Søndag åpnet tre nye utstillinger i Preus museum, alle med tema landskap. Blant annet blir det gjensyn med prosjektet “Norsk landskap 1987”.
“Norsk landskap 1987” var et prosjekt som de norske fotokunstnerne Siggen Stinessen, Johan Sandborg, Per Berntsen og Jens Hauge sto bak. I 18 dager reiste de Norge på langs og bare noen måneder etterpå åpnet utstillingen på Høvikodden kunstsenter. Utstillingen er i dag i Preus museums eie, og til gjensynet med det snart 25 år gamle prosjektet hadde museet hentet daværende direktør ved Høvikodden kunstsenter, Per Hovdenak, til å forstå den høytidelige åpningen.
Bakgrunnen for prosjektet var en felles kritisk holdning til det dominerende synet på hvordan det norske landskapet skulle skildres, og et ønske om å jobbe sammen etter flere felles utstillinger. 44 fotografier ble stilt ut høsten samme år. Fotografiene var helt annerledes enn det rådende landskapsfotografiet som hadde sitt utspring i nasjonalromantikken og var mest å se på postkort og i kalendere. Mottagelsen var blandet, fra forvirring fordi alle bildene var tatt kollektivt og skuffelse over de uattraktive motivene. Men prosjektet er i dag sett på som et av de viktigste landskapsprosjektene innenfor norsk samtidskunst, heter det i Preus museums egen beskrivelse av utstillingsprosjektet.
Den andre utstillingen som vises i museet er Andrzej Maciejewskis bildeserie “Weather Report”. Maciejewski har montert et lite Camera obscura utenfor huset hvor han bor og montert et storformatobjektiv beregnet på 4×5″ planfilm. Deretter har han fotografert på 8×10″ film i forskjellig vær og til forskjellige tider på året og på døgnet, og fått en utrolig variert serie med sirkelrunde bilder av akkurat det samme motivet. Prosjektet har strukket seg over ett år og imponerer først og fremst gjennom variasjonen fra bilde til bilde.
En siste utstilling viser et utvalg norske landskapsprospekter fotografert av forskjellige fotografer i Norge på slutten av 1800-tallet.