Fotografi har testet to av objektivene til Fujifilm X-Pro 1, normalobjektivet Fujinon XF35mm F1.4 R og makro-/portrettobjektivet Fujinon XF 60mm F2.4 R Macro. Et topp valg, både til prisen og totalt, konkluderer Toralf Sandåker. Testresultater finner du her.
Fujinon XF35mm F1.4 R
Dette er «kitobjektivet» til Fujifilm X-Pro 1, eller i det minste det objektivet som vil leveres med de fleste kameraene. Det er et svært kompakt normalobjektiv med en slik lysåpning, med bare 187 gram pluss deksler, og leveres med en rektangulær solblender i metall. En tydelig fokusring gir godt grep, og blenderringen har tydelige klikk i 1/3 trinn fra f/1.4 til f/16. Nærgrensen er gode 28 cm, det gir en gjengivelse på 0,17x. Objektivet har 8 linseelementer i 6 grupper, ett element er asfærisk.
Mekanisk utførelse er av høy kvalitet, og optikken er tydelig beregnet på den type fotografering vi tror mange vil velge dette kameraet for: gatefotografering, reportasje- og annen kreativ fotografering. Til teknisk fotografering duger det ikke, da bør man velge Fujinon XF 60mm F2.4 R Macro. Den optiske korrigeringen er svært god, med et klart unntak for hvordan skarpheten fordeler seg over bildeflaten. I sentrum av bildet er oppløsningen høy allerede fra åpen blender, svært høy fra f/2.8, men den faller nesten til det halve ytterst mot kantene. Dette er mest tap av sagittal oppløsning (linjer som møtes i sentrum) og ganske vanlig på så lyssterke, symmetriske objektiver. En snodig observasjon er at objektivet på f/1.4 (og så vidt ved f/2.0) er skarpere ca. 40 % ut mot bildekant enn i sentrum. Fra f/2.8–f/4 er skarpheten jevnere over bildeflaten, men fremdeles med synlig forskjell.
Optisk fortegning er svært lav, bare 0,3 % tønneformet. Også lystap og vignettering er godt korrigert for et så lyssterkt objektiv. Litt over ett trinn på det meste ved f/1.4, men bare ca. 0,5 trinn fra f/4 er lite synlig. Ved nedblending ses spor av fysisk vignettering, men det er ikke forstyrrende for den type fotografering objektivet er beregnet på.
Det største problemet med Fujinon XF35mm F1.4 R er fokuseringen, og dette henger sammen med kameraets kontrastbaserte fokuseringssystem. En så stor lysåpning krever veldig små fokustrinn, så kameraet bruker i snitt 0,680 sekunder til å fokusere fra uendelig til halvportrett ved f/1.4. Når lyset er svakere fokuserer objektivet raskere, som følge av at blenderjusteringen tar mindre tid.
Manuell fokusering er vanskelig med dette kameraet, og konstruksjonen er nær å ligne med en feil. Dessverre bruker kameraet en permanent adaptiv blenderåpning, det vil si at blenderen åpnes og lukkes kontinuerlig mens lysnivået endres. Dette gir en irriterende klikkelyd, og i kraftig lys blir manuell fokus kritisk påvirket. Fokus endres med endret blender, så når fokus stilles med åpen blender, og du fotograferer f.eks. tre trinn nedblendet, kan bildet bli uskarpt. Dette kan endres ved å skifte innstilling for forhåndsvisning av dybdeskarphet.
Konklusjon: Dette normalobjektivet er ikke billig med sine ca. 5000 kroner, og det har potensial til å gi knivskarpe bilder, særlig i sentrum, og er gjennomgående godt korrigert. Her er ingen bildestabilisator, heller ikke i kameraet, da hjelper den gode lysåpningen mye. Dessverre er ikke fokuseringen, hverken AF eller manuell fokus, på høyde med hva vi forventer av et moderne systemkamera. Fotograferer du med låst fokus, vil likevel den svært korte utløserforsinkelsen gi god kontroll på øyeblikket. Med sine begrensninger et godt og interessant normalobjektiv for Fujifilm X-Pro 1.
Fujinon XF 60mm F2.4 R Macro
Dette er en liten juvel. Et solid nærfotoobjektiv med ekstremt høy ytelse til rundt 6000 kroner. Også her er fokuseringen solid, og både autofokus og manuell fokus er noe bedre tillempet enn hos normalobjektivet, men er fremdeles ikke ideelt. Som portrett-tele nyter objektivet godt av nærgrensen, som likevel ikke gir 1:1-forstørrelse (den er 1:2). Lysåpningen er moderat for et portrettobjektiv, men f/2.4 er godt for et nærfokusobjektiv.
Det er lett å karakterisere Fujinon XF 60mm F2.4 R Macro. Oppløsningen er optimal fra største blender og i alle de trinnene vi har målt, endrer den seg ikke synlig. Oppløsningen er også jevn over hele bildeflaten, med bare svakt fall mot kantene på alle blendertrinn. Objektivet er praktisk talt perfekt rettlinjet, med bare 0,2 % putefortegning, og lystapet, som er nesten 1 trinn ved åpen blender, svekkes til ca. 1/3 ved nedblending.
Konklusjon: Et nær teknisk perfekt objektiv til varierte oppgaver, ikke minst tekniske opptak. Et topp valg, både til prisen og totalt.
Laboratorietestene er utført av Anders Uschold Digitaltechnik, Tyskland.
Comments are closed.