller til det lille, kompakte systemkameraet. Fotografi har sett på tre av de mest interessante akkurat nå.
Det kompakte reisefølget:
Leica D-lux kompaktkameraet som hever seg over mengden. Dette er Leicas elegante søsterkamera til Panasonic Lumix LX100, og teknisk likt. Leica D-lux utmerker seg både ved å være svært kompakt, det har en fremragende og lyssterk Vario-Summilux zoom som felles inn når kameraet ikke er i bruk, en utmerket elektronisk søker, og en bildekvalitet og videoegenskaper som ikke står tilbake for avanserte systemkameraer.
Som et moderne reisekamera har det selvsagt både WiFi og NFC-oppkobling innebygd, og om du vil kan du fjernstyre kameraet trådløst med din smartmobil eller nettbrett. Bildebrikken er en 16 Mp multiformat FourThirds CMOS-brikke teknisk ganske lik den som sitter i proffkameraet Lumix GH4. Til stillbilder kan du velge mellom 16:9-format, 3:2, 4:3 og 1:1, alle med rundt 13 Mp bildestørrelse. Formatene velges mekanisk med en skyvebryter rundt objektivet, som også har manuell blenderring.Videofolket kan velge mellom Full HD video med fleksible opptaksmuligheter og 4K for profesjonell videokvalitet.
På Leicavis har kameraet også manuelt lukkertidsratt, og Leica-brukere vil kjenne igjen hvordan programautomatikken stilles inn ved å sette begge disse til A (Auto). Autofokusen er rask som et systemkamera, og fungerer utmerket også under videoopptak. Objektivet dekker tilsvarende ca. 24–75 mm med lysåpning fra f/1.7 (vidvinkel) og f/2.8 (tele). Den gode lysåpningen og den følsomme bildebrikken sikrer utmerkede eksponeringer helt opp til høye ISO-verdier, og inntil ISO 6400 er bildekvaliteten upåklagelig. Det er et imponerende bra og fleksibelt reisekamera som om nødvendig leverer profesjonelle resultater både på video og stillbilder. Samtidig får det plass i enhver veske og går fint i en vestlomme.
Leica D-lux (type 109) koster fra ca. 9000 kroner og leveres med full lisens til Adobe Lightroom.
Det kompakte ekstrakameraet:
Fujifilm X30 er en direkte etterfølger av suksessene Fujifilm X10 og X20. Det har samme konsept som forgjengerne: kompakt, robust, med vekt på høy kvalitet og direkte kontroll fra fotografen i tillegg til god automatikk når du vil gjøre det enkelt. Kameraet er litt mindre enn det suverene Fujifilm X100T, som koster mer enn det dobbelte. Nykomlingen har fått en god elektronisk OLED-søker i stedet for den optiske, en vippbar skjerm, innebygd WiFi, bedre videoegenskaper med bl.a. inngang for ekstern mikrofon, og klart bedre batterikapasitet.
Bildebrikken og objektivet er det samme som før, og gir ingen synlige forbedringer selv om signalbehandlingen er noe bedret. Bildebrikken er en 2/3-type X-Trans CMOS II som gir 12 Mp bilder. Det er en moderat utnyttelse av det som inntil den nye bølgen av kvalitetskompaktkameraer var blant de største bildebrikkene på kompaktkameraer. Fujifilms X-Trans CMOS-brikker er også kjent for å gi bedre reell oppløsning, dynamiske egenskaper og støyforhold enn tradisjonelle CMOS-brikker. Tidligere tester av Fujifilm X20 med samme bildebrikke viser også at kameraet ligger helt i toppskitet i sin klasse når det kommer til bildegjengivelse.
Som tidligere slås kameraet på ved å vri objektivets zoomring fra OFF-posisjon. Objektivets bildevinkel tilsvarer 28–112 mm, og lysåpningen er f/2.0 til 2.8. Solblender følger ikke med, men kan kjøpes ekstra. Fujifilm er et kamera med høy ytelse, bl.a. kan du ta 12 bilder/sekund i full oppløsning (JPEG), eller 9 bilder/sekund med RAW. I begge tilfeller opp til ca. 20 bilder. Utløserforsinkelsen er knapt merkbar, når bildet er fokusert, og med den hybride kontrast- og fasesøkende fokusteknologien er autofokusen av god speilrefleksklasse. Kameraet er bygget for å tåle en støyt, i solid metall. Både Fujifilms automatikk med gode muligheter til å simulere kjente filmtyper og de tydelige innstillingsmulighetene som ses på toppen av kameraet, gjør Fujifilm X30 til et pålitelig og allsidig ekstrakamera på reise eller i jobb. Det er raskt skuddklart, og svikter sjelden i å gi skarpe og godt eksponerte bilder.
Fujifilm X30 koster ca. 5.000 kroner.
Det kompakte overalt-kameraet:
Canon PowerShot G7 X er i motsetning til de to ovenstående virkelig et lommekamera. Det varsler en ny linje hos Canon ved at kameraet bruker en 1″ bakbelyst CMOS-brikke fra Sony i stedet for Canons egne CMOS-brikker, som vi finner i PowerShot G1 X og G1 X Mark II. Selv om G7 X har en mindre bildebrikke enn de to nevnte, er likevel bildeegenskapene både for video og stillbilder bedre. Det overrasker likevel ikke når vi vet at bildebrikken er den samme 20 Mp-brikken som sitter i Sony Cyber-shot RX100-serien. Mens PowerShot G1X og G1 X Mark II var ganske store til å være kompaktkameraer, er G7 X mindre enn mange tradisjonelle kompaktkameraer, bare ca. 300 g med batteri. Canon har ofret blitzsko og søker for å lage et kamera du kan ha med overalt, i lommen eller i vesken. Den innebygde blitzen kan felles opp og likevel gjøre nytte på korte avstander eller til motlysbilder. Her er også innebygd WiFi med NFC-oppkobling.
Objektivet kan gjøres mer kompakt med en mindre bildebrikke, og det utnytter Canon til å konstruere en 4,2x zoom tilsvarende 24–100 mm f/1.8–2.8 med en meget god optisk bildestabilisator. I stedet for søker har kameraet fått en høyoppløst pekeskjerm som kan vippes oppover hele 180 grader og tjene som «selfie-skjerm». Et dobbelt kontrollhjul på toppen fungerer både til å stille inn programmodus og eksponeringskompensasjon, og ringen rundt objektivet kan programmeres til å styre en rekke funksjoner, som manuell fokus, hvitbalanse, zoom eller ISO-verdi. Et så kompakt kamera som dette har alltid kompromisser når det kommer til betjening, men det handler om størrelsen på knapper og ratt. For det er få om noen primærfunksjoner du trenger å bruke menyer til å sette – de fleste kan du nå med fingertuppene direkte.
Canon har klart å kombinere sin vanlige sikre eksponering og gjengivelse med et utmerket objektiv som står godt til den gode bildebrikken. Både stillbilder og video er av god klasse selv om Canon ikke har lagt like mye vekt på videobiten som Sony. Stillbildene er derimot fremragende, også med automatikk. Canon PowerShot er bygd solid med et skall bestående av mest metall. Det tåler å være med deg overalt, i skjortelommen, veskelomme eller i sekken.