ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200
ISO 6400
ISO 12800
ISO 25600
Her er oppløsningstester for alle ISO-trinn fra 100 til 25600. Vi ser at oppløsningen er svært jevn fra ISO 100-800, også jevn, men lavere mellom ISO 1600 og ISO 6400, derfra faller oppløsningen igjen.
ISO 100 og 200 er praktisk talt støyfrie, fra ISO 400 til 1600 er støyen svært lav og helt utmerket, mens den fra ISO 3200 kan ses svakt tiltakende og utmerket med unntak av ISO 12800 og 25600 der støyen er på et god til meget godt nivå. Ingen fargestøy, og svært naturlig støykarakter.
Oppskarpingen og kantgjengivelse er enestående god. Balansen og fordelingen av kantfremheving er nesten perfekt. Dette gir svært skarpe bilder uten forstyrrende feil.
Autofokusen er ganske treg, og dessuten lite forutsigbar. Også manuell fokus er lite praktisk. Men utløserforsinkelsen er svært kort,
Meget god støybehandling, og meget god fordeling av støyreduksjon gjennom toneområdene. Til og med ISO 3200 er uproblematisk.
God dynamikk fra ISO 400 til ISO 6400, relativt sett litt lavere ved ISO 100/200 og 12800/25600. Absolutt dynamikk er best ved ISO 400 og 800, meget gode 8,8 EV. ISO 100 bør unngås ved kritiske kontrastrike opptak, ellers er tonekurven jevn og nøktern.
Fujifilm X-Pro1 får Fotografis anbefaling som det første kompakte systemkameraet som henvender seg direkte til feinschmeckeren
Fotografis oppsummering, kameratest av Fujifilm X-Pro1
Oppløsningsgrafen viser tydelige trinn i støyreduksjonen mellom ISO 800/1600 og ISO 6400/12800.
Du nevner i testen at autofokuset til X-Pro1 er relativt dårlig i kombinasjon med 35mm objektivet. For meg kunne X-Pro1 være et mulig kamera til “spontan” fotografering av mennesker også kalt “gatefotografi”. Jeg er derfor litt skuffet over at kameraet ikke har brukbart manuelt fokus – men hvor dårlig er autofokusen? I vanlig dagslys, hvor godt takler det mennesker i bevegelse?
says:Toralf Sandåker
Vår erfaring er at autofokusen til X-Pro 1 ikke når opp til den standarden vi er vant til hverken med dagens speilløse systemkameraer, eller med speilreflekskameraer. Det handler både om hastighet og nøyaktighet. Tydeligst ser vi det på 35-millimeteren. Med f/1.4 er dybdeskarpheten kort, og autofokusen klarer rett og slett ikke respondere kjapt nok i godt lys (når blenderen lukkes mye igjen), men er raskere med stor blender, alstå i svakere lys. Når fokuspunktet ikke forskyves (se nedenfor) oppleves autofokusen som et problem hvis man venter seg ytelse på nivå med andre kameraer i samme prisklasse, og selv en del av de rimeligste kameraene er merkbart raskere.
Dette fordi kameraet, i motsetning til de fleste andre kameraer, måler avstanden nedblendet. Ved skiftende lys endres dybdeskarpheten og fokus kan endres når den er låst. Derfor oppleves autofokus også som usikker i gitte situasjoner. Det sikreste er å bruke manuell fokus med forhåndsvisning av dybdeskarphet (kan stilles inn på Fn-knappen) og låse fokus og eksponering før man trykker ned utløseren. Da vil fokus ligge fast, og kameraets svært raske utløserrespons kommer til sin rett. Den er på høyde med de aller beste.
Bevegelige motiver er problematiske med autofokus. Er man vant til at fotografering kan ta tid, eller å ta hensyn til dybdeskarphet og avstand og legge fokus på forhånd, egner kameraet seg godt til «gatefotografering» og snapshots.
Dette er rett og slett ikke et kamera for den som er vant til at kameraet gjør alt automatisk riktig. Kjenner du kameraet, og vet når du skal bruke automatikk, og når du skal ta full kontroll, er det et utmerket verktøy, men ikke til raske motiver som skifter hurtig.
Du nevner i testen at autofokuset til X-Pro1 er relativt dårlig i kombinasjon med 35mm objektivet. For meg kunne X-Pro1 være et mulig kamera til “spontan” fotografering av mennesker også kalt “gatefotografi”. Jeg er derfor litt skuffet over at kameraet ikke har brukbart manuelt fokus – men hvor dårlig er autofokusen? I vanlig dagslys, hvor godt takler det mennesker i bevegelse?
Vår erfaring er at autofokusen til X-Pro 1 ikke når opp til den standarden vi er vant til hverken med dagens speilløse systemkameraer, eller med speilreflekskameraer. Det handler både om hastighet og nøyaktighet. Tydeligst ser vi det på 35-millimeteren. Med f/1.4 er dybdeskarpheten kort, og autofokusen klarer rett og slett ikke respondere kjapt nok i godt lys (når blenderen lukkes mye igjen), men er raskere med stor blender, alstå i svakere lys. Når fokuspunktet ikke forskyves (se nedenfor) oppleves autofokusen som et problem hvis man venter seg ytelse på nivå med andre kameraer i samme prisklasse, og selv en del av de rimeligste kameraene er merkbart raskere.
Dette fordi kameraet, i motsetning til de fleste andre kameraer, måler avstanden nedblendet. Ved skiftende lys endres dybdeskarpheten og fokus kan endres når den er låst. Derfor oppleves autofokus også som usikker i gitte situasjoner. Det sikreste er å bruke manuell fokus med forhåndsvisning av dybdeskarphet (kan stilles inn på Fn-knappen) og låse fokus og eksponering før man trykker ned utløseren. Da vil fokus ligge fast, og kameraets svært raske utløserrespons kommer til sin rett. Den er på høyde med de aller beste.
Bevegelige motiver er problematiske med autofokus. Er man vant til at fotografering kan ta tid, eller å ta hensyn til dybdeskarphet og avstand og legge fokus på forhånd, egner kameraet seg godt til «gatefotografering» og snapshots.
Dette er rett og slett ikke et kamera for den som er vant til at kameraet gjør alt automatisk riktig. Kjenner du kameraet, og vet når du skal bruke automatikk, og når du skal ta full kontroll, er det et utmerket verktøy, men ikke til raske motiver som skifter hurtig.
Takk for en utfyllende forklaring!!