Forholdet mellom natur og kultur går som en rød tråd gjennom hele Christian Houges kunstnerskap. Nå åpner han en ny utstilling på Grünerløkka i Oslo.
Houge ser på seg selv som en visuell kunstner og formidler og han bruker det mediet som hver enkelt serie krever i uttrykk. Han har derfor i alle år jobbet forbi fotografiets rammer og anvendt seg av film, installasjon og blandede medier.
I sitt seneste prosjekt, InHuman Nature, har han blant annet satt sammen NASA-bilder fra månelandinger på 1970-tallet med egne 3D-genererte bilder fra Svartisen. Han har gjennom flere ekspedisjoner besøkt et bestemt punkt på Svartisen hvor han fant den perfekte geometriske formasjonen til prosjektet. Bildene er sterkt digitaliserte og ved hjelp av wire-frame-programvare, som gir en 3-dimensjonal oppbygging av motivet, fremstår landskapet som en geometrisk form. Han har videre tegnet geometriske former på bildene for hånd med alt fra flytende kritt til grafitt, slik at de har små unøyaktigheter og et element av den menneskelige faktor. Disse blir så satt opp mot ekstreme makrofotografier av mineraler skapt ved jordens egen skapelse. Han setter det indre opp mot det ytre, mikro mot makro.
Houge ønsker å sette fokus på menneskets søken både utover i rommet og inn i oss selv. For ham handler det om vår tilstand, og vår forbindelse til et miljø, en natur, som er både ugjestmild og romantisk på samme tid.
– Månen har i alle tider vært et symbol som vi mennesker har forholdt oss til som en portal til resten av verdensrommet. Noe å forholde seg til blant stjernene og en påminnelse av vår egen eksistens og størrelsesforhold utenom vår kultur. I alle mine serier jobber jeg med motsetninger, for å sette ting på spissen, sier Houge. – Det handler om menneskets tilstand, og natur/kultur i form av teknologi. Geometri er byggesteinene for all natur, inkludert det organiske mennesket. Vi har en større tilknytning til naturen enn det vi gjennom kulturen vedkjenner oss. Vi har et behov for å finne ut av, forstå mer, også oss selv, sett i en større helhet. Det hele er en prosess.
Utstillingen åpner torsdag 1. desember i galleriet TM51 i Thorvald Meyersgt 51 i Oslo. Det vises også bilder på Galleri Infill og ved Fridtjof Nansens plass 6.