Små marginer har resultert i stadig færre fotoforhandlere. Nå slår to av de største seg sammen når Foto.no kjøper alle aksjene i Interfoto, Bresson og FotoCare.
Foto.no startet butikk for ca. to år siden, men har eksistert siden 1996 som et nettsted for fotointeresserte. Det var i samarbeid med Roar og Elin Sandvik, som også startet FotoVideo i sin tid, at Foto.no hentet inn ny kapital og åpnet ny butikk i Bjørvika.
– Det har vært en utrolig reise disse to årene, men konkurransen er hard og høyt omsetningsvolum er avgjørende for å klare seg. Med dagens oppkjøp sikrer vi oss den posisjonen vi trenger for å kunne utvikle oss videre med både de prosjektene vi ønsker, aktiviteter for kunder og ikke minst et vareutvalg som bør tilfredsstille de fleste behov innen foto, video og lyd, sier gründer Roar Sandvik i en pressemelding.
Interfotos administrerende direktør og styreleder, Egil B. Rosensverd, har 36 års fartstid i selskapet og er en av selskapenes største aksjonærer.
– I et marked som er i rask endring, med stor avskalling, har vi søkt en partner som ligner på oss, som har en innovativ virksomhet og ambisjoner. Kort fortalt vår hardeste konkurrent. Det var derfor helt naturlig å innlede samtaler med Foto.no og Roar Sandvik om å utnytte hverandres fordeler og utfyllende egenskaper for å skape et nytt tyngdepunkt i fotobransjen, uttaler Rosensverd.
Interfotos butikk på Skøyen består, og det samme gjør Foto.nos butikk i Bjørvika. Interfotos fokus på den profesjonelle fotografen skal også videreføres.
– Begge selskaper består av lidenskapelige fotoentusiaster som brenner for det vi driver med og som har et ønske om å spre denne lidenskapen til andre. Derfor passer disse selskapene så godt sammen, sier Sandvik.