Bjørn Opsahl har siden 2010 fotografert alle gjestene på Skavlan backstage før sending. Også rockefotografen Anton Corbijn – som også har fotografert Opsahl.
Anton Corbijn vil for mange være kjent som fotografen bak bildene av rockegruppa U2. Corbijn var også gjest på Nordic Light i 2011. Bjørn Opsahl har kjent Corbijn helt siden 1994. Bjørn var i London og så som mange andre fotografer opp til Corbijn og hans uvanlige og røffe bilder av kjente musikere og rockeband. Så Bjørn ringte like godt til Corbijn og spurte om han kunne stikke innom og få ta noen bilder av ham.
– Det var på den tiden Corbijn fremdeles sto oppført i telefonkatalogen og selv svarte på telefonen, forteller Bjørn. Corbijn hadde tid og ønsket den unge fotografen fra Norge velkommen dagen etter.
Så ble det kjent at vokalist Kurt Cobain i Nirvana – som Corbijn nettopp hadde fotografert i Seattle – var død. Da Bjørn dukket opp hos Corbijn dagen etter var stemningen heller dyster. Dødsfallet gikk sterkt inn på Corbijn, men hvis Bjørn holdt ut med ham så måtte han gjerne bli. “Du kan jo se på kontaktkopiene fra siste Nirvana-fotograferingen, mens jeg ordner noe annet”, sa Corbijn.
– Så der satt jeg da, med alle kontaktarkene med det som ble de siste bildene av Nirvana, i fanget, forteller Bjørn.
Bjørn Opsahl hadde med seg et klassisk Hasselblad-kamera og de to fant fort tonen blant annet takket være at også Corbijn har en forkjærlighet for blant annet Hasselblad. Slik var det også da de møttes igjen etter at Corbijn hadde vært på Skavlan. Da Bjørn hadde tatt sine bilder av Corbijn var det to eksponeringer igjen på filmrullen i kameraet. Bjørn ga kameraet til Corbijn som deretter fotograferte to bilder av Bjørn.
– Vi sa ikke så mye. Anton tok kameraet, ga meg noen korte instruksjoner og tok to bilder. Senere ble vi enige om at jeg gjerne kunne bruke det beste av de to. Og Anton bruker mine opptak som sine pressebilder, forteller Bjørn Opsahl.
Corbijn har hos Skvalan i forbindelse med utstillingen på Fotografiska i Stockholm i januar. Intervjuet utløste en kritikkstorm på Facebook og her på Fotografi.no etter at vi tok opp saken. Intervjuet dreide seg mest om tulleting, mens de som var interessert i Corbijns bilder og hvordan han arbeider og tenker ble skuffet. Corbijn måtte greie ut om hva han syntes var minst dramatisk av utroskap, røyke hasj, kjøpe sex eller juge om kjærlighet, mens vi ikke fikk høre noen ting om hans forestående utstilling på Fotografiska i Stockholm.