Kunstnerisk suksess

Nordic Light er ingen pengemaskin, men innholdsmessig kan de se tilbake på fem fotofestivaler med en kvalitet ingen trodde var mulig i en norsk kystby.

Vi fornærmer vel knapt nok lokale sjeler om vi slår fast at Kristiansund ikke er verdens navle. Byen har ingenting som tilsier at den skulle bli en fotofestivalby, med mindre man ser stort på det og sier at det kan vel alle byer bli. Grunnen til at festivalen kom i stand var en “vill” idé, luftet over et rødvinsglass med – dengang som nå – kunstnerisk leder Morten Krogvold. Anne Lise Flavik – i dag festivalsjef, for fem år siden Krogvolds agent – hadde som fast jobb på den tiden å helle malurt i begeret hver mandag. Alt Krogvold med sedvanlig entusiasme hadde lovt gjennom helgen, måtte dementeres.

Fra Parr til Aukan

Men Kristiansund trodde på ideen og sto på. Til slutt ble man enige med Krogvold og Flavik om å prøve. Da Martin Parr og James Nachtwey takket ja til å komme i 2006 var lista lagt. I 2007 gjestet Sarah Moon og Bruce Barnbaum – og 26 andre fotografer og kulturpersonligheter – Kristiansund. I 2008 toppet Don McCullin og Jonas Bendiksen programmet og i 2009 var Joel Peter Witkin og Joyce Tenneson blant de viktigste internasjonale gjestene. I år gledet alle seg over Elliot Erwitt, Marc Riboud og Anton Corbijn i spissen for en rekke internasjonale og nasjonale gjester, blant dem undervannsfotograf Nils Aukan fra Kristiansund som har vært med hvert år.

Krumtapp

Styreleder Lars Liabø har utvilsomt gjort en god jobb gjennom flere år med blodrøde regnskapstall. For to år siden måtte det en aksjeutvidelse til for å kunne fortsette. I år håper han å gå i null. Det må vi i så fall kunne kalle en mellomstasjon på veien til en sunn økonomi med et årlig overskudd som kan trygge neste års festival.

Han hadde ikke klart seg uten Anne Lise Flavik. Gjennom år med forskjellige festivalsjefer har det alltid vært hun som har fått alle de kjente fotografene til å komme til Nordic Light. Morten Krogvolds kjendisfaktor skaper sårt tiltrenkt blest omkring festivalen. Han åpner alle utstillingene, introduserer nesten alle foredragsholderne og gjør en serie portrettintervjuer på kveldene.

Publikumsrekord

Årets publikumstilstrømning truet med å sprenge rammene for festivalen. Neste år må nok arrangøren ta høyde for at de mest populære foredragene holdes to ganger. I år tok man i bruk kinosalen i Kristiansund, og det var såvidt vellykket at det er liten grunn til å vende tilbake til Festiviteten, som er en gammeldags scene med flatt gulv i salen. Alle ser mye bedre i kinoen.

Nordic Light reklamerer med at her kan du treffe noen av verdens mest kjente fotografer ansikt til ansikt. Det er nok bare delvis riktig, de innbudte fotografene er såpass mange og festivalsjef Flavik kjører et såpass strikt VIP-regime at sjansen for å havne ved samme middagsbord som Erwitt eller Corbijn er liten. Dette har sammenheng med at Kristiansund ikke har spisesteder store nok til å romme både VIP-gjester og andre gjester i samme rom. Det er ikke festivalens skyld, men flere festivaldeltagere ga uttrykk for at det i sosiale sammenhenger blir litt sånn A- og B-lag. At Flavik prioriterer VIP-gjestene er både forståelig og riktig, det er helt nødvendig at de innbudte gjestene trives og har det hyggelig. Også blant verdens ledende fotografer kan jungeltelegrafen gjøre sitt. Flere av årets innbudte fotografer takket faktisk ja til å komme til Kristiansund etter å ha blitt oppfordret av fotografer som har gjestet Nordic Light tidligere.

Festivalledelsen har allerede tatt innvendingene ad notam. Neste år vil det sannsynligvis bli satt av god tid en av dagene til å besøke utstillingene. Planen er at fotografene da skal være til stede på sine egne utstillinger, og tilgjengeligheten blir dermed lik for alle – enten man er en Very Important Person eller ikke.

More from Morten M. Løberg
Dritkult!
Vår kritiske og ironiske omtale av foredragene under Dok09 utløste den vanlige...
Read More
0 replies on “Kunstnerisk suksess”