Årets beste kameraer

Hvilke modeller er årets beste kameraer? I året som snart er omme, har vi sett en rekke nye kvalitetskameraer, og Fotografi har testet de aller fleste. Her kan du se våre anbefalinger blant årets nykommere.

Speilreflekskameraer

EOS 5DS, EOS 5DS R
De siste tilskudd til EOS 5-familien er EOS 5DS og EOS 5DS R.

Det har ikke blitt lansert like mange speilreflekskameraer i år som da lanseringstakten var på sitt høyeste. En av grunnene til det er at dagens kameraer er blitt så gode at behovet for å skifte dem ut er mindre enn før. En klar vinner peker seg likevel ut. Eller rettere: det er to av dem.

Canon EOS 5DS og tvillingkameraet EOS 5DS R får vår stemme som årets speilreflekskamera. De er identiske bortsett fra moire-filteret, der R-modellen kansellerer virkningen av filteret slik at den utgaven henter frem enda en tøddel detaljer i motivene under ellers optimale forhold. Til det ytre er disse kameraene nær identiske med legendariske EOS 5D Mk III, men med bildebrikke på 51 Mp og finpussede detaljer som lavere vibrasjon for å sikre at den høye oppløsningen lettere lar seg utnytte, er EOS 5DS/R kameraet som gir eksepsjonelle bildefiler til stillbilder, samtidig som 5D-bruksmåten er ivaretatt fullt ut.

Noen kaller kameraene EOS 5D på steroider. Natur- og studiofotografer ser et alternativ til større og mer kostbare mellomformatkameraer, ikke minst fordi 5D-serien vinner på ytelse under dårlige lysforhold og ugjestmilde værtyper, og fordi Canons utvalg av optikk spenner mye videre enn det noen mellomformatsystemer kan matche. Men EOS 5DS/R er først og fremst et stillbildekamera. Selv om de har mulighet til å ta opp Full HD video, mangler de spesialegenskapene vi kjenner fra 5D Mk III.

Se også på: Nikon D7200, som seiler opp blant de semiproffe speilreflekskameraene i APS-C-format – med egenskaper som matcher D750 på de fleste punkter, og i noen tilfeller trumfer dem. Se også på Canon EOS 760D, de avanserte amatørenes EOS-kamera fremfor noe, med Canons hybride fokusering og gode videoegenskaper, ved siden av ytelse og bildekvalitet som puster dyrere konkurrenter i nakken. Se også opp for Pentax K-S2, fullspekket av gode fotoegenskaper, og med solid utforming også til naturfoto og usle værforhold.

Speilløse kameraer

Sony A7R II er flaggskipet blant Sonys profesjonelle speilløse fullformatkameraer.
Sony A7R II er flaggskipet blant Sonys profesjonelle speilløse fullformatkameraer.

Her er kampen hardere, og markedet spenner fra billige lommekameraer til kostbare profesjonelle systemkameraer med ytelse og egenskaper som er fullt sammenlignbare med de beste speilrefleksene. Likevel er vårt valg av årets beste speilløse kameraer preget av at denne klassen endelig er blitt «voksen», med prestisjetunge profesjonelle modeller.

Når vi velger å trekke frem Sony Alpha A7R II, er det fordi det fremstår overlegent med kombinasjonen av god ytelse, en svært effektiv innebygd bildestabilisator, fremragende videoegenskaper og en revolusjonerende fullformat bakbelyst BSI-CMOS-brikke med 42 Mp oppløsning. Den femveis bildestabilisatoren jobber sammen med objektiver som har innebygd bildestabilisator, og fungerer dessuten med objektiver for annen fatning, når du bruker adapter. Sony A7R II leverer 4K video som utnytter hele bildebrikkens bredde, og støtter profesjonelle opptaks- og graderingsformater. Likevel er kameraet kompakt og med små objektiver med fast brennvidde, er det svært hendig selv på lengre turer. Bildebrikken har meget høy dynamisk kapasitet, lav bildestøy og kameraet kan benyttes lydløst med elektronisk lukker. En utmerket søker, og støtte for et godt utvalg kvalitetsobjektiver, med utvidet støtte for nesten alt som er laget av småbildeoptikk via adapter, setter kronen på verket.

Vårt andre fullprofesjonelle speilløse på listen, Leica SL, er nettopp kommet i handelen og Fotografi har en test underveis. Mens det foreløpig mangler et like utbygd tilbud av optikk, særlig «native» objektiver laget spesielt for dette kameraet, er det enda et eksempel på at Leica satser aggressivt på premium-markedet med produkter som er blitt konkurransedyktige der fotografen krever noe ekstra. Leica SL er et svært moderne tyskbygd fullformatkamera med en utmerket 24 Mp CMOS-brikke, en fremragende søker og relativt kompakte mål i et hus som klarer ytre påkjenninger de færreste våger å utfordre, i hvert fall hvis de har betalt kameraet selv. Ytelsen er også spektakulær, og kameraet klarer 4K video like godt som stillbilder med fin detaljering og høy dynamikk. Se også på den betydelig rimeligere Olympus OM-D E-M5 Mk II, med sin gode værbeskyttelse, fine ytelse og svært gode funksjonalitet, blant annet 40 Mp stillbilder av statiske motiver med en spesiell multi-shot-funksjon. Verd å nevne er også Fujifilm X-T10, som har de aller fleste egenskapene til flaggskipet X-T1 til nesten halv pris. Glem heller ikke kanskje det mest spennende «gatefotokameraet» akkurat nå, Panasonic Lumix GX-8.

Kompaktkameraer

Leica Q er Leicas første digitale fullformat kompaktkamera.
Leica Q er Leicas første digitale fullformat kompaktkamera.

De enkle og billige kompaktkameraene er nærmest utradert av markedet, takket være mobilkameraene. Og få gråter over det. Til gjengjeld øker interessen både hos produsenter og fotografer for de mer avanserte kompaktkameraene, og 2015 har servert flere slike enn noensinne.

Leica Q er ikke noe billig kamera, men med denne modellen overrasker Leica stort alle dem som trodde at de ikke kunne lage moderne kameraer med høy ytelse. Dette er et kompakt fullformatkamera med 24 Mp CMOS-brikke av høy kvalitet, med et fast 28 mm f/1.8 Summicron-objektiv – det hele er bygd i Tyskland. Leica Q har en meget god elektronisk søker, ytelse som et action-kamera og alle de egenskapene fotografer som ønsker full manuell kontroll setter pris på – i tillegg til utmerket automatikk, for den som ønsker det. Det er også utmerket til Full HD video, så lenge du klarer deg med enkle lydmuligheter eller tar opp ekstern lyd.

Se også på Sony Cyber-shot-DSC-RX100 IV, lommekameraet som kan nesten alt. Med en superhurtig 1″ forskjøvet («staggered») BSI CMOS-brikke på 20 Mp og lyssterk zoomoptikk klarer kameraet de fleste lysforhold, utmerkede stillbilder og 4K video med høy ytelse. Canon har på tampen av sesongen hørt på dem som har savnet et G-serie kamera med innebygd søker, og leverer Powershot G5 X, også den med 1″ CMOS-brikke og lyssterk zoom. Ikke like lommevennnlig, men til gjengjeld med vridbar skjerm og en større søker enn Sony RX100. Det er også verd å vurdere APS-C-kameraet Ricoh GR II og fullformatkameraet Sony RX1R II.

«De andre» kameraene

DxO One kobles til en iPhone med Lightning-kontakten, og lagrer bilder på en micro-SD-kort i tillegg til å overføre bilder til mobilen.
DxO One kobles til en iPhone med Lightning-kontakten, og lagrer bilder på en micro-SD-kort i tillegg til å overføre bilder til mobilen.

Kamerabransjen bærer preg av at mange produsenter satser i utradisjonelle segmenter og med utradisjonelle produkter. Mens deler av bransjen ellers merker stagnasjon, meisles nye nisjer ut, og flere av dem har stor fremgang.

Årets mest innovative nyhet i dette segmentet er kanskje DxO One, dette lille kameraet som du smetter på en iPhone og som gir bilder med profesjonell speilreflekskvalitet når du benytter det spesielle «Super-RAW»formatet, der en rekke bilder settes sammen til ett bilde med svært høy dynamikk og lite bildestøy.

Verd å nevne er også GoPro HERO4 Black, toppmodellen fra lekne GoPro som har tatt action-markedet med storm – og det er markedet med den suverent beste veksten blant kameraprodusenter i dag. Vi kunne også tatt med, siden mange er ute etter gavetips, de mange instant-kameraene som nå er så populære. Ikke minst vil ungdommen ha disse enkle, leketøy-aktige kameraene som produserer øyeblikksbilder på papir. Fujifilm og Polaroid er blant de mest populære merkene her.

More from Toralf Sandåker
FotoVideo blir Scandinavian Photo
Scandinavian Photo, det store svenske konsernet som blant annet eier norske FotoVideo,...
Read More
0 replies on “Årets beste kameraer”