Reisekompaktkameraet er ikke lenger et leketøy. Med Panasonic Lumix TZ60 har denne populære kameratypen kommet opp på et nytt nivå, som det er all grunn til å ta på alvor.
Panasonic Lumix TZ60 har først og fremst fått en etterlengtet elektronisk søker, og dessuten støtte for råfilopptak. Det nye 30x zoomobjektivet dekker et bildevinkelområde tilsvarende 24–720 mm, og en ny og forbedret hybrid (optisk og elektronisk) bildestabilisator gir enda bedre uttelling på lange brennvidder.
Det var Panasonic som «fant opp» det kompakte reisekameraet med kraftig zoom, på samme måte som Olympus «fant opp» kompaktkameraer som tåler både støt, vann og temperatur. Panasonic Lumix TZ1 kom i 2006, hadde en 5 Mp CCD bildebrikke, 10x optisk zoom med bildestabilisator som ble felt inn i kameraet når det var slått av, og klarte ISO 1600 i «high sensitivity mode».
Siden da er det kommet en rekke nye TZ-modeller (TZ=Travel Zoom), med stadig høyere ytelse og forbedret optikk, samtidig som konkurrentene har vært med på å gjøre denne klassen til en av de mest populære, og en av de få kompaktkameraklassene som klarer seg godt i konkurransen med mobilkameraer.
Mens Lumix TZ1 i 2006 hadde en zoom tilsvarende 35–350 mm, er det nå blitt vanlig med både 20x og 30x zoom i denne klassen. Vidvinkelgrensen er flyttet både til 28 og 24 mm, og de fleste kameraene har fått både GPS og WiFi og Full HD video er for lengst en selvfølge.
Panasonic har kommet regelmessig med nye TZ-modeller hvert år. Fjorårsmodellen TZ40 var som de fleste av sine forgjengere et meget bra kamera i sitt slag, og kom med 18 MP CMOS-brikke, 20x zoom tilsvarende 24–480 mm, Full HD video med 50 progressive bilder i sekundet, og WiFi trådløst nettverk med NFC hurtigkobling, samt GPS-navigasjon med kobling til tusenvis av stedsnavn for merking av bildene på kartet.
Årets reisezoomkamera fra Panasonic topper som nevnt dette på flere viktige punkter. TZ60 har også fått en kontrollring rundt objektivet, som flere av konkurrentene. Denne kan programmeres til ulike funksjoner, eller du kan la kameraet bruke forhåndsdefinerte funksjoner avhengig av innstillinger. Bildestabilisatoren skal redusere kamerabevegelser langs fem akser under videoopptak, sier Panasonic, og mulighet for sakte film med HD-oppløsning (720p) er innebygd i kameraet.
I skrivende stund er Panasonic Lumix TZ60 det mest avanserte i sin klasse, ikke minst takket være søkeren og råformatstøtte. Men det er mer skjult under overflaten på dette hendige, lille kameraet. Les resten av testen og finn ut hva det har å by på.
Akkurat nå kan du få Panasonic Lumix DMC-TZ60 for ca. 3400 kroner.
En enklere utgave, TZ55, har litt annen design, blant annet med vippeskjerm, 16 Mp bildebrikke, 20x zoom (24-480 mm), og koster litt over 2000 kroner. Men det mangler både søker, RAW-støtte, GPS og NFC-tilkobling. Får du tak i en TZ40, er den kanskje vel så interessant som et rimelig alternativ.
I hånden
Lumix TZ60 er aningen større enn forgjengeren, bygget i solid plast, og går ganske greit i lommen. Det har ikke et egentlig grep, men en liten fingervennlig forhøyning på forsiden å holde rundt. Men hele kameraet er dekket av en gummiaktig overflate som gir en grei følelse av sikkerhet når du har håndleddstroppen rundt vristen. Her er ingen blitzsko, men kameraet har en liten blitz foran, under utløserknappen. Strømbryteren sitter forsenket på toppen like ved utløseren og videoknappen, og du kan zoome med zoombryteren rundt utløseren, eller med kontrollringen.
Ellers er alt som du er vant til på et kompaktkamera. Det er trangt om plassen, knappene er små, men fornuftig tillaget med god respons og passe treghet. Programvelgerhjulet på toppen gir oversiktlig tilgang til grunninnstillingene, og tommelhjulet bak kompletterer kontrollringen nærmest som et systemkamera med innstillingsratt både foran og bak.
Dette er definitivt ikke et kamera du ønsker å stille inn manuelt med votter eller hansker i kulda. Og selv om det har gode manuelle muligheter, tror vi nok de fleste vil bruke det med full automatikk.
De tidligere modellene i TZ-serien har stort sett vært bygget i metall, mens TZ60 altså er laget av plast. Nå kan plast være like stabilt og solid som metall, og vi tror ikke dette er en kvalitetsforringelse. Det kan også være en fordel med tanke på WiFi og GPS-følsomhet.
Kameraet er ikke spesielt beskyttet mot vær og omgivelser, men har få skjøter og virker presist bygget. Ingenting virker billig ved TZ60, og vi har hatt det i baggen og lommen nærmest overalt i flere måneder uten å merke noe som helst til problemer fra fysisk påvirkning.
Lumix TZ60 er på størrelse med en liten lommedisk eller en litt tykk mobiltelefon, og går både i en skjortelomme og innerlommen på en hvilken som helst jakke. Vekten er ca. 240g med batterier, målene er 111 mm x 64 mm x 34 mm med objektivet felt inn.
Søkeren sitter øverst til venstre på baksiden. Det er en liten elektronisk søker med ca. 200.000 piksler, men den fungerer mye bedre enn de enkle optiske søkerne vi ellers har sett på en del kompaktkameraer.
Søkerbildet er ganske grovt, det oppfriskes ikke spesielt hurtig, og selv om brillebrukere kan se hele søkerbildet, er det ikke spesielt brillevennlig – her er ingen gummiring eller øyemusling. Derimot er det en dioptrijustering på høyre side. Du skifter mellom søker og skjerm med en egen knapp merken «LVF».
Søkerbildet viser den samme informasjonen som skjermen har 3:2-format er søkeren i 4:3-format, så videoopptak gir et veldig lite søkerbilde. Skjermen er en 3″ LCD med ca. 920.000 piksler. Den er godt synlig også ute hvis det ikke er veldig lyst, og har Panasonics automatiske lysjustering som ett av innstillingsvalgene. Dessverre er den ikke av pekeskjermtypen, som forgjengeren TZ40. Det er en alminnelig god skjerm uten oppsiktsvekkende egenskaper, og står godt til kameraet ellers. Skjermen kan justeres både for lys og farger på en enkel måte.
Når du fotograferer, kan skjermen vise både histogram og «peaking» – konturer rundt skarpe detaljer. Til et kompaktkamera å være er det rikt med informasjon på skjermen.
Egenskaper og funksjoner
Programvelgerhjulet på toppen av kameraet avslører at dette er mer enn et enkelt snapshot-kamera. Mer har du alle manuelle innstillinger pluss automatikk. For et reisekamera av denne typen er åpenbart automatikken minst like viktig som på et førstekamera for den bevisste fotografen. Dette vet Panasonic, og deres iA-automatikk (intelligent Auto) er blant de beste i markedet til å velge rett automodus etter forholdene, og gir en veldig høy prosent riktig eksponerte og skarpe bilder.
Lumix TZ60 har to varianter av iA-modus: iA og iA+. Plussvarianten gir mulighet til å justere lys og farger, mens iA er helautomatisk. Dessverre lar ikke Panasonic oss velge RAW til iA-innstillinger, slik som på de mer avanserte Lumix-kameraene.
Lumix TZ60s autofokus er etter dagens standard: du har ettpunkts autofokus, 23-punkts autofokus (kameraet velger ett av 23 fokuspunkter over dte meste av bildeflaten, følgefokus – kontinuerlig fokusering som følger bevegelse, og ansiktsfokus – kameraet gjenkjenner og registrer ansikter og fokuserer på dem.
AF fungerer som forventet med de ulike modiene, men vent ikke profesjonell speilrefleksytelse. Ansiktsfokusen er smart, og gir veldig ofte godt fokuserte og eksponerte bilder av personer og små grupper mennesker. Kameraet har også mulighet for manuell fokus, med kontrollringen.
Her er også de vanlige program-, blenderforvalg- og lukkerforvalg-automatikkfunksjonene samt helt manuell innstilling (PSAM). Kameraet har også hele fire brukerdefinerte innstillinger, gjemt under merkene C1 og C2, der C2 gjemmer tre ulike forhåndsinnstillinger. Her kan de fleste grunnleggende opptaksinnstillinger settes, både for stillbilder og video.
Lumix TZ60 har også en modus for «kreativ kontroll», med 15 forvalg som gir ulike effekter. Noen av dem, som sepia, dynamisk sorthvitt og høy dynamikk kan være riktig nyttige. Kameraet har også 16 motivprogrammer, «scenes», som automatisk stiller inn flere paramtre, som eksponering, bildestabilisator, kontrast, fargegjengivelse og skarphet til ulike motivtyper. Blant disse er motivtyper som portrett, sport, nattlandskap, mat, solnedgang osv.Til slutt har kameraet egen panoramainnstilling, for å ta et panoramabildet i ett sveip. Etter opptak kan du med kameraet også gjøre enkel retusj, dvs. egentlig handler det om ulike filtre.
Blant de mange finessene, er også HDR-modus der kameraet tar tre eksponeringer som kombineres til ett bilde med større dynamikkomfang. Det som virkelig gjør TZ60 til et reisekamera, ved siden av den kraftige zoomen og det hendige formatet, er kommunikasjonsmulighetene gjennom WiFi og GPS. WiFi lar deg koble til trådløse nettverk for en rekke ulike tjenester, mens GPS lar deg tagge bildene med stedsinformasjon som senere kan søkes opp på kart o.l.
Det er hovedsaklig fire typer tjenester du kan benytte med WiFi:
- Fjernkontroll via gratisappen Panasonic Image App (Android og iOS).
- Levende bilder og film til WiFi-enheter som PC, TV og skriver.
- Automatisk opplasting til skyen, en PC eller en AV-enhet (Smart Transfer).
- Kobling til «Lumix Club» som gir indirekte tilgang til sosiale medier, lagring i skyen osv.
Det er enkelt å koble kameraet til din mobil eller et nettbrett. Har du en Android-enhet som støtter NFC (Near Field Communication), kan du koble de to sammen bare ved å holde dem inntil hverandre, etter å ha parret dem først (engangsoperasjon). Du kan også koble smartmobil eller nettbrett via en QR-kode som kameraet viser på skjermen.
Når du har koblet deg til kameraet, kan du både fjernstyre de viktigste kamerafunksjonene og overføre bilder. I prinsippet får du en ekstra skjerm. Derfra kan du dele bilder på vanlig måte fra iOS- eller Android-enheten. Panasonic har en helt OK implementering av WiFi, men de mangler direkte oppkobling til nett, slik f.eks. Samsung har hatt en god stund.
Med GPS brukes det globale navigasjonssystemet til å hente posisjonsdata fra satellitt, og merke bildene med kartkoordinater. Panasonic gjør oppmerksom på at nøyaktigheten ikke er som profesjonell GPS, dette er ment for den reisende turist. GPS-funksjonen er ganske strømgjerrig, selv om den virker når kameraet er avslått (etter at du har slått på GPS). Vi lot kameraet ligge med GPS på uten å bruke det i flere uker, og det var fremdeles strøm igjen på batteriet da vi slo på kameraet igjen.
Video-egenskaper
Typisk for Panasonic er å levere video med gode spesifikasjoner. Lumix TZ60 leverer Full HD video i AVCHD-format med valgfritt 50p, 50i eller 25p frekvens, og mulighet til 100p ved HD (720 px) som avspilles ved 1/4 hastighet. Kameraet har også mulighet til å bruke MP4-format i Full HD med 25p. maksimal datastrøm med AVCHD er 28 Mbps, med MP4 20 Mbps. Lavere oppløsninger er også mulig.
Under videoopptak kombinerer kameraet optisk bildestabilisator med elektronisk bildestabilisator til en hybrid bildestabilisering som kompenserer for kamerabevegelse i fem retninger – horisontalt, vertikalt, rundt lysaksen, samt vertikal og horisontal rotasjon. Effekten er ganske merkbar, og Panasonic sier at stabiliseringen er forbedret et halvt trinn fra TZ40.
Rekken av funksjoner er lang også for videoopptak. Kameraet kan ta stillbilder mens du filmer, opp til 13.5 Mp (formatet er 16:9). Du kan bruke kontinuerlig autofokus eller fokusere ved starten av en sekvens, og opptaket kan kompensere for at du ikke holder kameraet rett (joda, du leste riktig, men det er grenser for hvor mye kameraet kan rette opp).
Videolyden tas opp via innebygde stereo mikrofoner, men ekstern mikrofoninngang finnes ikke. Kameraet har også et vindstøyfilter, men det fjerner også en del diskant. En «zoom-mikrofon»-innstilling justerer lyden med objektivets zoom, slik at det tar opp mer lyd fra omgivelsene ved vidvinkel, og konsenterer lyden om området rett foran kameraet ved telefoto. Merk at dette på ingen måte erstatter mikrofoner som er bygget med hhv. kulekarakteristikk og kraftig nyrekarakteristikk.
Videobildene er jevne, særlig ved 1920×1080/50p, og naturlige. Kameraet kan zoome optisk under videofotografering, og bildestabilisatoren gjør en utmerket jobb. Lumix TZ60s video fungerer også greit under dårlige lysforhold. Skulle vi kritisere noe, er det kanskje at skarpheten kunne vært bedre.
Blitz
Den lille blitzen sitter foran rett under utløseren, og er fast. Den er først og fremst brukbar som en innfyllingsblitz i motlys utendørs. Innendørs bærer den ikke langt.
Kameraet har alle vanlige blitzfunksjoner, men kan ikke trigge en ekstern trådløs blitz. Her er automatikk med og uten røde-øyne-funksjon, tvungen blitz, langsom synkronisering, evt. med røde-øyne-funksjon, og blitzen avslått.
Tilbehør
Med kameraet følger håndrem, batteri og batterieliminator med USB-kabel, samt en kort brukerveiledning. Dessuten en CD-ROM med full bruksanvisning og et par programmer som bare går på Windows. I brukerveiledningen står det hvordan du kan laste ned programvaren Silkypix SE (Mac og Windows), som bl.a. kan lese RAW-filer.
Ekstrautstyr
Skal du ha en ekstern batterilader, må du kjøpe dette ekstra. Batterieliminatoren lader batteriet mens det er i kameraet. Den er svært kompakt, og du kan lade kameraet ved å koble USB-ledningen til en annen USB-kontakt som gir strøm. Reiser du uten ekstra lader, bør du ha med ekstra batteri(er).
Objektiv
Objektivet er en Leica DC-Vario-Elmar 4,3 – 129 mm f/3,3–6,4 Asph, som gir bildevinkler tilsvarende 24–720 mm i småbildeformat. Det er av typen som felles inn når det ikke er i bruk, og har optisk bildestabilisering innebygget. Nærgrensen er 3 cm fra frontlinsen i macromodus, og normalt 50 cm.
«24 mm» vidvinkel er for en moderat supervidvinkel å regne, og veldig praktisk i små rom, bymiljøer og ved fotografering av arkitektur. «720 mm» er omtrent så kraftig zoom det er mulig å håndholde i godt lys, hvis du er stø på hånden og tar anlegg mot noe fast. Bildestabilisator blir helt nødvendig uten stativ, og selv med stativ vil det minst med vind være utfordrende for stativet og det lille kameraet.
Objektivet gelles inn i kameraet når kameraet er slått av og dekkes automatisk av beskyttelseslameller. Påslått stikker objektivet ca. 3,4 cm ut fra kontrollringen ved vidvinkel, og ca. 6 cm i teleposisjon. Zooming skjer elektrisk – enten med hendelen rundt utløserknappen, eller om du vil, men kontrollringen, da i faste steg hvor skjermen angir «brennvidde» i 35-millimeter ekvivalenter. Kameraet har også en «digital zoom», som ikke gjør mer enn når du beskjærer bildet etter at det er tatt.
Bildestabilisatoren har to innstillinger: Modus 1 er på hele tiden, både når du søker motivet og tar bildet. Modus 2 er bare på når du tar bildet. Det kan spare litt batteri, men gjør noen ganger responsen litt tregere.
Lysåpningen på objektivet er høyst moderat, noe som er vanlig med små objektiver med så kraftig zoom. Ved vidvinkel er lysstyrken beskjedne f/3,3, ved maks- telefoto f/6,4 som krever ganske mye lys. Allerede ved 2x zoom («48 mm») faller lysstyrken til f/4, ved 4x zoom til f/5,1, ved 8x zoom til f/5,6, ved 20x zoom til f/6, og ved 30x zoom til f/6,4. Minste lysåpning er hele tiden f/8, så på lengre brennvidder er det lite å gå på før eksponeringen trenger endrede lukkertider eller variabel ISO. Dette er et kamera det absolutt er nyttig å bruke Auto ISO.
Kameraet henter inn godt med detaljer, men ved standard innstillinger er skarpheten ikke overdrven. Skal du bruke bildene direkte, vil du kanskje skru opp skarpheten i innstillingene, ellers er det en fordel at den er moderat om du etterbehandler bildene. Bruker du RAW, vil du uansett kunne få mer av både detaljer og skarphet.
Ved vidvinkelposisjon og kortere brennvidder er skarpheten veldig bra i den sentrale delen av bildet, ved teleposisjon begynner det å bli merkbart mindre detaljoppløsning på de lengste brennviddene. I kantene har kameraet svakere oppløsningsevne og gir mindre skarpe bilder på alle brennvidder, men forskjellen mellom sentrum og kant er lettest å se ved vidvinkel.
Med JPEG-opptak blir fortegningen gjennomgående svært lav, fordi kameraet kompenserer en hel del for dette i signalbehandlingen. Den optiske kvaliteten er likevel bra, vi ser på RAW-bildene at hverken vidvinkel- eller teleposisjon gir overdreven fortegning.
Vignettering er heller ikke plagsom. Den kan måles, men knapt ses, og med JPEG er også vignettering praktisk talt ikke-eksisterende. Objektivet viser noe kromatisk feilbrytning, særlig på lengre brennvidder, men det er mindre enn vi ofte ser. Dette er det også enkelt å korrigere i dag, kameraet korrigerer det bare i beskjeden grad internt.
Ytelse
Et kompaktkamera med 30x zoom er sjelden blant de kjappeste til å starte opp. Det er flere ledd med objektivrør som skal på plass, og mye elektronikk som skal sjekkes. Lumix TZ60 er så som så ved oppstart.
Autofokusen er middels rask, men nøyaktig. Autofokus ved videoopptak klarer å holde følge med bevegelser som er forutsigbare og langsomme, men sliter ved raske bevegelser.
Utløserresponsen er kjapp når kameraet allerede er fokusert. Skal du fange bestemte uttrykk eller hendelser på tid, lønner deg seg å prefokusere og trykke på utløseren når motivet er slik du vil.
Lumix TZ60 klarer korte serier med 10 bilder/sekund når bare første bilde fokuseres. Med følgefokus er raskeste serieopptak 5 bilder/sekund..
Blitzen lades hurtig opp, selv når den tømmes helt. Men blitzen er også ganske svak. Den lyser ikke opp et normalt stuerom uten annen belysning.
Med fullt batteri kan Lumix TZ60 klare ca. 300 stillbilder på full lading etter CIPA-standarden. Det er over gjennomsnittet for slike lommekameraer, men ekstra betterier og ekstern lader anbefales for reiser der du ikke har anledning til å lade batteriet i løpet av dagen.
Bildekvalitet
Lumix TZ60 har en 18 Mp CMOS-brikke av 1/2,3»-typen, helt vanlig for kompaktkameraer. En lang rekke mindre formater kan velges, og kameraet kan fotografere i 1:1-proporsjoner, 3:2, 16:9 i tillegg til 4:3 som utnytter hele brikkens format.
Som det første blant Panasonics reisezoomkameraer støtter TZ60 både RAW-format og JPEG. Du har tilgang til full manuell innstilling (PSAM), i tillegg til avansert automatikk.
Panasonics «intelligente Auto» (iA) gjør en så god jobb med å velge det beste programmet i ulike situasjoner at selv erfarne fotografer vil oppleve få situasjoner der det ikke strekker til, og flere situasjoner der det er smartere enn fotografen. Under innstillingen Creative Control byr kameraet på 15 ulike innstillinger som tar bilder med kreative effekter som Retro, High Key, Sepia, Cross Process, Miniature osv. Kameraet har dessuten 18 motivprogrammer (SCN) for spesielle innstillinger egnet for bl.a. portrett, landskap, hurtig bevegelse, hurtig film, solnedgang, mat, nattbilder o.l.
Egen panoramamodus støtter sanntids panoramabilder (du sveiper kameraet), og TZ60 har også to brukerinnstillinger (C1, C2, der du kan kalle fram egne forhåndsinnstillinger.
Kompaktkameraer med denne brikkestørrelsen har begrensninger i lysfølsomhet, men jobber også godt med støybehandling. Ved utskrifter opp til A3-format er ikke bildestøy noe problem før ved ISO 1600, og ved A4-format og mindre kan alle ISO-trinn til og med 3200 benyttes uten irriterende støy. Bildestøyen ses først og fremst som naturlige korn og er monokrom. Ved 100 % visning ses bildestøy allerede ved lav ISO, og RAW-bilder bør nok støybehandles fra ISO 1600.
Det er ingen speilreflekskvaliteter, men ganske imponerende i litt perspektiv. En kamera med 35 mm film vil i mange tilfeller gi mer bildestøy enn dette lille reisekameraet.
Evnen til å takle høy kontrast blir begrenset når sensorene i en bildebrikke er så små som på et kompaktkamera. Men Lumix TZ60 klarer de aller fleste situasjoner bra, og med RAW-mulighet øker dynamikkmulighetene enda mer. I tillegg har kameraet HDR (High Dynamic Range) som ett av motivprogrammene. Da settes bildet sammen av tre eksponeringer i rask rekkefølge, som utligner ekstreme kontraster. Det fungerer greit når du har dårlig tid, men vi foretrekker RAW-mulighetene.
Den optiske bildestabilisatoren er supplert av en ny og forbedret elektronisk bildestabilisator. Panasonic kaller dette «Hybrid Optical Image Stabilizer Plus». Dette utgjør en betydelig forskjell, og er sterkt medvirkende til at det er lett å få skarpe bilder med kameraet på kort og middels zoom, selv om du ikke bruker stativ. Men kameraet har en tendens til å velge ganske lav ISO om du setter det på Auto ISO. Vil du fryse bevegelser, eller du bruker lang brennvidde under mindre gode lysforhold, kan det derfor være en fordel å sette høyere ISO manuelt.
Til snapshots og i høy grad situasjoner der det å fotografere ikke er en primæroppgave (da bruker du kanskje likevel et annet kamera), er iA-innstillingen et godt valg. Panasonics algoritmer gjør en god jobb i å analysere motivet, og velger i forbausende grad riktig eksponering og hvitbalanse, selv om motivet beveger seg, har blandingslys, er bakbelyst eller motivavstanden er kort. iA-modus har to varianter, iA og iA Plus. Sistnevnte lar deg justere noen av innstillingene, som dybdeskarphet, eksponeringskompensasjon og hvitbalanse manuelt.
Programautomatikken har i våre øyne bare ett fortrinn fremfor iA: du kan bruke RAW-format. Ellers fungerer iA som en avansert programautomatikk. Noen kaller iA for «idiot-Auto). Vi kunne ikke vært mer uenig. Det er ett av flere gode argumenter for å kjøpe Panasonic TZ60, fordi det gjør kameraet anvendelig både for nybegynnere og mer avanserte brukere. Den som vil, kan også bruke lukkerprioritert automatikk og blenderprioritert automatikk. Da bruker du enkelt kontrollringen rundt objektivet til å justere hhv. lukker og blender, og tommelhjulet bak gir rask tilgang til eksponeringskompensasjon.
Lysmåleren har tre ulike virkemåter: Som standard velges evaluerende eksponering, og alternativt punktlysmåling og sentrmsveid måling.
Ved manuell lysmåling brukes kontrollringen til å regulere blenderverdi og tommelhjulet til å regulere lukker. Du ser innstillingene på skjermen, simulert som lukker- og blenderhjul, og nederst på skjermen vises lysmålingen.
Den automatiske hvitbalansen til TZ60 er som regel svært god, selv i innendørsbelysning. Noen ganger kan det være en fordel å velge forhåndsinnstilt hvitbalanse, f.eks. hvis du vil bevare fargene i varm innendørs belysning eller i blåtimen. Du kan også måle hvitbalansen og sette den manuelt. Kameraet har ikke finjustering av hvitbalanse.
Signalbehandling
Opptaksformatene er RAW og 8-bits JPEG. De kan brukes sammen eller hver for seg. Det er to komprimeringsgrader for JPEG, og begge kan kombineres med RAW. Videoopptak lagres i MPEG-4-format med AVCHD kodek. Stereo lyd med innebygd mikrofon lagres med videofilmer, men kameraet spiller bare av med mono lyd.
Både eksponering, hvitbalanse, ISO-følsomhet og avstand kan stilles manuelt. Eksponeringen kan også overstyres i de fleste opptaksinnstillinger. Kameraet jobber mye med støyreduksjon og konturforsterkning, også på RAW-filer. Det gir ikke negative utslag med mindre du behøver å gjøre kraftige endringer i pikslene, eller du vil skrive ut virkelig store formater.
Konklusjon
Kameraet er svært kompakt og reisevennlig, men likevel bygget solid for sin type. Størrelsen gir imidlertid de vanlige begrensningene i brukervennlighet, særlig for store hender. Søkeren er et stort pluss i utendørs solskinn, men vent deg ikke en systemkamerasøker.
Det er kombinasjonen av kraftig zoom, glimrende automatikk, god bildekvalitet, WiFi og GPS, samt søker og råformat, som samlet er det egenskapene som gjør Panasonic Lumix TZ60 til et godt valg i sin klasse. Endog det beste akkurat nå. Når kameraet i tillegg har en meget god bildestabilisator og utmerket videoopptak for et lommekamera, gjør det egenskapene enda mer verdifulle. Skulle vi savne noe, så er det en berøringsskjerm, som Panasonic har vist at de kan gjøre mye ut av. Vi kunne også ønske oss et litt kjappere kamera når vi bruker RAW-format. Lumix TZ60 er ikke billigst i sin klasse, men prisen er helt OK for det du får.
Tekniske data:
http://www.panasonic.com/no/consumer/video-og-digitalkamera/lumix-digitalkamera-point-shoot/dmc-tz60ep.specs.html
Panasonics produktside: http://www.panasonic.com/no/consumer/video-og-digitalkamera/lumix-digitalkamera-point-shoot/dmc-tz60ep.html
Lenke til bruksanvisning: https://dlc.panasonic-europe-service.com/EUDocs/GetDoc.aspx?did=238019&fmt=PDF&lang=en&src=3&uilang=en-GB&model=DMCTZ60EB