En stipendiat i Paris: Møte med en legende

Marc Riboud, den siste gjenlevende av de tidlige Magnum-fotografene og generasjonen med franske «street photographers», er blitt 91 år gammel. For fire år siden var han på fotofestivalen Nordic Light i Kristiansund.

Marc Riboud (her i samtale med Wilhelm Eger) under Nordic Light i 2010. Han er i dag såpass svekket at jeg valgte å ikke spørre om å få fotografere ham i dag. Foto: Morten M. Løberg
Marc Riboud (her i samtale med Wilhelm Eger) under Nordic Light i 2010. Han er i dag såpass svekket at jeg valgte å ikke spørre om å få fotografere ham i dag. Foto: Morten M. Løberg

Det var daværende festivalsjef Anne Lise Flavik som fikk Marc Riboud til Nordic Light. Foredraget han holdt her ble nok ett av de siste, i dag er han i langt større grad preget av sin høye alder. Flavik har holdt kontakten med Marc og kona Caterine, og vi ble invitert på søndagskaffe hjemme hos de to i St. Germain-området hvor de har bodd de siste 20 årene.

En svekket Marc Riboud kjenner meg åpenbart ikke igjen. Det er bare såvidt han kjenner igjen Anne Lise. Kameraet er nok lagt bort for alltid. Sist vi var her var han ennå oppegående og fotograferte ivrig med et lite speilreflekskamera – med film naturligvis – og med det årvåkne glimtet i øyet som det passet seg en gammel ringrev i bransjen. Marc Riboud er mest kjent for bildet av mannen som står høyt oppe i Eiffeltårnet og elegant svinger malerkosten, og bildet av den unge studenten som holder opp en blomst foran en rekke nasjonalgardesoldater med bajonetter på geværene under en demonstrasjon mot Vietnamkrigen i Washington D.C. tidlig på 1970-tallet.

Stuebordet vitner om et langt liv som en av verdens fremste fotografer. Foto: Morten M. Løberg
Stuebordet vitner om et langt liv som en av verdens fremste fotografer. Foto: Morten M. Løberg

Marc Riboud fotograferte sitt første bilde i 1937, med sin fars Kodak Vest Pocket-kamera. Etter gymnaset jobbet han som ingeniør på en fabrikk i Lyon, fram til 1951 da en ukes feriereise med kamera inspirerte ham til å bli fotograf i stedet. Han flyttet til Paris og ble kjent med Henri Cartier-Bresson, Robert Capa og David Seymour, alle tre blant grunnleggerne av Magnum Photos. I 1953, samme året som Ribaud tok det berømte bildet av maleren i Eiffeltårnet, ble han selv medlem av Magnum.

Ute i gangen i hjemmet i Paris henger en innrammet kontaktkopi av filmrullen med akkurat dette bildet. De sløste ikke med filmen, akkurat. Selv om Riboud eksponerte 30 bilder på filmen der oppe i tårnet, er det bare en eller to bilder av motivet som har blitt selve «signatur-bildet» hans.

Marc Riboud © Morten M. Løberg

I løpet av de neste tiårene reiste Riboud verden rundt. I 1957 var han en av de første europeiske fotografene som reiste til Kina, og senere var han tre ganger på reportasjereiser i Nord-Vietnam. Han var også i Indokina, Asia, Afrika, USA og Japan. Mange av de fineste arbeidene hans ble til på disse reisene. Riboud forlot Magnum i 1979.

www.marcriboud.com

Fotograf Morten M. Løberg har fått atelierleilighet og kunstnerstipend, og har flyttet til Paris. Der skal han bo og arbeide på Cité Internationale des Arts fram til september. Hver helg skriver Morten reisebrev fra Paris her på Fotografi.no. 

www.mortenloberg.no

Tags from the story
,
More from Morten M. Løberg
Norges Fotografforbunds landskonkurranse
Norges Fotografforbunds landskonkurranse er en mulighet også for ikke-medlemmer til å vise...
Read More
0 replies on “En stipendiat i Paris: Møte med en legende”