Lens Culture velger hvert år ut 50 “emerging talents”, alle fremadstormende fotografer nettstedet mener utpeker seg i året som gikk. Og blant talentene fra 2016 finner vi norske Tine Poppe.
Kandidatene ble valgt av en internasjonal jury bestående av åtte eksperter innen fotografi. Utvelgelsen var uavhengig av alder og fokuset var på talent innen fotografiets visuelle språk og det faktum at de ikke allerede er internasjonalt kjente. 8 av de 50 vinnerne ble spesielt fremhevet med “special disctinction” og en pengesum. Tine Poppes Exit Wonderland var en av de åtte.
Hver av jurymedlemmene valgte ut sin personlige favoritt, og Fred Ritchin, rektor ved ICP, valgte Tine som sin favoritt. Her er hva han sier om bildene hennes:
“Tine Poppe’s work is a combination of fiction and non-fiction, of surreal landscapes and highly charged political quotations, of a haunting, almost nightmarish present and a dystopian future. She plays with photographic genres in clever and disturbing ways. In fact, she is one of the few photographers to be highly political without concentrating on the faces of the candidates during this recent US election season. As a result, her work is both local and global in its stance.”
Tine Poppe var på reise i USA, fra New Mexico til California, året før presidentvalgkampen i fjor høst. Med Trumps klimapolitikk i bakhodet så hun for seg hvordan de enorme øde ørkenområdene de ville se ut i fremtiden, som en science fiction film. Det spesielle lyset medvirket også til å forsterke følelsen av verdens undergang. Resultatet ble serien ”Exit Wonderland”. Alle bildene har fått titler etter Trump-sitater. Vi ba Tine fortelle litt om prosjektet sitt:
– Ørkenlandskapene i Nevada og California gjorde sterkt inntrykk, forteller Tine. – Store, stille, tilsynelatende øde landskap, hvor det innimellom dukket opp forlatte hus, gamle og ødelagte biler, avstengte jernbanespor og avskallede “ingen adgang” skilt. Og et sinnsykt lys som gav meg følelsen av å være på settet i en katastrofefilm – kanskje filmen om planeten vår etter at alt liv er borte. Noe av den samme opplevelsen fikk jeg i enkelte områder av Downtown LA, nedlagt industri, stille og tilsynelatende ikke spor av liv. Bortsett fra i skyggen av en og annen bro, hvor noen hjemløse hadde laget seg telt av plastsekker og ødelagte handlevogner.
Jeg grublet en del over hvordan jeg skulle “forløse” denne serien da jeg kom hjem til Norge. Lekte meg litt i det digitale mørkerommet og fant ut at hvis jeg formørket og tok vekk fargesterkheten på den ellers knallblå himmelen, ga det en følelse av natt i et “fake” og kunstig opplyst filmlandskap. Blått er forøvrig fargen til Demokratene, så det passet bra i en serie som jeg ville at skulle fremheve et eventuelt skrekkscenario hvor Donald Trump ble valgt som president. Jeg publiserte serien på LensCulture sommeren før valget. Samtidig ble en annen av seriene mine “White is Not a Colour” fremhevet og lagt på førstesiden av LensCulture. Dette gjorde at bilderedaktøren i Smithsonian Magazine (nasjonalmuseet i USA) fikk øye på Exit Wonderland og kontaktet meg for å spørre om de kunne publisere serien samtidig med valget. Det ble dessverre ikke noe av, men fikk meg allikevel til å tenke over hvor liten verden er, og at man faktisk kan bruke fotografiet til å heve stemmen og bli hørt av noen. Serien ble senere vist på forsiden av LensCulture på selve dagen for presidentinnsettelsen, så det ble allikevel en ganske synlig protest – iallefall blant dem som er interessert i fotografi.
Exit Wonderland vises i mai på Art Photo Barcelona, Head on Photo Festival i Sydney og FestFoto Brazil i Porto Alegre. Den har tidligere i år blitt vist på Month of Photography i Denver, Tiradentes i Brasil og Focus Photography Festival i Mumbai, India. Serien har også blitt vist i flere fotomagasiner rundt omkring i verden i løpet av det siste året.