Sony A7R III: Ren utklassing

På få år har Sony blitt kongen på haugen blant speilløse systemkameraer, i hvertfall hvis vi vektlegger fullformatkameraene. Nå er A7R III her, og vi ville se om det bare er spesifikasjonene som imponerer.

Med all respekt for Canon, Fujifilm, Leica, Olympus og Panasonic – når vi ser hvordan Sony på bare litt mer enn fire år har levert hele åtte speilløse kameraer i fullformat, i tillegg til enda flere i APS-C-format, og dessuten videokameraer i samme system, så hever de seg over resten av dette (speilløse) markedet som en ren maktdemonstrasjon. Samtidig har de, siden det første kameraet med E-fatning kom i 2010, levert ca. 45 nyutviklede objektiver til sitt speilløse system.

Det er derfor ingen tvil om at Sony har tilført fotografimarkedet en sårt tiltrengt porsjon innovasjon og teknologisk energi. Og dette kommer på toppen av det faktum at Sony dessuten leverer de aller fleste bildebrikkene som benyttes av andre fabrikanter i bransjen. 

Sony A7R III etterfølger A7R II som kom for 3 1/2 år siden og kombinerte en 42 Mp fullformat bakbelyst CMOS-brikke med intern 5-akser bildestabilisator og 4K video i bildebrikkens fulle bredde. Dessuten introduserte kameraet en hybrid fase- og kontrastgjenkjennende autofokus, som også støttet «fremmede» objektiver med adapter. EN annen detalj vi satte pris på, var det effektive øyefokusen, som vi også kjenner fra Sony A9.

Kameraet

De viktigste nyhetene på A7R III fra sin forgjenger handler om ytelse. Tidligere stoppet det på 5 bilder per sekund, mens A7R III dra av gårde med hele 10 bilder per sekund i full oppløsning, som riktignok synker til 8 bps hvis du skal se «live» oppdatering av søkerbildet mellom eksponeringene. 

Kameraet har også fått et større grep og doblet batterikapasitet, med teknikk fra A9. Men samtidig er plassen mellom objektiv og grep blitt så trang at mange vil ha problemer med å få plass til fingrene med flere av fullformatobjektivene.

Fra A9 har kameraet også fått den store og høyoppløste søkeren, som gir deg følelsen å se rett inn i en storskjerm. Men A7R III har ikke fått A9s kontinuerlige søkerbilde uten blackout.

Sony sier også at kameraet er bygd enda bedre beskyttet mot vær og mekanisk påvirkning, og den nye, stillegående lukkeren er testet for hele 500.000 eksponeringer. Det er tydelig at Sony med dette kameraet, som med A9, har profesjonelle brukere i tankene.

Bildestabilisatoren er blitt oppgradert, og kompenserer nå for inntil 5,5 lukkertrinn i henhold til CIPA-standarden. Den vippbare skjermen har fått berøringsfunksjon, og kan derfor brukes til å justere fokuspunkt, mens den nye joysticken radikalt forbedrer både navigering og fokusvalg når du bruker skjermen som søker.

Bildekvalitet

Selv om bildebrikken grunnleggende er den samme som i A7R II, har Sony introdusert flere detaljer som gir bedre bildegjengivelse.

Om ikke 42,4 megapiksler er nok i seg selv, får du nå mulighet til å ta renere høyoppløste bilder med Sonys nye piksel-skift-funksjon. Ikke ulik den vi kjenner fra Pentax, flytter kameraet bildebrikken en aning mens det tar fire opptak, og eliminerer på den måten forvrengning fra Bayer-interpoleringen av RGB-pikslene samtidig som bildestøyen blir tydelig redusert. Forutsetningen er statiske motiver, men dette kan i hvert fall gi bedre gjengivelse av teksturer i studioopptak, og ytterligere gi mellomformatkameraer en pust i nakken.

Bildeprosessoren er oppgradert til nivå med A9, og er både raskere og gir lavere bildestøy. Den skal også gi bedre dynamikk. Sony hevder at A7R III har et dynamisk omfang på 15 EV når du fotograferer med 14-bits ukomprimert RAW. Bufferen tillater 87 komprimerte og 28 ukomprimerte RAW-filer i en sekvens.

Vi har ikke kunnet sammenligne A7R III med A7R II direkte, og de fotografiske forholdene vi fikk prøve kameraet i under vår korte testperiode satte ikke dynamikken på noen stor prøve. Men ytelsen og responsen kan vi bekrefte – den ligger ikke tilbake for f.eks. Nikon D850. Snarere tvert om.

Video

Sony A7R III har samme grunnleggende videospesifikasjoner som sin forgjenger, med 4K video i full bredde, men beste kvalitet oppnår du fremdeles med 4K i Super 35mm-format. Men A7R III har dessuten støtte for den nye Hybrid Log Gamma (HLG) standarden som gjør videosignal med høy dynamikk (HDR) mer tilgjengelig. 

Konklusjon

Bedre ytelse og batteritid er de beste argumentene for å kjøpe A7R III eller oppgradere. Det er et svært allsidig kamera, som bare har noen begrensninger når motivene beveger seg hurtig. Ellers er dette et formidabelt verktøy til både stillbilder og videofilming.

Hele testen ble publisert i Fotografi #2 2018.

www.sony.com

More from Toralf Sandåker
EISA FOTODISPLAY 2017-2018
EIZO ColorEdge CG2730 EIZO ColorEdge CG2730 dekker behovet til den profesjonelle fotografen....
Read More
0 replies on “Sony A7R III: Ren utklassing”