Kritikk mot Nordic Light

Helene Fjells bilder får ikke vises på utstilling i Norge før over sommeren, som følge av betingelsene Nordic Light stiller for at hun fikk stille ut under festivalen i begynnelsen av mai. Bildet er fra utstillingen.

Fotograf Oddleiv Apneseth kritiserer Nordic Light for å ha for strenge betingelser for utstillende fotografer. Han har rett.

Les Morten M. Løbergs kommentar.

Kommentar: Morten M. Løberg

Nordic Light krever eksklusivitet og gir i praksis utstillende fotografer karantene mot å stille ut både før og etter festivalen. Dette har Oddleiv Apneseth reagert på, og han valgte å ikke delta under årets festival hvor han opprinnelig var invitert.

– Jeg ble helt forskrekket over kontraktforslaget. At jeg ikke skulle stille ut andre steder i forkant av Nordic Light kan jeg forstå, men at jeg ikke kan stille ut andre steder i etterkant går utover mine næringsinteresser som frilanser. Under de omstendighetene trakk jeg meg fra utstillingen, sa Apneseth til Fotojournalisten.no i går.

Legitimt behov

At Nordic Light ønsker ekslusivitet og derfor begrenser kontraktfestede fotografers muligheter til å stille ut eller holde workshops i konkurranse med Nordic Light like før festivalen er forståelig, slik Apneseth selv sier. Han trakk seg derfor fra arrangementet Trondheim dokumentarfestival som var initiert av Norsk fotofagskole. Dette arrangementet fant sted før Nordic Light og hadde tydelig hentet inspirasjon fra vellykkede fotofestivaler som Dokument i Oslo og Nordic Light. Disse festivalene har et helt legitimt behov for å beskytte seg mot at andre vegeterer på deres innsats og nærmest “stjeler” programmet ut av hendene deres. Ikke minst gjelder dette for Nordic Light som har vokst seg såvidt stor og viktig. Mange vil ha en bit av kaka – også i Trondheim tydeligvis.

Flere arrangører har lignende betingelser som Nordic Light. Kunstnerforbundet i Oslo har i alle år praktisert en flere år lang karanteneperiode før utstilling. Og Høstutstillingen aksepterer ikke arbeider som har vært utstilt tidligere (med unntak av stipendutstillinger). Leder Kjersti Solberg Monsen i Forbundet Frie Fotografer sier til Fotojournalisten.com at hun umiddelbart syns det er “veldig rart” at Nordic Light har de betingelsene de har. Det jeg synes er veldig rart er at Monsen uttaler seg slik om en praksis som er vanlig blant kunstnerstyrte gallerier og utstillinger. Vet hun det ikke?

Tåpelig yrkesforbud

Men når Nordic Light er over og utstillingene tatt ned kan det ikke være noen grunn til å hindre utstillerne i å vise bildene sine andre steder. Jeg vet ikke om noen andre arrangører som krever dette. Det minner om en form for yrkesforbud – som framstår som helt meningsløst. Jeg vil heller tro at det ville være en fordel for Nordic Light om fotografer de har presentert straks dukker opp i andre sammenhenger – det vil jo bare bekrefte at festivalen gjorde et godt valg. Ut fra kontrakten til Nordic Light – som Apneseth valgte å si nei til – følger at årets debutantutstiller Helene Fjell, etter suksessutstillingen i Kristiansund, ikke kan stille ut andre steder før over sommeren! Dette er omtrent like dumt som å nekte kongen å dele ut hedersmedaljer – for selv alene å sole seg i glansen.

Lytt, lytt!

Apneseth valgte å si nei til Nordic Light fordi det ville hindret ham i å stille ut i Preus museum fra juni til desember i år. Slike horrible konsekvenser av kontrakten er rett og slett ikke til å leve med – kontrakten bør endres. I sin ytterste konsekvens er praksisen et angrep på ytringsfriheten. Synd ikke Apneseth tok saken opp i full offentlighet tidligere, nå kan det jo ikke bli noen endring i betingelsene før tidligst til neste år.

– Jeg håper ikke de behandler andre norske fotografer på samme måte som meg. Jeg følte at jeg som norsk fotograf stilte i en B- eller C-klasse, og måtte krype for å være med på Nordic Light, sier Apneseth.

Lytt, lytt, Nordic Light!

 

Morten M. Løberg

PS: Nordic Lights festivalsjef Anne Lise Flavik bekrefter at alle inviterte fotografer, norske som utenlandske, har signert samme kontrakt. Hun ønsker  ikke å kommentere Apneseths påstander utover det hun har sagt til Fotojournalisten.no.

Helene Fjells bilder får ikke vises på utstilling i Norge før over sommeren, som følge av betingelsene Nordic Light stiller for at hun fikk stille ut under festivalen i begynnelsen av mai. Bildet er fra utstillingen.

 

 

More from Morten M. Løberg
Lite fittepreik
Besøkende på Nordic Light er visst bare måtelig interessert i Chin Chin...
Read More
9 replies on “Kritikk mot Nordic Light”
  1. says: Kim Nygård

    Jeg vil gjerne tilføye at Pressefotografenes Klubb arrangerer Trondheim Dokumentarfestival i samarbeid med Cinemateket Trondheim, Klipp og Lim og Dokkhuset. I fjor arrangerte vi 17 foredrag med dokumetarister innen bla. film,radio,TV og foto. Pk har arrangert foredrag med fotografer i Trondheim i 22 år. Trondheim Dokumentarfestival har arrangert 30 foredrag de siste tø årene. Hvilke foredrag er det Løberg mener vi har til felles med Nordic Light og dermed 
    nærmest “stjeler” fra deres program? Jeg kan ikke se at de to festivalene har noen felles foredrag.
     
    Kim Nygård 
    Leder Trondheim Dokumentarfestival og styremedlem i Pressefotografenes Klubb.

     

    1. Det er ikke så rart at Kim Nygård ikke kan se at de to festivalene har noen felles foredrag, for det har (hadde) de heller ikke. I min kommentar nevner jeg at Norsk fotofagskole ønsket å få Oddleiv Apneseth til skolen i forbindelse med Trondheim dokumentarfestival. Dette lot seg ikke gjøre pga. av avtalen Apneseth hadde med Nordic Light.

      Senere trakk Apneseth seg også fra Nordic Light, av grunner som han har gjort rede for på Fotojournalisten.no.

      Morten M. Løberg

      1. says: Terje Bringedal

        Det forventes av redaktører av selv små nettsteder at de sjekker fakta før publisering.
        Trondheim Dokumentarfestival arrangeres ikke av Trondheim Fotofagskole, men derimot PK-Pressefotografenes Klubb.
        I tilfellet Oddleiv Apneseth viste han sitt Jølsterprosjekt på Dok09 i Oslo, som arrangeres av PK. At han skulle vise utstillingen i Kristiansund to år senere syntes vi bare var hyggelig.
        Sommeren 2010 ble han kontaktet av PK for å vise prosjektet på Trondheim Dokumentarfestival samme høst men han valgte å trekke seg fra den grunnet press fra Anne Lise Falvik i Kristiansund som forøvrig begrunner dette slik:

        Anne Lise Flavik forteller at alle fotografene får samme betingelser.
        – Vi vil ha noe til visse premisser, og det er fotografens valg å være med på det eller ikke.
        – Jock Sturges. Hahaha. Han har fått en annen versjon. Alle får samme betingelsene, du kan jo ringe til kunstnerforbundet og høre hva slags betingelser de har.
        I Forbundet Frie Fotografer, sier daglig leder Kjersti Solberg Monsen at hun umiddelbart syns veldig rart at Nordic Light har sånne kriterier for å stille ut der.
        – Jeg syns absolutt ikke man skal finne seg i. Helt urimelig å forlange eksklusivitet. Ellers må man bli kompensert.
        – Jeg kan skjønne at de vil være eksklusive, men med mindre det er et bestillingsoppdrag som de faktisk betaler for er det ikke rimelig å forlange eksklusivitet på den måten.
        Avslutningsvis i brevet til Nordic Light skriver Sturges:
        (…) What’s more, the more visible an artist is, the more success and exposure he or she is receiving, the better for your festival! The blood of your festival is the art and life’s work of the photographers. You need ALWAYS to be seen as a supporter and nourisher of that work. Nothing else. Please. (…) The more art there is in the world, the more we all benefit. Art is a feast to share.

        Det er vanskelig å se hva redaktør Løberg mener med at Trondheim Dokumentarfestival, som arrangeres av PK, stjeler fra Nordic Light og Dok i Oslo(arrangør PK).

        I denne saken er vel det viktigste å belyse de håpløse kontraktene Nordic Light og Anne Lise Falkvik legger fram for fotografer som skal komme til Kristiansund.
        Redaktør Løberg har jo tidligere vært sterk motstander av kontakter, men det kan vel være vanskeligere nå siden han selv var en del av programmet også i år, denne gang med spørrekonkurranse på kveldstid, noe han også kommenterer i sin egen hylningsartikkel om Nordic Light.

        mvh
        Terje Bringedal
        Leder
        Pressefotografenes Klubb

        1. Men herregud da, mann! Jeg er jo motstander av kontrakten til Nordic Light. Du og jeg er jo helt enige i sak – for en gangs skyld. Min kommentar er et sterkt angrep på vilkårne som hindret Apneseth fra å delta, og en sterk oppfordring til å Nordic Light om å lytte til reaksjonene og endre kontrakten.

          Kutt ut din smålige og dårlig skjulte misunnelse mot Nordic Light. Ta heller tar inn over deg at hyllesten av årets Nordic Light er ganske unison.

          PS: Festivalsjefen heter hverken Falkvik eller Falvik, men Flavik, og det heter Norsk fotofagskole, ikke Trondheim Fotofagskole. Det forventes av ledere av selv små fotografforeninger at de sjekker fakta…

          1. says: Terje Bringedal

            Fantastisk av redaktør Løberg å klare å vri påpeking av feil i hans artikkel til “Kutt ut din smålige og dårlig skjulte misunnelse mot Nordic Light.”
            Jeg har ikke uttrykt meg om kvaliteten på festivalen i Kristiansund eller spørrekonkurransene på kveldstid men har blitt gjort oppmerksom på kontraktene festivalsjef Favik legger fram som jeg registrerer er en smule underlige, noe også redaktør Løberg kommenterte etter artikkelen på fotojournaisten.no

      2. says: Svein Inge Sæther

        Mem hvem er det som snylter på hvem?

        Du skriver jo rett fram at Trondheim Dokumentarfestival tydelig er inspirert av Nordic Light og DOK, og at “Disse festivalene har et helt legitimt behov for å beskytte seg mot at andre vegeterer på deres innsats og nærmest “stjeler” programmet ut av hendene deres. (…) Mange vil ha en bit av kaka – også i Trondheim tydeligvis.”

        Det er i utgangspunktet svært vanskelig å tolke dette på noen annen måte enn at du mener at Trondheim Dokumentarfestival snylter på det verdifulle arbeidet som gjøres i Kristiansund og Oslo. Men når du så kommer med svar til min kollega Kim Nygård i kommmentarfeltet hevder du at du i utgangspunktet har skrevet at Norsk Fotofagskole ønsket å få Apneseth på besøk i forbindelse med Trondheim Dokumentarfestival (som altså ikke arrangeres av fotofagskolen, men av PK og en rekke andre, som Nygård nå har forklart). Betyr det at du egentlig mente å si at det er Norsk Fotofagskole som vegeterer på innsatsen til Trondheim Dokumentarfestival?

        Ja, hva er det du egentlig mener? Det hadde vært greit med en forklaring, og en presentasjon av de mange (som du skriver) som snylter på andres arbeid.

        Mvh
        Svein Inge Sæther
        Cinemateket Trondheim/Trondheim Dokumentarfestival

  2. Kleint med skrivefeil sikkert, men ennå kleinere med rettelser.

    Nordic Light operérer etter egen agenda, og kontrakt-anarkiet får de selv stå for.
    Jeg har aldri opplevet det samme, men jeg har dog kun stilt ut 2 ganger solo (Henie-Onstad og Stenersen).
    I lys av at Nordic Light gjør en formidabel innsats for fotografiets fremme i Norge, ser jeg ikke problemet. Dette er et initiativ tatt av ildsjeler, iverksatt av en hel by med frivillige. Og man er også selv frivillig utstiller. Så får man veie for og i mot. Selv.

    Men en lang karantene i etterkant av utstilling på Nordic Light kan selvfølgelig være problematisk om man, som de fleste av oss, har dette som primær næring. Personlig føler jeg dette bør taes opp, selvom Nordic Light bør kunne manøvrere som de selv vil.
    Takk til (quiz)-Morten som belyser dette, og takk til Anne-Lise Flavik for formidabelt arbeid. To tunger, men jeg snakker altså lett med begge.

    Bjørn, fotograf.

  3. Jeg skjønner at jeg har blandet sammen Norsk fotofagskoles arrangement i våres og Trondheim dokumentarfestival. Jeg skrev at de viktige fotofestivalene har et helt legitimt behov for å beskytte seg mot at andre vegeterer på deres innsats (noe Nordic Light har regulert gjennom uvanlige kontraktsvilkår for deltagende utstillere) – og jeg brukte arrangementet ved Norsk fotofagskole som eksempel. Den kritikken som lå i dette var først og fremst ment å ramme fotofagskolen, men jeg ser at Trondheim dokumentarfestival urettmessig ble slått i hardtkorn med skolen da jeg feilaktig knyttet festivalen til arrangementet. Det beklager jeg. Det er ikke grunnlag for å påstå at Trondheim dokumentarfestival har prøvd å utnytte andres innsats.

    Jeg brukte eksemplet fordi jeg er kjent med at Norsk fotofagskole forsøkte å få Nordic Light-aktuelle Oddleiv Apneseth til sitt arrangement i Trondheim, som fant sted like før Nordic Light. Dette satte Nordic Light seg imot. Fotofagskolen ville da vurdere å boikotte Nordic Light om skolen ikke fikk det som den ville. Fotofagskolen sender hver år en rekke studenter til Nordic Light og en boikott ville betydd et merkbart økonomisk tap for Nordic Light. Jeg tror de til slutt fant en mellomløsning – og det virket ikke som det var noen sure miner mellom fotofagskolen og Nordic Lights festivalledelse under årest festival. Mitt spark til fotofagskolen var basert på at de forsøkte å presse Nordic Light for å få presentere et program som Nordic Light faktisk skulle presentere noen måneder senere. Det er det jeg mener med å ”vegetere” på andres program.

    Det har blitt påpekt av flere at det ikke var noen sammenheng mellom dokumentarfestivalen og fotofagskolen. Leder Kim Nygård i dokumentarfestivalen og Dag Nystuen, som har omtalt dette på Facebook-siden sin, er blant disse. Dag skriver også: ”Konklusjonen om hva Nordic Light bør gjøre (endre betingelsene, min anm.) er vel det viktigste her. At Morten surrer litt med hvem som arrangerer hva i Trondheim kan man vel se gjennom fingrene med.” (http://www.facebook.com/#!/profile.php?id=518891809)

    Jeg skjønner at dokumentarfestivalens representanter er sure, og jeg får ta på egen kappe at jeg må bruke tid på å rydde opp i feilen – men er ikke det viktigste her å diskutere Nordic Lights betingelser, slik Dag skriver? Jeg har hevdet at betingelsene framstår som et meningsløst yrkesforbud, og at de bør endres. Jens Kristian Nilsen har brakt inn et annet interessant poeng: Kan Nordic Light – som knutepunktfestival – tillate seg betingelser ingen andre arrangører har? (http://fotojournalisten.no/2011/05/sa-nei-til-nordic-light/)

    Når de fornærmede er ferdige med å være fornærmet (jeg skjønner at det kan ta tid, for de har jo grunn til å være fornærmet), hadde det vært artig også å få vite hva de mener om sakens kjerne: Er det OK at Nordic Light krever at fotografer som stiller ut på festivalen avstår fra å stille ut eller holde workshops flere måneder etter at festivalen er slutt? Hva betyr det at en velrennomert norsk fotograf sitter igjen inntrykk av at man må krype for å få stille ut på Nordic Light?

    Morten M. Løberg

  4. says: Dag Nystuen

    Det mangler fortsatt litt på presisjonsnivået. Det arrangementet som Fotofagskolen holdt hvor Oddleiv fikk snakke, men ikke stille ut bilder, var i fjor høst, ikke på våren i forkant av Nordic Light.

    Det var heller ikke snakk om å stille ut orginalkopier, men at Fotofagskolen skulle printe ut noen midlertidige rc-print for anledningen.

    Dette var også ett arrangemet med veldig lokal karrakter og ingen konkurent til Nordic Light. Ett arrangement delvis kun for skolens egne studenter, delvis en “Fotofagskolens åpen dag” for fotointereserte i Trondheim.

    Dette skjedde før de avsluttende kontraksforhandlinen som ikke førte fram blant annet pga klausulen om “karantene” fram til oktober 2011.

    Ellers er jeg enig med Morten om hovedlinjene i denne diskusjonen.

Comments are closed.