Fagpressen deler hvert år ut en håndfull priser til sine medlemspublikasjoner. En av disse er Fagpressen Fotopris, som i år gikk til en bildreportasje tatt av Marius Nergård Pettersen for turistforeningens tidsskrift Fjell og vidde.
Pettersen jobber som fotojournalist og er bosatt i Oslo. Det vil si, han er Oslobasert når han ikke er på tur. For nettopp naturopplevelsene er basisen i det meste av hans fotografi, og store deler av året tilbringes ute i naturen. Dette var også utgangspunktet for serien som fikk Fagpressens pris i år.
– Bildene er et prosjekt jeg har jobbet med i halvannet år, hvor jeg gikk en rekke månedslange turer i Oslos umiddelbare nærhet. Prosjekt har munnet ut i boken Oslos Nære Villmark, hvor jeg ønsket å utforske temaet på samme måte som om jeg var på en lang, eksotisk tur. Jeg ønsket å vise hva som finnes av naturopplevelser rett utenfor hovedstaden vår.
Pettersen bruker et personlig uttrykk der det er den subjektive opplevelsen fra turene som formidles, og som inspirerer leserne til å ta frem fotoapparatet, eller fjellskoene. Dette var også utgangspunktet for juryens begrunnelse:
“Marius Nergård Pettersen har vandret i naturen i nærheten av Oslo og skildrer sine naturopplevelser med personlig nerve i det vi kan kalle et “utvidet naturfotobegrep”. Han frigjør seg fra mer tradisjonelle bilder av natur og dyr slik vi er vant til å se det. Prisvinneren bidrar til en fornyelse og en foryngelse av sjangeren naturbilder ved å legge stor vekt på naturens eget “rom”, i form av miljø, lysskiftninger og stemninger – uten nødvendigvis å ty til den mest spektakulære naturen vi har, hvor du som fotograf får mye gratis. Nergård Pettersen er ikke redd for å bruke seg selv i bildene, også med innslag av litt selfie-humor, og han utnytter de bildemulighetene moderne fototeknikk gir på en overbevisende måte.”
Prisen ble gitt i konkurranse med 71 andre bidrag. Juryen har tidligere fått kritikk for å ha tatt for mye hensyn til layout og presentasjon, men i år er det kun bildene som har blitt lagt til grunn i juryens dom. Det er med andre ord solid håndverk som ligger bak vinnerbildene, og prisvinneren var selv litt overrasket over at nettopp naturfotografiet fikk prisen:
– Det er veldig morsomt å vinne en fagpris for naturfoto. Jeg føler at naturfoto blir litt oversett og kanskje kommer litt i skyggen av andre sjangere. Å få en pris for det jeg gjør er veldig morsomt og jeg setter stor pris på at det jeg jobber med blir satt pris på.
– Bildene dine er ikke typiske naturbilder, hva er din tilnærming til å fotografere villmarken?
– Jeg er utdannet fotojournalist og jobber derfor ut ifra en fotojournalistisk tilnærming. Jeg tar utgangspunkt i det som skjer der og da. Jeg er usikker på i hvilken grad det påvirker resultatet, men jeg står i alle fall ikke i timesvis for å vente på det perfekte lyset…
Mange fotografer tynges av mye og avansert utstyr og Pettersen bedyrer at man kan komme langt med lite. Når man skal vandre i villmarken i en måned er det ikke rom for en egen fotosekk:
– Jeg tar kun med med et speilreflekskamera, og nå bruker jeg en Nikon D600. Jeg tar gjerne med meg tre objektiver, alle fastoptikk, og det er sjelden jeg tar med meg en telezoom. I tillegg har jeg med et kompaktkamera som backup og en håndfull batterier.
– Har du noen tips til den glade fotoentusiast som ønsker nye naturopplevelser?
– Det jeg brenner for er å formidle småskala eventyropplevelser og mestringsføelslse i hverdagen. Jeg har en sterkt tro på at man kan få de gode naturopplevelsene nært der man bor, man trenger ikke å bruke mye penger på å reise verden rundt. Terskelen er virkelig ikke høy for å få villmarksfølelsen, alt du trenger er en frihelg og penger til kollektivbilletten.