Portfolio: Elin Høyland

Fra boken "Brother I Sister" © Elin Høyland

Fotografen bak den suksessrike boken «The Brothers» har kommet med ny bok. Også nå handler det om et søskenpar, men denne gang om bror og søster.

Vi møtes i Bibliotekbaren på Hotel Bristol i Oslo, Elins favorittsted. Her har hun fotografert uttallige forfattere og næringslivsfolk – og den varme sjokoladen er best her, sier hun.

Elin Høyland jobber til daglig som fotograf i Dagens Næringsliv. Kontrasten mellom søskenparet på Jæren og næringslivstoppene hun fotograferer til daglig er stor.

– Det begynte med at jeg følte et behov for å ha et prosjekt jeg kunne jobbe med ved siden av jobben i DN, forteller Elin. – Jeg hadde en idé om et prosjekt jeg kalte for «To», to personer, som for eksempel tvillinger, ektepar, søsken, mambos – det finnes et slikt mangfold av konstellasjoner mellom mennesker. Jeg fikk vite om brødrene Ramen utenfor Vågå, og forsto raskt at dette var en historie jeg ønsket å gå inn i. Resultatet ble «The Brothers». Resten er historie.

Den nye boken “Brother | Sister” handler om søsknene Edvard og Bergit Bjelland og kom i stand via et prosjekt hun gjorde for kunst- og kultursenteret Hå gamle prestegård på Jæren. Gården Edvard og Bergit vokste opp på, og hvor Edvard fremdeles bor, er listet som bevaringsverdig. Edvard, som nå er 87 år, er fjerde generasjon på gården. Hå gamle prestegård ønsket at Elin skulle lage en dokumentasjon av Edvard og gården hans. Oppdraget resulterte i både utstilling og en trykksak, skrevet av kuratoren på Hå gamle prestegård.

– Underveis i prosessen begynte jeg å tenke at jeg kanskje kunne gjøre dette til mitt eget, spesielt da Edvard viste meg søsteren Bergits hus som ligger like ved gården (Bergit døde et år før jeg traff Edvard). Jeg forsto umiddelbart at dette var en gave jeg måtte gjøre noe med.

Bergit hadde flyttet og bodd mange år i Stavanger, mens Edvard ble boende alene igjen på familiegården. Hverken Edvard eller Bergit giftet seg, og på 1970-tallet flyttet Bergit tilbake til hjemstedet og bygde seg sitt eget hus ikke langt unna brorens.

– Jeg kunne nesten ikke tro hva jeg så da jeg kom inn i Bergits hus, det var helt fantastisk å komme inn i et hus som var så opprinnelig og autentisk. Hun hadde latt sin fascinasjon for farger, tapeter og mønstre få fullt utløp, hun hadde ikke akkurat lagt bånd på seg.

– Edvard virker som en person som ikke så lett slipper mennesker inn på seg, likevel fikk du et nært forhold til ham. Vil du si at du har et talent for å komme nær andre mennesker?

– Ja, det vil jeg si. Jeg har alltid interessert meg for mennesker – vi er så utrolig forskjellige. Mine sosialantropologistudier i ungdommen har nok fått sitt utløp i fotografgjerningen. Jeg besøkte Edvard veldig mange ganger siden han sa ja til å være med på prosjektet. Han har sagt ja hele veien, men for meg er det viktig at han også føler at han kan si nei, sette grenser. Jeg har et stort ansvar og balansegangen er hårfin, både brødrene og Edvard er mennesker som ikke selv har søkt oppmerksomhet.

– The Brothers gjorde stor internasjonal suksess. Hadde det innvirkning på hva du ville gjøre videre ?

– Ja, det var krevende, jeg hadde lagt lista høyt. Jeg hadde jo ingen anelse om hvilken respons brødre-boka skulle få. Jeg visste at  jeg kunne gjøre hva jeg ville – men hva ville bli bra nok til bok nummer to?

– I stedet for en tradisjonell introduksjon inneholder boken en vakker novelle skrevet av Gaute Heivoll. Hvordan kom det til?

– Gerry Badger skrev introduksjonen til The Brothers. Han er en internasjonal kapasitet som jobber som fotograf, kurator og forfatter av fotografisk litteratur, og som skriver fra et fotografisk ståsted. I denne boken tenkte jeg at vi kunne bruke en annen type tekst, og forleggeren var åpen for det. Med en tekst som Gautes ville det tilføre mitt materiale en annen dimensjon. Gaute sto fritt til å lage en historie slik han ville, det er et samarbeide mellom fotograf og forfatter.

– Har suksessen forandret deg?

– Nei det tror jeg ikke. Det er utrolig mange som har skrevet om The Brothers, så historien setter i gang noe hos folk. Den ble blant annet kåret av The Guardian til en av de 12 beste fotobøkene utgitt i 2011. Tiden vil vise hvordan jeg har lykkes med Brother | Sister, men tilba- kemeldingene så langt har vær veldig gode. Og boken har allerede fått bred dekning, både nasjonalt og internasjonalt.

Begge bøkene er utgitt på forlaget Dewi Lewis.

www.elinhoyland.com

Tags from the story
,
More from Kristin Skåmedal
Se vinnerbildene med temaet “Action”
Rayner Johansen vant runde tre av Årets fotograf med sitt klassiske bilde...
Read More
0 replies on “Portfolio: Elin Høyland”