Scenen er satt ved innflygningen til Kristiansund, der bebyggelsen ligger omringet av vann og fjell. Byen er ikke stor og utstillingene ligger tett. På vår første dag på Nordic Light er det spesielt to utstillinger som peker seg ut.
Nordic Light arrangerer i år sin niende festival, og det med flere internasjonle navn på plakaten. Desverre rakk ikke Jimmy Nelssons utstilling frem i tide, men fotografen selv er på plass og vil holde et foredrag om sine bilder på lørdag. Vi rakk en rask gallerirunde i dag og lot oss facinere av mangfoldet. Likevel vil jeg trekke fram et par høydepunkt.
Første virkelige opptur var Cooper & Gorfers bilder som var en opplevelse å se. Rommet de hang i hadde en varm belysning som fikk rødfargene i bildene til å gløde. Den mørke atmosfæren i rommet ga også en følelse av å være på kino, og fremhevet på samme måte bildene. De hang i rommet som store malerier med mahognibrune rammer. Ved å se bildene i stort format får man også en bedre mulighet til å se alle de fantastiske mønstrene som er brodert inn i sjalene som dekker mange av modellene. Men sjalene og teppene er ikke bare til pynt, de er også en del av en tradisjon som har blitt videreført i generasjoner og som kommer til sin rett i bildene til Cooper & Gorfer.
Et annet høydepunkt kom som en hyggelig overraskelse, nemlig utstillingen ”Built on Grass” (2012) av Rena Effendi. Høydepunktet var ikke uventet fordi jeg ikke regnet med at bildene var gode, men det var uventet fordi selve utstillingen var godt gjemt, opp en trapp inne på et bakrom. Rena Effendi er en kvinnelig fotograf fra Baku i Azerbaijan. Hennes turbulente oppvekst har gitt hennes arbeide et sosialt engasjement som er godt synlig i hennes bilder. ”Built on Grass” er en serie som omhandler småbyer i Transilvania som har beholdt den tradisjonelle måten å drive gårdsbruk på. Disse småsamfunnene er nå i faresonen for å bli borte på grunn av markedsøkonomiens og globaliseringens inntog. I tillegg til å være estetiske vakre gir bildene også en forståelse for problematikken bak. For selv om bildene viser en tradisjonell form for jordbruk kan man se at tiden har endret seg når familien sitter samlet til lunsj på gresset. Barna har på seg moderne sportstrøyer som står i sterk kontrast til de eldres klesvalg. Bildene viser et samfunn som virker urørt av samtiden, bortsett fra en Nike logo i ny og nee. De små formatene skaper en serie med forskjellige små fortellinger om hverdagslivet til disse menneskene, både i deres gode dager og tristere dager.
Noe som dessverre gikk igjen i flere av utstillingene var en følelse av uferdighet. Bildene holdt den standarden man bør forvente, men fremvisningen var ikke alltid like helhetlig. De fleste utstillingene hadde kun fotografens navn ved utstillingens start uten videre informasjon om bildene som ble vist. De fleste individuelle bildene manglet også titler eller beskrivelser som kunne hjelpe tilskueren med å forstå den større konteksten av arbeidet, noe som er spesielt viktig i en tidsalder der vi ofte mangler konteksten rundt de bildene vi hele tiden ser omkring oss. Llikevel gir Nordic Light en god opplevelse og en fin mulighet til å orientere seg blant fotografer man ellers ikke får sett i Norge.