Nikon lanserer kompaktkameraet Coolpix S8100 på det norske markedet 14. januar. Med en CMOS-bildebrikke på 12,1 megapiksler med ti ganger zoom, er dette en allsidig allrounder for deg som både ønsker å fange motiver i bevegelse og filme i HD-kvalitet.
Coolpix S8100 som lanseres i Norge 14. januar har meget rask oppstart og autofokus. CMOS-bildebrikken sikrer god bildekvalitet selv under mørke forhold. I nattmodus gjengis motivet slik fotografen ser det samtidig som uskarpheten automatisk reduseres. Med nattportrettmodus kan du ta påfølgende bilder som eksponerer motivet og bakgrunnen hver for seg for deretter å kombineres. Resultatet er et bilde uten uskarpheter og svært lite støy.
– Coolpix S8100 kombinerer høy hastighet og ytelse for å sikre gode resultater under dårlige lysforhold. Samtidig er det et stilrent og brukervennlig, sier produktspesialist Vegar Berg i Nikon Norge.
10 ganger zoom
Kompaktkameraet har ti ganger optisk zoom med Nikkor ED-glass. Noe som i praksis betyr at du kommer tett på motivet både ved filmopptak i full HD- og stereokvalitet og fotografering. Eventuelle filmopptak kan justeres via en integrert redigeringsfunksjon. Det er i tillegg mulig å ta stillbilder under et filmopptak.
Forhåndsopptak
Med en buffer for forhåndsopptak kan du ta opptil to bilder før uløseren er trykket helt ned. For å fange de beste sportsøyeblikkene kan du i sportsmodus ta opptil 120 bilder i sekunder med oppløsningen redusert til en megapixel. Kameraet har også autofokusfunksjon som gjør at du kan følge et motiv i bevegelse.
S8100 har teknologi som sikrer skarpe landskapsbilder om natten og gode portrettbilder ved svak innendørsbelysning.
Eepeed C2 bildebehandlingssensor sikrer støyreduksjon ved høy følsomhet. Med støtte for maksimal følsomhet på ISO 3200 ved full oppløsning (12 megapiksler) kan du fotografere under mørke forhold og i svakt lys.
Avansert teknologi for fotografering i motlys
Kompaktkameraet har avansert funksjonalitet for fotografering i motlys, samt en innebygd HDR-funksjon som setter sammen flere bilder av samme motiv for å fremheve detaljer i fargetonene. I tillegg kan kameraets nattlandskapsinnstilling kombinere en serie med fem påfølgende bilder tatt med kort lukkertid til ett bilde for redusert støy.
Coolpix S8100 gjør det enkelt å ta bilder. For eksempel er funksjonsvelgeren hendig plassert ved siden av utløserknappen for rask innstillingstilgang. Kameraet har også en funksjon for enkelt å justere lysstyrke, metning og fargetoner. Andre innebygde redigeringsfunksjoner inkluderer blant annet retusjering og D-ligthing som betyr at du kan justere bildene ved avspilling.
Kompaktkameraet leveres med 17 motivprogrammer. Blant annet automatikk som gjenkjenner fotosituasjonen og justerer kamerainnstillingene deretter. Kameraet har i tillegg et smart portrettsystem med en rekke funksjoner. Blant annet korreksjon av røde øyne, ansiktsprioritert autofokus, blunkevarsling, smileutløser og mykere hudtoner.
Kameraet vil være tilgjengelig i rødt og svart, og vil ha en veiledende pris på 2.290,-.
Hvorfor er denne og to andre tilsvarende artikler signert “redaksjonen”, når det i realiteten er rene redaksjonelle annonser fra Nikon, Canon og Sony? Når Fotografi, som jeg har abonnert fast på i mange år bruker sin nye nettside på denne måten mister jeg litt tilliten til den faglige integritet som har vært kjennetegnet for bladet (i papirutgavens tester og produktomtaler). Jeg tror mange av Fotografis lesere har følt den samme tillit til utstyrstester (og til gode portrett-reportasjer) og at det har vært en viktig grunn til bladets oppslutning over så mange år. Fordi jeg er glad i bladet håper jeg at man heller ikke i fremtiden “vanner ut” nettutgavens rykte (og dermed merkenavnet FOTOGRAFI gode navn og rykte) med å legge ut denne type “artikler”. Ønsker man å lese om Nikons, Canons osv. nyheter, vil det for Fotogafi´s lesere (tror jeg ihvertfall) være uavhengige tester som gjelder – ikke utdrag fra produsentens egne sider. De finner vi selv, hvis vi vil.
Det er moro å se at kommentarfeltene på “nye” Fotografi.no blir brukt, og at det kommer gode og interessante innspill!
Jeg tror Leif Erling Aasan har helt rett når han skriver at Fotografis kameratester har et godt rykte. Han har også helt rett i at nyheter om produkter (som regel) bygger på pressemeldinger fra produsentene.
Men vi snakker da om nyheter, ikke tester. Nettet gir oss jo mulighet til å informere om nye produkter samme dag de lanseres. Ofte har ikke produktet kommet til landet ennå, så det sier seg selv at vi ikke kan publisere tester på et så tidlig stadium. Vi har ikke en gang sett kameraet. Produsentene er blitt så dyktige på hemmelighold og styrt markedsføring at vi er nødt til å basere oss på pressemeldinger om vi skal være like tidlig ute med nyhetene som andre.
Pressemeldingene gjennomgås redaksjonelt og stort sett går dette ut på å stryke de aller fleste “skryteadjektivene” og konsentrere seg om det som har informasjonsverdi. Står det i pressemeldingen (og det gjør det ofte!) at “det nye kameraet har en delikat slank design og yter fantastiske 14.1 megapiksler” blir til “det nye kameraet har en slank design og yter 14.1 megapiksler”.
Det blir litt søkt å kalle notisstoffet rene annonser selv om jeg helt klart ser Aasans poeng. All omtale av nytt utstyr har reklameverdi for leverandørene, men slik har det alltid vært og det er heller ikke unikt for Fotografi eller Fotografi.no. Og hva skal man da si om en kameratest med positiv konklusjon? Å bli “best i test” er reklame det! Vi kan jo ikke la være å publisere det, selv om det er kjempereklame.
Morten M. Løberg
Redaktør
Til orientering: På bakgrunn av Leif Erling Aasans kommentar har jeg gjennomgått artikkelen om nye Nikon S8100 på nytt og strøket noen flere adjektiver. Det utgjør ingen kjempeforskjell, men informasjonen som står der bygger altså på produsentens egen pressemelding. Når Nikon f.eks. sier at kameraet har rask oppstart så må vi nesten stole på dette til vi eventuelt får prøvd kameraet.
Hvis vi ikke skal bygge omtalen av S800 på pressemeldingen, hva skal vi da bruke? Noen forslag til alternativer?
Morten M. Løberg
Redaktør
Fint at dere responderer, dere også! Det er IKKE at dere legger ut disse produktnyhetene jeg reagerer på Morten (jeg er en “hund” etter produktnyheter hva angår fotoutstyr…), men det at dere plasserer det inn blant andre mer klart redaksjonelle saker på oppslagssiden.Det gjøre det vanskelig å skille mellom hva som er FOTOGRAFIs ytringer/meninger, og hva som er produsentenes. Så når jeg klikka på Nikon-nyheten (f.eks.) var det fordi jeg var spent på FOTOGRAFI´s meninger om dette kameraet, ikke utdrag fra presseomtalen.
Hvorfor ikke ha en lenke øverst, “PRODUKTNYHETER” el.l., og legge alle slike lanseringer der? Det ville gitt dere en ekstra attraktiv annonseplass også, skulle jeg antat (jeg har en del mediebakgrunn, og uttaler meg kanskje litt farget av det….). Men uansett lykke til videre med bladet og nettutgaven, jeg vil lese begge deler fortsatt jeg!
Takk for innspill Leif Erling! Vi skal se om vi kan presentere dette stoffet på en annen måte. Vi må nok på en eller annen måte ha det like synlig på forsiden så lenge det er snakk om nyhetsstoff, men det finnes sikkert flere måter å markere at det bygger på produsentenes opplysninger – slik at det blir klart når det er snakk om en test, våre vurderinger eller kun videreformidling av teknisk informasjon som bygger på produsentens opplysninger.
Morten M. Løberg
Redaktør