Den svenske fotografen Helene Schmitz utforsker forholdet mellom tid og forgjengelighet, og menneskets forhold til naturen. Nå kan man se hennes bilder på Willas Contemporary i Oslo.
Helene Schmitz (født 1960) og har en fil. kand.-grad i Kunst- og Filmvitenskap og jobber som fotograf med base i Stockholm. Hun fokuserer primært på menneskets komplekse forhold til naturen, noe som også har vært grunnlaget for flere av hennes prisbelønte bøker, som Borderlands (2015), Fra regnskogen skygge (2011), System og Passion (2007) og Blow Up (2003). På Willas Contemporary viser hun seriene Kudzu Project og Sunken Gardens.
– Jeg jobber primært med menneskets forhold til naturen og har tidligere gjort prosjekter på flere aspekter mellom vitenskap og natur, forteller Helene. – Da jeg jobbet med et annet prosjekt, The Linneaus Project, fotograferte jeg sommerfugler i Surinam og kom over et forlatt sted hvor en Europeisk mann jobbet med sommerfugllarve-oppdrett. Jeg ble så fasinert av stedet at jeg endte opp med å gjøre et eget prosjekt bare på dette. I Sunken Gardens lot jeg meg inspirere av det cinematiske uttrykket i rommene hvor han jobbet og det slo meg også hvor skjør den plasten var som holdt den ville jungelen ute fra det beskyttede miljøet inne i drivhusene. Det var som et kolonialiseringsprosjekt i miniatyr, hvordan mennesket hele tiden forsøker å finne en balanse i forhold til naturen.
I løpet av sommeren 2012 reise Helene Schmitz i statene Georgia og Alabama i USA for å dokumentere planten Kudzu (Pueraria Lobata), en art som ble introdusert i USA i forbindelse med landets hundreårsmarkering i Philadelphia i 1876. Planten var en gave fra Japan, men denne ekstremt aggressive planten viste seg å spre seg svært fort, opptil tretti centimeter per døgn. Dette la grunnen for den andre serien, Kudzu Project, som presenteres på Willas Contemporary.
– Vi har ofte en forstilling om den urørte naturen som en paradisisk tilstand, men jeg ønsker å snu litt på den oppfatningen. Jeg hadde jobbet mye med planter tidligere og blant annet gjort et prosjekt for Natonal Geographic om kjøttetende planter. I Kudzu Project benyttet jeg et analogt 8×10” storformatskamera og undersøkte med dette en vegetasjon som helt hadde tatt over landskapet. Når Kudzu-planten først ble introdusert i USA benyttet man den som prydbusk, men når man begynte å plante den langs jernbaner og veier tok den fullstendig over for den opprinnelige faunaen. Får denne planten vokse fritt så gror den over veier, strømledinger og hus. Den kveler rett og slett den øvrige vegetasjonen.
– Hvilken fellesnevner har disse to prosjektene?
– Tid er et viktig aspekt i alle mine arbeider og forholdet mellom tid og forgjengelighet. Men begge seriene som vises på Willas handler også om menneskets relasjon til naturen og har dette momentet om at mennesket er i ferd med å miste kontrollen, avslutter Schmitz.
På Willas vises også enkelte eldre verk, i tillegg til seriene Kudzo og Sunken Gardens. Utstillillingen vises frem til 11. juni.
Comments are closed.