En pirrende utstilling?

"Wall of shame" fronter utstillingen. Skam for hva da? (Foto: Morten M. Løberg)

Avgangsstudentene ved Bilder Nordic School of Photography fikk seksualitet, skam og identitet som tema for avgangsutstillingen. De lot seg ikke be to ganger. En pirrende utstilling reklamerer skolen.

Kommentar: Morten M. Løberg

 

"Wall of shame" fronter utstillingen. Skam for hva da? (Foto: Morten M. Løberg)

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor skam og seksualitet er blandet sammen i temaet. Jeg har ikke inntrykk at seksualitet er synonymt med skam for dagens ungdom – heldigvis – samtidig handler et av de mest spennende prosjektene om nettopp dette. Nærmere bestemt seksuelle tabuer i den samiske kulturen.

Hvilken retning går Bilder Nordic?

Årets avgangsutstilling er interessant også fordi den forteller noen om hvilken retning undervisningen synes å ta. Tidligere har det fotojournalistiske elementet vært dominerende, i år beveger vi oss mer i retning av fotografisk kunst. Det er på mange måter en mer krevende sjanger på det idémessige plan, og utstillingen bærer nok preg av at Bilder Nordic ikke er noen fullgod kunstutdanning. Det er den da heller ikke ment å være, hvis jeg har forstått det riktig, men like fullt er det den veien årets studenter beveger seg – stilt ovenfor et såvidt “fritt” tema som seksualitet.

Slår inn åpne dører?

Faren med et så “forlokkende” tema for en avgangsutstilling er naturligvis at delagerne blir litt overivrige, på bekostning av en mer reflektert tilnærming. Et annet element, som studentene ikke nødvendigvis ser, er at prosjektene deres slår inn åpne dører. Når du er ung er seksualitet mer nypløyd mark, men for brorparten av publikum er det ikke nødvendigvis slik. Følelsen av å synge gamle sanger om igjen ligger nok snublende nær for mange. Sjokkeffekten uteblir i “Wall of shame”. Artig ordspill, men skam for hva da? En naken kropp eller en seksuell legning?

Hvilken yrkeskarriere sikter fotografene mot?

På sitt beste formidler studentene viktige budskap og går grundig inn i klart definerte temaer, men ofte er det de fotograferte eller intervjuede selv som gir prosjektet tyngde, ikke nødvendigvis fotografens bidrag. Iris Egilsdatter, som har fotografert samiske kvinner med bakgrunn i seksuell undertrykkelse i samisk kultur, har åpenbart gjort en god jobb med å få folk til å stille opp og posere, men bildene utmerker seg ikke spesielt hverken fototeknisk eller motivmessig. Prosjektet får sin styrke gjennom de som deltar.

Det er ikke godt å si hvordan årets Bilder Nordic-studenter skal finne en plass i det fotografiske yrkeslivet. Hvem vil ansette dem? Ikke avisene, til det er ikke de fotojournalistiske kvalitetene tydelige nok. Mote? Kanskje. Reklame? Tja. Mange vil nok ende som frilansere på et stadig tøffere jobbmarked.

35 studenter er med på årets avgangsutstilling som vises i Møllergata 3 i  Oslo mellom 10-17 nå i helgen.

 

 

More from Morten M. Løberg
Felt for å publisere bilder i kongefamilien
Pressens Faglige Utvalg har stemplet Se og Hørs  bruk av bilder som...
Read More
6 replies on “En pirrende utstilling?”
  1. says: Eli Reinholdtsen

    Jeg kan forstå at dette ikke oppleves som pirrende for alle. Men så er kanskje ikke målgruppa “alle” heller. For eksempel ikke oss 50-60 åringer som har “sett alt”. Behold nysgjerrigheten og “keep up the good work, kids.”

  2. says: Eli R.

    Morten, jeg syns ikke du skal ta og kopiere kommenterer som er lagt til andre steder hit. Det er ikke jeg som har skrevet kommentaren over inn her. Jeg skrev den på Facebook. Jeg hadde klart det selv hvis jeg ville det. Det er uetisk. Jeg ser at flere har klaget på det før. Du får ikke lov til å bruke mitt navn på den måten. Ta det vekk.

    1. Hva i all verden er problemet? Det er jo akkurat samme artikkel som ligger på Facebook-siden som på Fotografi.no. En kommentar på Facebook-siden må jo være akkurat like gyldig her. Jeg går ut fra at folk mener det de skriver på Facebook og står inne for det. Så igjen: Hva er problemet?

  3. says: Eli R.

    Jeg tror også at folk mener det de skriver på Facebook og andre nettsteder. Det er ikke det det handler om. Jeskjønner at du ikke forstår problemet så jeg skal utdype det:

    Du bedriver identitetstyveri.

    1) Du har stjålet en ytring som jeg har gjort på et annet nettsted, nemlig Facebook.

    2) Du har publisert den på et annet nettsted, og ikke bare det, men du har også gjort det i mitt navn. Dette for å gi andre besøkende inntrykk av at jeg har kommentert på din side.

    Jeg ønsker å selv bestemme hvor ytringer utføres i mitt navn. Det er ikke du som skal bestemme det.

  4. Ok, da skjønner jeg bedre hva du mener. Men jeg har ikke “stjålet” din ytring. Ytringer er fritt å publisere – vederlagsfritt – i andre fora enn der ytringen ble publisert første gang. Dette følger av norsk rettspraksis.

    Det blir rimelig søkt å hevde at det er identitetstyveri å legge en ytring ut på et annet forum når den lovlig benyttes som beskrevet ovenfor. Opphavsmannens eller kvinnens navn må nødvendigvis følge innlegget. Begrepet “identitetstyveri” beskriver helt andre og mye mer alvorlige forhold, og jeg foreslår at vi bruker begrepet slik det er tenkt og slik de fleste forstår det.

    Jeg skjønner fremdeles ikke at dette skal være noe problem. De fleste som ytrer seg i det offentlige rom ønsker vel at ytringen deres blir lest av flest mulig. Og i dette tilfellet er jo ytringen knyttet til nøyaktig den samme artikkelen. Når du leser en artikkel på Fotografis Facebook-side leser du den egentlig på Fotografi.no. Når du klikker på saken på Facebook blir du sendt til artikkelen på Fotografi.no.

    Slik vår kommentarpraksis er i dag blir kommentarer synlig under artikkelen begge steder. Kommentarer lagt inn her blir synlige også på Facebook og kommentarer lagt inn på Facebook blir synlige her. Det må da være i alles interesse?

Comments are closed.