Årets kompakte systemkamera 2013

Her er Fotografis tre nominerte til «Årets kompakte systemkamera 2013».
Hvilket kompakt systemkamera mener Fotografi var det beste i 2013?
Her er Fotografis tre nominerte til «Årets kompakte systemkamera 2013».

Hvilket kompakte systemkamera, noen vil si «speilløse», var det beste i året som gikk? Fotografi har testet de fleste og nominert de tre beste. I dag kårer vi vinneren, og begrunner vårt valg.

I går kåret vi Årets store systemkamera 2013.

Det har ikke vært lettere å finne vinneren blant de kompakte systemkameraene blant 2013 års modeller, enn blant speilrefleksene – de store systemkameraene. I denne kategorien har vi hatt 7 kameraer til vurdering, og de tre nominerte er alle imponerende kameraer hver på sin måte. Felles for dem alle er at de har innebygd søker. De kompakte systemkameraene uten innebygd søker har fått sin egen kategori – ultrakompakte systemkameraer. Her er Fotografis kåring av de tre beste:

Fujifilm X-E2
Fujifilm X-E2

3. plass: Fujifilm X-E2

En oppgradering av vinneren X-E1, som først og fremst har gitt vesentlig bedre autofokus. Bildebrikken er den samme CMOS X-Trans-brikken som vi kjenner fra kompaktkameraet Fujifilm X-100S, med hybrid kontrastsøkende og faseregistrerende fokus. Bildebrikken i seg selv gir både svært fine detaljer med sine 16 Mp uten fysisk lavpassfilter, og Fujifilms påstand om at den kan sammenlignes med fullformatkameraer som har flere piksler, lar seg ikke tilbakevise i tester. Kameraet har den samme utmerkede 2,36 Mp OLED-søkeren som forgjengeren – plassert i hjørnet som på en Leica. Søkeren har imidlertid blitt mye bedre i svakt lys med hurtigere oppfriskning. Her er knapper og ratt tydelige, og gir lett manuell innstilling. Manuell fokusering er blitt gjort enda enklere, og kit-objektivet 18-55 mm f/2.8–4 OIS er ett av de beste på markedet i sitt slag. Som forventet yter kameraet svært bra i svakt lys, og JPEG-filene er spesielt imponerende med den nye Lens Modulation Optimizer, som forbedrer oppløsningen ved store og små blendere.

Nytt er mer avansert video – nå har kameraet inngang for ekstern stereomikrofon (men ikke hodetelefon), og kan ta opp Full Hd video med 60 progressive ruter i sekundet ved 36 Mbps datahastighet. Serieopptak med inntil 7 bilder i sekundet gjør kameraet kjapt nok til det meste, og selv om kameraet til det ytre er til forveksling likt X-E1, er betjening og knapper finjustert til en mye bedre praktisk brukskvalitet. Fujfilm X-E2 er et high-end entusiastkamera til overkommelig pris, og drar nytte av et godt utvalg fremragende objektiver – mange av dem lyssterke faste brennvidder. Det har ikke værbeskyttelse, men er solid skrudd sammen og delvis bygget i metall. At vi finner å gi det årets tredjeplass sier i grunnen mest om de to beste.

Sony Alpha A7r
Sony Alpha A7R

2. plass: Sony Alpha A7R

Sony Alpha A7R er intet mindre enn en sensasjon – et fullformatkamera med 36 Mp CMOS bildebrikke i et hus som ikke er større enn Olympus OM-D E-M1. Kameraet bruker Sony E-fatning – samme objektivfatning som de tidligere NEX-kameraene. Selv om NEX-kameraene (unntatt videokameraet VG-900) alle hadde APS-C-format bildebrikke, er altså E-fatningen stor nok til å romme en CMOS-brikke på 36 x 24 mm. Sony Alpha A7R er søstermodellen til Alpha A7, men i stedet for A7 sin 24 Mp har A7R fått en 36 Mp bildebrikke uten fysisk antialiasing-filter. Det er i høy grad den samme bildebrikken som sitter i Nikon D800E, og bildekvaliteten er også deretter – formidabel. Dette er et avansert semiprofesjonelt kamera – solid bygget og værbeskyttet – dog ikke i samme klasse som Olympus OM-D E-M1 når det gjelder beskyttelse mot elementene.

Kameraet har Sonys eminente 2,36 Mp elektroniske søker kjent fra flere NEX- og SLT-kameraer. Det er en utmerket søker, men ikke aller best til hurtige bevegelser. Alpha A7R har tross sin enkle utforming og svært kompakte størrelse god ergonomi, og et ekstra batterigrep kan kjøpes og gir både mer substans og dobbelt driftstid. Det er heller ikke noe hurtigtog – fire bilder i sekundet er maks hastighet – men vi snakker 36 Mp pr. bilde. Sony Alpha A7r har foreløpig få optimaliserte objektiver (Fullformat med E-fatning), men i løpet av våret er det 4-5 å velge mellom. Kameraet kan bruke alle tidligere objektiver med E-fatning, men bildene vil da enten beskjæres til ca. 15 Mp eller få kraftig vignettering. Med en egen Alpha A-adapter kan derimot alle Sony A-type objektiver (inkl. Carl Zeiss) og tidligere Minolta AF-objektiver benyttes. Sony Alpha A7r er også et videokamera – det har vippbar skjerm, mikrofon- og hodetelefonkontakter, og ved både profesjonelt lydutstyr med XLR-kontakter og ekstern HDMI-skjerm kan rigges til. Videokvaliteten er god, og har fullformatets fordeler, men ikke helt i spissklassen.

Sony Alpha A7R er den første toppmodellen i en fornyelse av Sonys system som meget vel kan bli fremtidens speilløse fullformatsystem. Den ekstreme oppløsningen krever sitt av optikken, men belønningen er et svært kompakt kamera som er lett å bære på hele dagen om du setter på et av de kompakte objektivene med fast brennvidde. Det er en verdig nr. 2 blant fjorårets kompakte systemkameraer med innebygd søker, og Sony Alpha A7 kan sole seg i glansen.

Olympus OM-D E-M1
Olympus OM-D E-M1

1. plass og Årets kompakte systemkamera 2013: Olympus OM-D E-M1

Olympus markerte en ny tid da de lanserte OM-D E-M5, som var et av de mest imponerende kameraene i 2012. Med en retrodesign som hentet sine tradisjoner fra Olympus’ analoge OM-system og en helt ny standard for bildekvalitet i Micro Four Thirds-standarden med den Sony-produserte 16 Mp bildebrikken hadde endelig Olympus et kamera som kunne yte de mange kvalitetsobjektivene rettferdighet.

OM-D E-M1 er den profesjonelle oppfølgeren til E-M5. Bildebrikken er i grunntrekkene den samme, men er nå uten diffuserende lavpassfilter. I tillegg har Olympus lagt inn en rekke faseregistrerende sensorer i bildebrikken som sammen med markedets raskeste kontrastbaserte autofokus gir rask følgefokus og ikke minst: kompatibilitet med de tidligere Four Thirds-objektivene (med adapter) med full autofokus. Der Olympus (og Panasonic) tidligere fikk ytelsen til sine anerkjente objektiver begrenset av middelmådige kameraer, kan de nå levere kvalitet i både optikk og kamera.

Som en toppmodell har selvsgat OM-D E-M1 et enormt antall funksjoner – du bruker faktisk litt tid på å sette deg inn i alt. Søkeren er elektronisk, men av aller ypperste kvalitet, og duger også bra til begvegelige motiver. Den har dessuten et optisk system som gir et søkerbilde på størrelse med de beste fullformatkameraene. Kamerahuset er bygget i kraftig magnesiumlegering og så godt beskyttet mot fuktighet og støv at det tåler en skikkelig vannsprut – iallfall om du har på den værsikrede normalzoomen 12–40 mm f/2.8.

Bildebrikken sikrer sylskarpe bilder, og prosessoren optimaliserer skarpheten også på store og små blendere, ikke ulikt Fujifilm X-E2. I tillegg har Olympus OM-D E-M1 det som må være verdens mest effektive bildestabilisator. Du vinner minst ett trinn mot bevegelsesuskarphet i forhold til konkurrentenes kameraer og objektiver. Vi har en rekke skarpe portretter tatt håndholdt på 1/15 sekund, og sylskarpe vidvinkelbilder på 1/4 sekund. Ytelsen er det heller ikke noe i veien med. Kameraet klarer 6,5 bilder i sekundet med kontinuerlig fokus, og 10 bilder/sekund med fast fokus på første rute. Raskeste lukkertid er 1/8000 sek, og kameraet synkroniserer blitz på 1/320 sek (i tillegg til hurtig-synk på alle lukkertider). På toppen av dette er kameraet spekket med kreative effekter, har utmerket ergonomi, en fin vippbar skjerm, og for en rimelig penge kan du kjøpe et ekstra (værsikret) batterigrep for enda stødigere grep og dobbel kapasitet.

Olympus OM-D E-M1 har også fått oppgraderte videomuligheter. Her er Full HD med PCM stereo lyd, og bildestabilisatoren gir oppsiktsvekkende stødige håndholdte bilder. Videokvaliteten er likevel ikke av profesjonell klasse med bevegelige motiver. Det skjemmer lite for et imponerende kamera som kombinerer de fleste egenskaper en aktiv fotograf setter pris på: høy bildekvalitet, kompakt format, tåler vær og vind, og med både AF og opptakshastighet i øverste klasse. En imponerende vinner i klassen Årets kompakte systemkamera 2013.

 

PolaWork

Gi oss din mening

Er du enig med Fotografis redaksjon, eller ville du hatt en annen vinner? Gi uttrykk for din mening i kommentarfeltet. Alle som deltar med en kommentar er med i trekningen av en signert utgave av Bjørn Sterris fotobok “Polaroid work”.

Tags from the story
, ,
More from Toralf Sandåker
EISA KOMPAKTSYSTEM ZOOMOBJEKTIV
2017-2018
Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 12-100mm F4.0 IS PRO Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED...
Read More
One reply on “Årets kompakte systemkamera 2013”

Comments are closed.