Nikon lanserer en helt ny serie kompaktkameraer: Nikon DL. Disse tre er utvilsomt rettet mot speilrefleksbrukeren som trenger et ekstra kamera. Teknologien er hentet fra systemkameraene i Nikon 1-serien, men er forbedret. Og Coolpix-merket er borte.
I dag har Nikon lansert en helt ny serie avanserte kompaktkameraer. Med Nikon DL, som serien kalles, går de rett i strupen på både Canon, Sony og Panasonic og deres kompaktkameraer med 1″ bildebrikke. Og Nikon har ett og annet på lur. Selv om vi ikke har prøvd kameraene, er teknologien så velkjent at vi kan spå at disse tre kommer til å konkurrere skarpt i det attraktive «compact premium»-markedet.
Exit Coolpix?
Vi merker oss at disse kompaktkameraene ikke bærer Coolpix-navnet. Helt siden Nikon lanserte sitt første digitale kompaktkamera i 1998, har alle hatt merkelappen Coolpix. Til i dag. Selv den avanserte Coolpix A med APS-C bildebrikke. Når vi samtidig vet at markedet for rimelige (og enkle) kompaktkameraer er nærmest utradert til fordel for smartmobiler, stiller lanseringen av Nikon DL-serien noen interessante spørsmål. Er Coolpix-æraen på vei ut? Riktignok har Nikon samtidig også lansert et knippe Coolpix-kameraer. Men disse er knapt egnet til å løfte øyebrynene til den virkelig fotointeresserte. Det er derimot de tre Nikon DL-kameraene.
Man kan også spørre seg om Nikon nå har fått kalde føtter med Nikon 1-serien. Kanskje med unntak av hjemmemarkedet er det ingen hemmelighet at Nikon 1-kameraene har tapt i konkurransen med andre speilløse kameraer. Selv om de har flere unike egenskaper, som hastighet og at de har hatt den klart mest vellykkede kombinasjonen av speilløst kamera og følgefokus. Tilsynelatende er det akkura denne teknologien som sitter i de nye DL-kameraene. Bare videoegenskapene synes tydelig oppgradert. Og da får vi plutselig kompaktkameraer som er svært spennende. I hvert fall på papiret.
De tre nykomlingene er bygget over samme tekniske lest, men Nikon har spisset egenskapene deres mot tre helt ulike typer fotografering. Her er hva de har til felles:
Nikon DL-spesifikasjoner
- 1″ bakbelyst CMOS bildebrikke (CX-format) med 20,8 megapiksler oppløsning
- Hurtig hybrid autofokus; 105 faseregistrerende og 171 kontrastfokuspunkter
- JPEG- eller RAW stillbilder i 20,8 Mp opp til 20 bilder i sekundet med følgefokus (60 bilder med låst fokus)
- Video i 4K-/UHD-kvalitet på 30p/25p
- Full HD video (1920×1080) med 60p/50p/30p/25p/24p
- Sakte film med 120 bilder/sek i Full HD
- Optisk bildestabilisator (VR/stillbilder) og kombinert optisk/elektronisk (video)
- 3″ bevegelig OLED berøringskjerm med 1.037.000 punkter
- Standard blitzsko med støtte for Nikon systemblitzer
- ISO-følsomhet fra 160 til 12.800
- Hybrid mekanisk/elektronisk lukker inntil 1/16.000 sekund
- Innebygd WiFi med NFC og kontinuerlig Bluetooth-kommunikasjon
- Elektronisk OLED-søker med 2,4 Mp: innebygd på Nikon DL24-500, DF-E1 (ekstrautstyr) på Nikon DL18-50 og DL24-85.
- Oppgitt batteritid på 290 bilder (CIPA-tall)
Nikon DL18-50 F/1.8-2.8
Vi synes kanskje dette er den mest interessante modellen blant de tre. Interessant, fordi det er et kamera som skiller seg helt ut i markedet. Som betegnelsen avslører har kameraet en ultravidvinkel-zoom med bildevinkel tilsvarende 18–50 mm i småbildeformat. Smart av Nikon å legge brennviddeekvivalentene inn i produktnavnet. Samtidig oppgir de nominelle verdier på objektivet: 6.7–18.5 mm.
Dette er den mest lyssterke vidvinkelzoomen Nikon har laget, og ingen av konkurrentene har noe tilsvarende. Det er et kamera med spesielle egenskaper for gatefotografering, arkitektur, landskap og ikke minst sosial fotografering i trange rom, også der lysforholdene er begrenset. Kameraet har også innebygd perspektivkontroll, som kan slås av. Denne modellen har ikke innebygd blitz, men blitzskoen er på plass. Søker følger heller ikke med, men elektronisk søker kan kjøpes ekstra.
En ring innerst rundt objektivet fungerer som zoomring, men du kan også zoome med den lille T-W-knappen til høyre for utløseren. Den ytterste ringen er for manuell fokus. Objektivet har mye glass og store linselementer, det består av 11 linseelementer i 8 grupper, to elementer er ED-glass. Nærgrensen er 2 cm fra frontlinsen på vidvinkel med makro-innstilling. Dermed er det også litt større og noen gram tyngre (365g) enn DL24-85. Objektivet er det første på et Nikon kompaktkamera som har Nano Crystal Coating for reduserte reflekser.
Nikon DL24-80F/1.8-2.8
Med DL-24-85 leverer Nikon et kamera som konkurrerer direkte med Sony RX100-serien og Canon PowerShot G7 X Mk II. I motsetning til Sony RX100 IV mangler det innebygd søker, men er også rimeligere med en pris nær Canon PowerShot G7 X Mk II og Sony RX100 Mk III. Men Nikon DL24-85 har litt lengre zoom på telesiden, med samme lysåpning. Kameraet er ellers bygget ganske likt DL18-50, men her er det plass til en liten sprettopp-blitz i tillegg til blitzskoen. Objektivet har en egen «super-makro»-modus som gir 1:1-gjengivelse, og velges med zoom-ringen. En finesse for makrofotografer er muligheten for stegvis fokusering, med opptil 21 bilder automatisk, som deretter settes sammen i kameraet med det samme.
På samme måte ssom de andre DL-kameraene er menyer og brukergrensesnitt gjenkjennelig for Nikons speilrefleksbrukere, og med den samme ekstremt hurtige opptaksfrekvensen som DL18-50 og DL24-500 flytter faktisk disse kameraene data hurtigere enn selv Nikon D5. Her er også imponerende videospesifikasjoner, med bl.a. 4K videoopptak. mens de to andre kameraene i serien leveres kun i sort farge, kan DL24-85 leveres valgfritt i sort eller sølv.
Nikon DL24-500 F/2.8–5.6
På papiret er det objektivet som først og fremst skiller de tre DL-modellene, men på DL24-500 fører det til at kameraet blir et helt annet beist enn de to mindre. Nåja, det attraktive med en 1″ bildebrikke, som flere enn Nikon har funnet ut, er at man kan kombinere svært kompakte mål med ekstrem optikk der kraftig zoom og god lysstyrke kan utnyttes samtidig. Nikon DL24-500 har altså en 21x optisk zoom, og det i en pakke som veier 780g med batteri, og avslått måler mindre enn 14 cm på lengste kant.
Ytelsen og egenskapene er stort sett som på de to føste, men her har Nikon fått plass til en OLED-søker og en fullfleksibel skjerm som kan vris i alle retninger. Her er også et større grep, og videoegenskapene har fått et løft med inngang for ekstern stereomikrofon. Kameraet har også en VR Sport-funksjon som gir mer stabilt søkerbilde når du følger hurtige motiver. DL-serien har også en rekke kreative funksjoner vi ikke rekker å ramse oppher, men HDR, intervallopptak og multieksponeringer er blant dem.
Alle de tre DL-kameraene er planlagt å leveres i juni. Her er de prisene Nikon Norge antyder:
- Nikon DL18-50: 8.600,– kr.
- Nikon DL24-85: 7.000,– kr.
- Nikon DL24-500: 9.400,– kr.
Mer informasjon finner du hos Nikon.