En titt på Canon 7D mark II og Samsung NX1

Canon EOS 7D Mk II og Samsung NX1 er under test.
Canon EOS 7D Mk II og Samsung NX1 er under test.

To av de skarpeste nyhetene på fjorårets Photokina kom fra Canon og Samsung. Det de har felles, er APS-C-bildebrikke og svært høy ytelse, i tillegg til at begge retter seg mot dem som både er opptatt av stillbilder og videofilming.

Fotografi jobber med en test av disse fartsfantomene, den kommer i papirmagasinet på nyåret. Men allerede her har du en smakebit med vårt førsteinntrykk av Canon EOS 7D Mk II og Samsung NX1.

Begge disse kameraene henvender seg til entusiaster, actionfotografer og naturfotografer som har det til felles at de vil ha høy ytelse, høy bilde- og videokvalitet, utstyr som tåler en vinterdag og en løsning som koster vesentlig mindre enn de store proffkameraene til Canon og Nikon. På papiret er Canon EOS 7D Mk II og Samsung NX1 henholdsvis speilrefleksklassens og den speilløse klassens sprekeste. Men hvordan er de mot hverandre i praksis? Hvilket kamera er best?

Speil eller speilløst?

Det er forskjell på et speilreflekskamera og speilløst selv om de har samme bildeformat. Speilrefleksen blir unektelig litt tyngre, og gjerne større. Hverken EOS 7D Mk II eller NX1 er laget for å bli så små og lette som mulig. De er laget robuste, for å tåle en støyt, og kunne brukes også når værgudene ikke er med på laget. Likevel er EOS 7D Mk II en god del større, og ca. 65 % tyngre enn Samsung NX1, uten at vi synes at det merkes negativt på ergonomi og grep for noen av dem.

Både Canon EOS 7D Mk II (bildet) og NX1 har hus bygget i solid magnesiumlegering, noe som både gir økt vekt og bedre stabilitet.
Både Canon EOS 7D Mk II (bildet) og NX1 har hus bygget i solid magnesiumlegering, noe som både gir økt vekt og bedre stabilitet.

Både speilrefleksprinsippet og det speilløse har sine fordeler og ulemper. Det må selvsagt bli en smakssak hva du selv foretrekker, men du bør være klar over både de positive og negative egenskapene som kommer av konstruksjonsprinsippene. Speilrefleksene trenger større registeravstand – avstanden mellom objektivfatningen og bildeplan, enn de speilløse. Dette gir plass til speilhuset, med sin mekanikk og sensorer både til fokusering og lysmåling. Mattskiven og prismesøkeren gir en kontinuerlig optisk søker som– så lenge det er nok lys, gir umiddelbar tilbakemelding om motivet. Objektivene, særlig korte og normale brennvidder, må konstrueres etter retrofokusprinsippet. Det krever flere linseelementer, og dermed tyngre og større objektiver. Canon EOS 7D Mk II er også ca. 1 cm større i hver retning enn Samsung NX1 og veier ca. 910 gram mot 550 gram, inkludert batteri.

Tradisjonelt benytter speilreflekskameraer faseregistrerende autofokus, med sensorer i speilhuset som sikrer hurtig fokusering. EOS 7D MK II har Canons spesielle dobbeltpiksel bildebrikke, der fasefokusering på selve bildebrikken supplerer tradisjonell fokusering, og gir kameraet en fordel under liveview sammenlignet med de fleste andre speilreflekser.

Speilhuset til EOS 7D Mk II tar plass, men EF-fatningen sikrer kompatibilitet med hele EOS-systemet, både fullformatobjektiver og EF-S-optikk.
Speilhuset til EOS 7D Mk II tar plass, men fatningen sikrer kompatibilitet med hele EOS-systemet, både fullformatobjektiver og EF-S-optikk.
Uten speil blir hus og mange objektiver mer kompakte, og med adapter kan de fleste andre objektiver brukes manuelt.
Uten speil blir hus og mange objektiver mer kompakte, og med adapter kan de fleste andre objektiver brukes manuelt.

Speilløse kameraer gjør det mulig med optiske konstruksjoner som er mer kompakte, særlig gjelder det korte og normale brennvidder. Selve huset kan også gjøres mindre, og siden det ikke er noe speil som skal vippes opp og ned, er det færre bevegelige deler og enklere å få til hurtige serieopptak. Men speilløse kameraer kan ikke bruke tradisjonell faseregistrerende autofokus. I stedet brukes kontinuerlig «liveview» der selve bildebrikken brukes til å bestemme fokuspunkt ved å registrere kontrast mellom pikslene. Dette er mer eksakt, men tradisjonelt også langsommere.

Speilløse kameraer trenger også en elektronisk søker, eller en gjennomsiktssøker slik f.eks. Leica M-kameraene har. Noen har ikke søker i det hele tatt, men bruker bare LCD-skjermen. Siden videoopptak alltid skjer med liveview, er speilløse kameraer vanligvis bedre tilpasset videoopptak – særlig muligheten til å bruke autofokus under videoinnspilling.

Både Canon EOS 7D Mk II og Samsung NX1 er konstruert med sikte på avansert bruk både for stillbilde- og videofotografering. Den virkelige forskjellen er at Samsung NX1 kan ta opp 4K video, ellers har du to kameraene ganske like videoegenskaper, og det på et meget avansert nivå. EOS 7D Mk II henter det meste av videoteknikken fra EOS 5D Mk III, og har helt klart ambisjoner i den profesjonelle klassen. Samsung NX1 har likevel føringen. Ved siden av 4K-mulighet er kombinasjonen av en vippbar pekeskjerm og fleksible muligheter til å ta opp både hurtig film og langsom film en klar fordel. Vi begriper ikke helt hvorfor Canon har droppet den utmerkede pekeskjermen på EOS 70D. Både 70D og Samsung NX1 kan via pekeskjermen lett fokusere og refokusere under videoopptak bare ved å berøre de punktene på skjermen du vil fokusere på. Uten pekeskjerm blir nytten av video mindre for EOS 7D Mk II.

EOS 7D har samme arrangement for LiveView og videoopptak som på EOS 5D Mk III.
EOS 7D har samme arrangement for LiveView og videoopptak som på EOS 5D Mk III.

Likt og ulikt

Mens mye er likt hos de to kameraene, er det også en rekke forskjeller. EOS 7D Mk II har en ny variant av Canons 20 Mp CMOS-brikke på på 22,3 x 14,9 mm med doble piksler, som tjener både til faseregistrerende AF og til å fange lyset. NX1 har Samsungs egen nyutviklede bakbelyste CMOS-brikke på 23,5 x 15,7 mm som teller hele 28 megapiksler. Ingen av dem har bildestabilisator på bildebrikken, men er avhengig av at det finnes i objektivet når bildet trenger stabilisering.

To kraftige prosessorer sørger for Samsung NX1s ytelse.
En kraftig prosessor sørger for Samsung NX1s ytelse.

Mens Canon EOS 7D Mk II fyrer av 10 bilder i sekundet, klarer Samsung NX1 hele 15 bilder i sekundet med full oppløsning 28 Mp. Det er formidable datamengder som skal flyttes på, for Canon i serier opp til mer enn 1000 JPG-opptak, stopper telleverket for Samsung på litt over 100. Vi mener det er nok uansett, men bufferen gir begrenset ytelse for RAW-opptak med hhv. ca. 30 bilder hos Canon og 25 bilder hos Samsung. Dette er likevel raust nok for alle praktiske formål, og bringer begge opp i en ytelse på linje med de kostbare proff-husene til Canon og Nikon.

EOS 7D Mk II har to Canon Digic 6-prosessorer til rådighet.
EOS 7D Mk II har to Canon Digic 6-prosessorer til rådighet.

Begge har lukkertider inn til 1/8000 sekund og blitzsynkronisering til 1/250 sekund, og begge har USB 3.0-tilkobling. Mens Canon har to minnekortplasser for hhv. Compact Flash- og SD-kort, stiller Samsung med én kortplass for SD-kort. Mens Samsung kommuniserer både med WiFi, Bluetoot hog kan kobles ned nærfeltkommunikasjon (NFC), har Canon ikke noe av dette innebygd. Canon har likevel GPS-registrering, noe Samsung trenger kobling til smartmobil for å oppnå.

Samsung NX1 har en stor og lyssterk elektronisk AMOLED-søker med 2,36 Mp bildeoppløsning.

Mens Canon EOS 7D Mk II har en konvensjonell speilreflekssøker – for øvrig med et relativt stort søkerbilde, bildebrikken tatt i betraktning, benytter den speilløse Samsung NX1 en elektronisk søker. Den er en av de beste vi har sett, kanskje vel så bra som søkeren til Fujifilm X-T1. Elektroniske søkere i denne klassen har uhyre lite forsinkelse, i de fleste tilfeller merker du ingen ting til det. Oppløsningen gjør søkerbildet realistisk, og søkeren kan simulere det ferdig eksponerte bildet. I tillegg har du en mengde informasjon du kan bruke i søkeren, utover det en speilreflekssøker har. Under søkerokularet er en øyesensor som automatisk bytter mellom skjerm og søker, og den virker bra.

EOS 7D Mk II har 65 AF-sensorer spredd over en bred motivflate, og alle er kryssfølsomme.

Autofokusen på de to kameraene har mye til felles. Begge kombinerer kontrastfokus og fasefokus, men på litt ulike måter. Mens Samsung NX1 i grunntrekkene benytter kontrastfokus på bildebrikken, har Canon EOS 7D Mk II innebygd faseregistrerende fokussensorer i speilhuset på tradisjonell speilrefleksvis. Innstillingsmulighetene er avanserte, og kan ta tid å beherske. Men kameraet fungerer ofte bra også når du lar kameraet velge AF-punkt selv. Det faseregistrerende AF-systemet er på flere punkter sammenlignbart med EOS 1DX, og til og med mer følsomt (inntil -3EV). Når EOS 7D Mk II brukes i liveview- eller videomodus, benyttes det hybride AF-systemet på bildebrikken. 80 % av de 20 millioner pikslene kan registrere faseforskjeller via de todelte pikslene. Det gir raskere AF enn konvensjonell kontrastfokus, og betydelig mindre jaging. Siden det er selve bildebrikken som registrerer fokus, ivaretas også nøyaktigheten som med kontrastfokus. Med STM-objektiver refokuseres bildet relativt hurtig, men først og fremst sikkert under videoopptak. Dessverre kan ikke kameraet benytte følgefokus med serieopptak i liveview, mens det fungerer på video.

Samsung NX1 bruker sin egen teknologi ved å kombinere 205 faseregistrerende sensorer på bildebrikken med 209 kontrastfølsomme. De er spredd jevnt ut over hele bildebrikken, og dekker 94 % vannrett og 98 % loddrett av søkerbildet – nesten helt til kanten. 153 av punktene er kryssfølsomme. Denne hybride AF-teknologien fungerer hele tiden, enten du tar stillbilder eller video. AF-systemet virker meget hurtig, og klart mer effektivt enn EOS 7D Mk II under videoopptak og liveview. Her fungerer også følgefokus bra. I vår test skal vi sammenligne AF-ytelsen mer inngående med flere kameraer, men den virker ved første inntrykk som å være i samme klasse som de beste speilløse kameraene hittil. En nyskapende funksjon er «Auto shooting», der kameraet tar bilde av f.eks. når en ball treffer i akkurat riktig øyeblikk, hevder Samsung. Avanserte algoritmer analyserer hastigheten på bevegelige objekter, og beregner lukkerforsinkelse i sann-tid. Funksjonen har også en «hoppe-modus» som trigger utløseren akkurat i det en person som hopper er på sitt høyeste punkt. Vi er spent på endelig å kunne teste dette.

Samsung NX1 er kraftig beskyttet mot fuktighet og støv gjennom forseglinger og gummipakninger i hele huset.
Samsung NX1 er kraftig beskyttet mot fuktighet og støv gjennom forseglinger og gummipakninger i hele huset.

Byggekvaliteten oppleves som meget god hos begge kameraene. Begge er beskyttet mot omgivelsene, og EOS 7D Mk II skal være forbedret i forhold til forgjengeren. Vi synes likevel at Samsung NX1 virker mer pålitelig når det gjelder beskyttelse mot fuktighet, siden alle deksler og porter er beskyttet med gummipakninger, mens EOS 7D Mk II er mer sparsomt utstyrt med slike pakninger.

EOS 7D Mk II med sine litt større mål vil kanskje passe bedre for store hender, men Samsung NX1 oppleves ikke mindre ergonomisk. Mens 7D Mk II på vanlig Canon-vis betjenes med både høyre og venstre hånd, er det enklere å bruke bare høyre hånd til NX1, som ikke har andre kontroller på venstre side enn knappen for å bytte mellom skjerm og søker, og et kombinert ratt for opptakshastighet og grunnleggende AF/ISO/hvitbalanse- og lysmålerinnstillinger. Betjeningen på EOS 7D Mk II er velkjent for tidligere Canon-brukere, og minner mye om både EOS 5D Mk III og EOS 7D. Toppdisplayet gir god statusoversikt uten at du behøver å se på skjermen.

Betjeningen på Canon EOS 7D Mk II er typisk for Canons semiprofesjonelle kameraer, oversiktlig og i grunntrekkene uendret fra tidlige modeller.

Samsung NX1 har som første i sin klasse også et toppdisplay. Det kommer nyttig med i mange situasjoner for fotografer som er vant til å sjekke status ovenfra, selv om kameraet med vippbar skjerm ikke mangler på informasjonsmuligheter både før, under og etter opptak. Knapper og kontroller ligger godt innen rekkevidde også her, selv om vi kunne ønsket oss noen av knappene enda tydeligere og litt større.

Samsung NX1 med sin vippbare skjerm og enkle, men logiske betjening gir deg kontroll med bare høyre hånd.
Samsung NX1 med sin vippbare skjerm og enkle, men logiske betjening gir deg kontroll med bare høyre hånd.

Med bare elektronisk søker er det ikke overraskende at Samsung NX1 har litt kortere batteritid enn EOS 7D Mk II. Driftstiden oppgis iht. CIPA-standarden til 670 bilder med Canon EOS 7D Mk II og 500 med Samsung NX1 – det er likevel blant de beste speilløse kameraene.

Oppsummering

Canon EOS 7D Mk II og Samsung NX1 er begge eksempler på den nyeste teknologien for krevende amatører og entusiaster som krever ytelse og et driftssikkert kamera du kan ta med over alt. Blant speilreflekskonkurrentene er åpenbart Pentax K-3 og Sony Alpha A77 nærmest å sammenligne med EOS 7D Mk II, mens blant de speilløse er Fujifilm X-T1, Panasonic Lumix GH4 og Olympus OM-D E-M1 de nærmeste. Disse har alle ytelse, ergonomi, byggekvalitet og værbeskyttelse som appellerer til både natur- og actionfotografer, og de har APS-C eller mindre opptaksformat, med hva det innebærer av lettere optikk. Konkurransen er m.a.o. hard, og mange venter på om Nikon kommer med en oppfølger til D300s eller D7100 med høyere ytelse.

Mens Canon EOS 7D Mk II har tilgang til et enormt utvalg objektiver, er det ikke like mange som er tilpasset spesielt til APS-C-formatet med EF-S fatning som dette kameraet bruker – vi snakker om ca. dusinet. Likevel kan selvsagt alle EF-objektiver brukes, særlig for middels og trang bildevinkel, og tredjepartsobjektiver laget for Canon finnes i stort utvalg både med autofokus og mange med innebygd bildestabilisator. Samsung NX1 gir færre objektiver å velge mellom, i skrivende øyeblikk tilbyr Samsung 16 ulike. Blant disse er to nye proffobjektiver, begge med høy grad av værtetting og høy ytelse: 16–50 mm f/2.0–2.8 og 50–150 mm f/2.8. Lengste brennvidde som tilbys er 200 mm, men på Photokina viste Samsung en profesjonell 300 mm f/2.8 som ikke er lansert formelt ennå. Som for andre speilløse kameraer finnes også adaptere til de fleste andre systemer, men da mister du alltid noen funksjoner, som regel AF. Tredjepartsobjektiver tilpasset spesielt til Samsung NX er det ennå få av.

Samsung NX1 er begynt å komme i handelen nå, og koster ca. 13.000 kroner for bare huset. Canon EOS 7D Mk II er også kommet i salg, og ligger på ca. 16.000 kroner for selve huset.

Full test av disse to kameraene finner du i Fotografi nr. 1-2015 som kommer i salg første uken av februar.

Tags from the story
, ,
More from Toralf Sandåker
Canon fornyer videokameraer
Canon øker satsningen på seriøse videokameraer med tre nye kompakte modeller for...
Read More
One reply on “En titt på Canon 7D mark II og Samsung NX1”

Comments are closed.