Test av Sony RX100 VI

Det sjette kameraet i Sonys geniale RX100-serie skiller seg ut ved å by på hele 8,3x zoom og lengste brennvidde tilsvarende 200 mm. Men det går ut over lysfølsomheten.

Det er mange som ønsker seg et lite kamera, gjerne et lommekamera, som kan være med overalt, og som tar kvalitetsbilder (og ev. -video) i enhver situasjon. Ikke minst på reisen. Sony Cyber-shot RX100-serien er ikke langt unna dette ønsket. Så langt er det bedre telefoto-rekkevidde mange har etterlyst.

Ytre sett er det liten forskjell å se fra RX100 IV og RX100 V. De to forgjengerne har begge et objektiv tilsvarende 24–70 mm, med lysåpning f/1.8–2.8, men der «V» fikk en vesentlig bedre fasefokus, og generelt bedre ytelse. Ellers er de ganske like. 

Sony Cyber-shot RX100 VI, altså sekseren, har alt du finner hos RX100 V, men med kraftigere zoom og et par andre nyvinninger. Med en 1″ type bildebrikke har Sony klart å beholde de ytre målene og lommevennligheten, men likevel å legge inn en kraftig zoom. Isolert sett har zoomen bra lysstyrke til å være et kompaktkamera, men sammenlignet med forgjengerne er f/2.8–f/4.5 omtrent 11/3 blendertrinn svakere. Dermed trenger du lenger lukkertid for å få samme resultat, eller du må regne med mer bildestøy.

Kameraet

Eiere av tidligere varianter i Cyber-shot RX100-serien vil altså kjenne seg godt igjen. Det lille kameraet går lett ned i en skjortelomme, men er helt glatt uten andre gripeflater enn et lite gummiert område bak ved tommelen. Knapper og betjening er også knøttlite, så du kan glemme å bruke det med vanter eller hansker. Men dette er altså hva du betaler for å få mye bildekvalitet i et lommekamera.

Skjermen kan vippes 180° opp og 90° ned, og er en pekeskjerm, dog uten finessene til mer avanserte konkurrenter, som lar deg finne fram i menyene og innstillingene med fingeren. Her er du begrenset til å bruke fingeren til å sette fokuspunkt, og når du navigerer deg gjennom bildevisningen.

Søkeren er den samme, men har fått en bedre mekanisme som gjør det unødvendig å trekke ut eller skyve inn okularet. Søkeren er klar til bruk når du skyver den opp. Da slår kameraet seg også på, og slår seg av igjen når du skyver søkeren ned. Selv om søkeren er liten, er den slett ikke ille. Den er skarp og har innebygd dioptrijustering, og gir god mulighet til å komponere og forhåndsvise bilder selv i kraftig sol.

Ved siden av søkeren har kameraet en liten sprettopp-blitz som duger til infyllingslys på korte avstander. Objektivet  felles inn når kameraet er av, og er omkranset av en innstillingsring som kan tjene flere funksjoner. 

Kameraet er som før bestykket med en 20 Mp 1″ type bakbelyst Exmor RS CMOS-brikke, av den samme hurtige typen som sitter i RX10 IV. Det betyr blant annet at du i praksis kan se bort fra forvrengning som følge av «rolling shutter», i tillegg til at du kan fotografere med den hesblesende hastigheten av 24 bilder i sekundet – i full oppløsning. Da klarer kameraet samtidig å følge bevegelige motiver (og det imponerende bra), og du kan bruke RAW-opptak. Bufferen er hhv. ca. 240 bilder med JPEG, og 100 bilder med RAW+JPEG. Dette er, med unntak av bufferen, råere enn Sony A9, som både RX100 VI, RX100 V og RX10 IV deler viktig teknologi med.

Videoopptak skjer inntil 4K/UHD (3840×2160 pkt.) i hele bildebrikkens bredde, der bildet skaleres ned til videooppløsningen. Dette gir en imponerende fin oppløsning på videoopptak, og bidrar til at RX100 VI går langt i å kunne produsere seriøs video. 

Zeiss-objektivet er altså nytt, og der har vi før vært bortskjemt med gode objektiver i denne serien. La det være sagt med en gang at bildekvaliteten holder seg meget godt fra vidvinkel til full tele, og med en bildestabilisator som kompenserer for inntil 4 trinn (CIPA), er det bare lysforholdene som setter en egentlig begrensing.  Skarpheten er rett og slett imponerende over hele zoomområdet.

Bildekvalitet

Selv om RX100 VI klarer seg bedre enn de fleste vanlige kompaktkameraer og mobilkameraer i lite lys, bør du ikke forvente underverker. Allerede ved 400–800 ISO begynner vi å se utviskede detaljer med JPEG-bilder, og bildestøy med RAW-filer. Over ISO 1600 vil du være nøye med hvor store forstørrelser du godtar. Er du litt kyndig i etterbehandling får du likevel mye ut av bildene opp til ca. 3200 ISO.

Men på lavere og middels ISO er det lett å få teknisk veleksponerte og fargeriktige bilder. Også i motlys klarer kameraet seg bra, og dynamikken er helt akseptabel.

Video

Når vi kommer til video er inntrykkene veldig blandet. På den ene siden er de tekniske videoegenskapene formidable, og dette lille lommekameraet er i stand til å gi opptak du kan forveksle med profesjonelt utstyr. Sony har før vist at de kan levere 4K video skalert ned fra høy oppløsning, og når vi kjenner kvalitetene både fra RX10 IV og det semiprofesjonelle videokameraet Sony Handycam FDR-AX700, overrasker det ikke. Men i bruk er det nesten like upraktisk som en mobil, og du er prisgitt innebygd mikrofon og har ikke mulighet til å høre lyden under opptak. 

Konklusjon

Sony Cyber-shot RX100 VI er et imponerende kamera i sin klasse. Med lommestørrelse kan du ha det med over alt, og så lenge du får plass til fingrene på det lille formatet, er det et ideelt reise- og ekstrakamera for den som vil ha litt mer zoom enn RX100 V. I hvertfall om du svelger prisen, for de beste kameraene er ikke lenger billige.

www.sony.com

Tags from the story
,
More from Toralf Sandåker
ÅRETS KOMPAKTE SYSTEMKAMERA 2013-2014: Samsung NX300
Kompakt, hurtig, innovativt og med superb bildekvalitet oppfyller eller overgår Samsung NX300...
Read More
0 replies on “Test av Sony RX100 VI”