I 2011 gjorde han om Sergels Torg i Stockholm til en endeløs avgrunn, ved hjelp av grundig planlegging og en god dose fantasi. Og nettopp fantasien er grunnstenen i det meste av Eriks arbeider.
I god surrealistisk ånd pirrer Erik Johansson betrakterens sanser gjennom fotografi, tegninger, og i gatebildet. Hans bilder er en fantastisk miks av det kjente og det uforutsette. Hans røtter er begravet langt ned i surrealismens verden, og det er ikke vanskelig å se inspirasjon fra mestere som Margritte og Dalí. Men den fundamentale drivkraften kommer fra hans eget hode, og Erik legger stor tyngde på fantasiens plass i egen kunst.
– Fotografiet som medium blir ofte oppfattet som umiddelbar og objektiv. Kan du fortelle litt om dine tanker rundt fotografiet?
– Jeg ser på fotografiet på en litt anderledes måte. For mange er det å ta bildet slutten på den kreative prosessen, men mine ideer er såpass uvanlige at det vil være umulig å iscenesett dem. Siden jeg ikke kan fotografere ideene direkte, blir opptakene et utgangspunkt for det bildet jeg ønsker å oppnå.
– Det konvensjonelle opptaket blir med andre ord en innsamlingsmetode. Men prosessen starter lenge før du trykker på utløseren?
– Ja. Mine ideer kommer til meg over alt, så jeg prøver å filtrere ut det som er mulig å gjennomføre. Når jeg har en gjennomførbar idé på plass, begynner planleggingen. Dette er faktisk den mest tidkrevende delen av jobben. Dette kan ta flere måneder og ofte må jeg vente til jeg er på rett sted, eller til rett årstid. Jeg har også flere ideer jeg jobber med på en gang, så tar det det tiden det tar å komme i mål.
– Vi kan snakke om snapshot’ets motpol?
– Absolutt. Jeg planlegger mine opptak nøye. Det er helt avgjørende at de forskjellige bildene jeg tar har sammenfallende farge, lys og perspektiv. Skal man oppnå et godt resultat må utgangspunktet være optimalt. Shit in, shit out!
Fremtiden
Prosjektet på Sergels Torg har åpnet opp mange muligheter, noe som var et eget prosjekt har gitt mange nye jobber. Og selv om han nå bor i Berlin, og hans klienter spredd over mange land, er det fortsatt er mye jobbing mot Sverige.
– Det er mye på gang i 2013. Antagelig blir det en instalasjon i Stockholm til våren, dog ikke like stor som sist. Et plateomslag er også på gang, samt at et nytt personlig prosjekt publiseres i disse dager. Og så plukker stadig biter til mitt univers når jeg reiser rundt. Jeg har til og med en bit av Norge med i mitt siste bilde, fra Stryn.
Artikkelen er en kortversjon av presentasjonen i Fotografi nummer 1 2013.
Sjekk Johanssons siste stunt her.