Her er det noe så sjeldent som bare gode fotografier. Alle bildene er interessant iscenesatt, de har fantastisk lys, og de blir værende i minnet lenge, uttalte årets jury om Sara Fjørtoft Jacobsens serie «Forglemmegei». Her kan du se hele serien som var en av fem prosjekter som ble plukket ut til årets utgave av Fotografis Portfoliopris.
– Gratulerer med å bli plukket ut som en av fem av en svært kompetent jury i Fotografis Portfoliopris 2020!
– Takker, utrolig stas å bli plukket ut sammen med så mange flinke fotografer!
– Kan du fortelle oss litt om din bakgrunn som fotograf?
– Jeg har nok alltid hatt et behov for å skape. Følt en trang for å kommunisere på et mindre konfronterende vis enn med ord. I oppveksten var fotografi som regel forbundet med lek og moro, men når en tenker tilbake var det nok også da en metode for å forevige øyeblikk og ting.Det ble mange omveier før jeg klarte å innrømme for meg selv at jeg ønsket å satse på kunsten. Og det var først når jeg begynte på Norsk Fotofagskole, at jeg ved hjelp av dyktige lærere og medstudenter fant fram til en utrykksform som føltes riktig.
– Serien som ble plukket ut til årets portfolio-utgave heter «Forglemmegei». Kan du fortelle litt om prosjektet?
– Noe som ofte går igjen i mine arbeider er en fascinasjon av det underliggende i mennesket. Hva driver oss, hvorfor handler og føler vi egentlig som vi gjør? “Forglemmegei” er et prosjekt om vår dype trang til å preservere ungdommelighet og liv. Dette settes i kontrast til naturens realiteter, individets uunngåelige forgjengelighet. Bildene utforsker lengselen etter det tapte og underbevissthetens behov for alternative virkeligheter. Gjennom tilsynelatende absurde visualiseringer av sinnstemninger, gamle minner, og elementer av forskning, forsøker jeg å forstå menneskenes forhold til døden som vårt eneste gitte faktum. Arbeidet bygger på egne erfaringer rundt tema og er på et personlig plan en ode til min mormor, Eva Kanutte Fjørtoft. Håpet er at fotografiene også kan vekke gjenkjennelse og refleksjon hos andre.
– I serien blander du en rekke uttrykk, som portretter, natur og bilder tatt gjennom mikroskop. Hva var tanken bak denne sammensetningen av uttrykk?
– Jeg elsker å blande utrykk! Jeg føler selv at det skaper dybde og tilbyr beskueren et bedre grunnlag ved å vise flere sider av saken. Det gir på et vis prosjektene en mer levende karakter. I “Forglemmegei” var det også helt nødvendig for å dekke konseptet. Det å sette elementer fra vitenskap og natur opp mot mer iscenesatte bilder av følelser og det indre livet var med å sette ting i perspektiv.
Jeg har fått hjelp fra mange herlige folk i dette prosjektet og vil spesielt bemerke hvor viktig hjelpen fra Tia Tidwell ved institutt for kjemi, biovitenskap og miljøteknologi, UiS og Guro Rolandsen ved Arkeologisk museum, UiS, har vert for at jeg kunne ta disse mikroskop bildene.
– Du studerer for tiden ved Ruth Prowse School of Art i Cape Town. Har du fått et annet blikk på ditt eget fotografi gjennom å studere i en såpass annerledes kultur?
– Å få lov å bo og studere i Cape Town har lært meg mye som jeg vil ta med meg videre både i livet og i kunsten. Det å studere andre medier har også lært meg hvor glad jeg er i fotografiet. Men mer enn studiene har nok det å oppleve denne epidemien, i et land som ikke sitter på samme ressurser som Norge, endret hva som føles viktig å arbeide med.
– Jobber du fortsatt med denne tematikken eller er du i gang med nye prosjekter?
– Generelt sett vil jeg fortsette å skape bilder med fokus på menneskesinnet i lang tid fremover. «Forglemmegei» har et par utestående bilder, men er lagt på hylla til jeg kommer tilbake til Norge.
For øyeblikket er jeg i gang med to nye og utrolig spennende prosjekter her i Sør Afrika. Temaene jeg nå tar for meg har vist seg å by på utfordringer i andre former enn forventet, men forhåpentligvis er løsningen nært forestående.
Sarah Fjørtoft er basert i CapeTown hvor hun studerer ved Ruth Prowse School of Art. Hun har tidligere studert ved Fotofagskolen i Trondheim.