Første utgave av Norwegian Journal of Photography ble i går presentert i Fritt Ords lokaler. Boka setter norsk fotojournalistikk på kartet.
Fritt Ords satsning på norsk dokumentarfotografi har helt klart hatt solid, positiv innvirkning. I 2007 delte Fritt Ord ut totalt seks millioner kroner i prosjektstipendier til i alt 38 fotografer, senere har de støttet en rekke andre prosjekter, Dok-festivialene, Dokfoto – og ikke minst; Norwegian Journal of Photography.
Målet er at Norwegian Journal of Photography (NJP) skal komme med en ny utgave hvert annet år. I disse dager søker NJP etter ti nye fotografer som får et drøyt år på seg til å ferdigstille et prosjekt. NJP søker fotografer med et klart definert prosjekt som får et beskjedent prosjektstipend til å arbeide for, men det ligger i kortene at hoveddrivkraften må være eget engasjement, ikke pengene.
Fritt Ord har tatt et bevisst valg – i tråd med stiftelsens formål – og satset mye penger på å fremme norsk fotojournalistikk. Norwegian Journal of Photography er nok et eksempel på at vitamininstrøytningen har virket.
Juryen – eller redaksjonskomiteen – for boka har vært Rune Eraker, Laara Matsen og Espen Rasmussen. Eraker forteller at målet er å sette norsk fotojounalistikk på det internasjonale kartet, derfor er alle tekster i boka på engelsk. Og selveste New York Times plukket opp begivenheten i går og presenterte blant andre Helge Skodvins prosjekt hvor han fotograferer biler – nærmere bestemt Volvo 240 – i kulturlandskapet, nær sagt fra Lindesnes til Svalbard.
Kuriøst nok slår New York Times i ingressen fast at Skodvin kjørte rundt hele Svalbard på leting etter 240er. Slett ikke værst, tatt i betraktning at Svalbard er veiløst – bortsett fra noen kilometer vei i Longyearbyen.
Vi kommer tilbake med en utførlig anmeldelse av boka.
Comments are closed.