Marwan Tahtahs kulturkollisjon

Desiring Shelter: Syrian Refugee Camps Under the Shadow of Advertisements © Marwan Tahtah

Marwan Tahtahs siste prosjekt viser to vidt forskjellige verdener som møtes. Sjelden er reklameverdenens glansbilder mer anvennelige enn i flyktningeleirene i Libanon.

Man må blunke noen ganger når man ser den libanesiske fotografen Marwan Tahtahs siste prosjekt “Desiring Shelter: Syrian Refugee Camps Under the Shadow of Advertisements”. Serien er en kollisjon mellom de glossy magasinenes drømmeverden og den ​​harde virkeligheten i flyktningleirene i Bekaa- dalen i Libanon.

– Flyktningene prøver å lage seg en så anstendig bolig som mulig med de materialene de kommer over, forteller fotografen. Deres improviserte skur er svært trekkfulle, og for å redusere trekket brukes reklamebannere de kommer over i byene. De store bannerene brukes rett og slett til å kle skurene med.

Disse plakatene viser produkter fra store, kjente luksusmerker som Giorgio Armani, Dior , Chanel etc. Det er merkelig å se disse påminnelser om luksus og sensualitet på steder som er så sårbare, samtidig som det også vitner om menneskets drivkraft til å overleve.

marwantahtah.viewbook.com

Tags from the story
Written By
More from Michael Dee
Ny bok: Djevelens verk
Brian May er nok mest kjent som gitaristen i rockebandet Queen, men...
Read More
0 replies on “Marwan Tahtahs kulturkollisjon”