Fotofestivalen Nordic Light leter med lys og lykte over hele kloden for å finne spennende fotografer. Gøteborg-baserte Cooper & Gorfer viser en av de sterkeste utstillingene på årets festival.
De møttes som masterstudenter på Högskolan för design och konsthantverk ved universitetet i Gøteborg. Gorfer hadde tidligere studert arkitektur i Wien, mens Cooper kom fra en fotografisk bakgrunn i USA. I dette skjæringspunktet oppsto etter hvert et samarbeid som handlet om noe mer enn fotografi. Deres første prosjekter var aldri tenkt som verken kunstneriske eller fotografiske, men fotografiet ble formen de formidlet på.
– Fotografiet er en stor del av vårt visuelle uttrykk, men det er også en helt annen side ved det vi gjør, forteller Sarah. – Det ligger alltid mye research i bunnen, hvor vi gjør intervjuer og analyserer stedet vi skal reise.
Første del av prosessen er til forveksling lik en dokumentarfotografs måte å jobbe på. En lengre periode med forarbeid ligger alltid i bunn før en reise. Så starter reisen, og møtene. Det å komme nær, å få folk til å åpne seg er essensielt for prosjektene. Men likheten med dokumentarfotogafiet stopper der.
– Fotografiet er begrensende ved at det bare viser et bestemt øyeblikk, forteller Nina. Det vi velger å vise er alle lagene i erfaringene man har fra et møte. Vi iscenesetter når vi fotograferer og er helt avhengige av at lokalbefolkningen bidrar. Det kan være at de tar med seg tøy, bidrar med et spennende sted vi kan fotografere, eller at de forteller historier som vi iscenesetter.
Og reisene går ofte til eksotiske steder, som Kasakhstan og Qatar, steder som er ulik vår kultur.
– Reiser dere tilbake for å vise fram prosjektet til de som stiller opp som modeller?
– Ja, vi viser fram resultatene så sant det lar seg gjøre. Vi har fått gode tilbakemeldinger fra alle våre prosjekter, og det er veldig viktig for oss at de som deltar føler at de har blitt godt ivaretatt, sier Nina.
– Selv om dette er et kunstprosjekt føler vi jo at ansvar for at vi formidler historiene på en verdig måte. Men vi er også frie i hvordan vi tolker den informasjonen vi samler inn, og det er samtidig viktig for oss at vi bevarer den kunstneriske integriteten, utdyper Sarah.
– Kan dere fortelle litt om utstillingen som vises på Nordic Light i Kristiansund?
– Bildene som vises på Nordic Light er hentet fra to av våre serier; fra Qatar og Kirgisistan. Selv om dette er to separate serier har de blitt stilt ut sammen ved en rekke anledninger. Vi jobbet parallelt med begge disse prosjektene, så for oss er det en kontinuitet mellom dem, sier Nina.
– Qatar er et av verden rikeste land, mens Kirgistan er svært fattig. Men selv om kontrasten mellom landene er stor, så har begge land en levende nomadisk kultur og en levende fortellertradisjon. Så det er noen røde tråder der, forteller Sarah.
– Hvordan opplevde dere selv disse møtene?
– Prosjektet i Kirgisistan var det perfekte prosjektet for oss. Menneskene der var åpne og delte alt med oss, samtidig som kulturen var svært forskjellig fra hva vi er vant til. Det gjorde også at vi møtte tilpasse oss til deres kultur, og vi måtte jo konfrontere en del av våre egne oppfatninger og holdninger underveis. Men slik er det med alle prosjektene, de blir en del av vår utvikling og vårt videre uttrykk.
Artikkelen er en forkortet versjon av intervjuet i Fotografi nummer 2 2014.