To sammenfallende interesser førte til Hans Kristian Riises prosjekt Fjords som nå vises på Fotografiens Hus i Oslo: Storformatet og vestlandet.
Etter at Hans Kristian Riise oppdagelset storformatets kvaliteter begynte han å bruke formatet i egne fotoprosjekter. Arbeidsrytmen passet ham godt, og etter å ha eksperimentert med uttrykket i et tidligere prosjektet, har han i serien Fjords utelukkende jobbet med sitt 4×5 tommers kamera. Nå vises prosjektet for første gang på galleriveggene, hos Fotogalleriet i Oslo sentrum.
– Det å jobbe med 4×5 gir en annen opplevelse, både for meg og de jeg fotograferer, forteller Riise når Fotografi møter ham for en prat. – Folk blir veldig fokuserte når jeg kommer med mitt store kamera, de skjønner at det ikke bare er snakk om å knipse noen bilder. Jeg tror kanskje det er lettere for dem å stå for hvem de er når det kun er snakk om noen få eksponeringer. De blir veldig til stede.
Etter å ha brukt tre somre på å fotografere er utstillingen på Fotografiets Hus ment som en evalueringsprosess underveis i prosjektet.
– Jeg liker å reise rundt på vestlandet og fotografere, men jeg merket samtidig i sommer at jeg begynte å repetere meg selv. Tilnærmingen min er så direkte at det blir stadig vanskeligere å skape nye bilder. Jeg tror nok at jeg nærmer meg slutten på prosjektet og kommer heller til å jobbe mot en bokutgivelse av prosjektet.
Kombinasjonen fjord, sommer og fotografi kan sies å være bortimot optimal og det er vanskelig å ikke la seg forføre av bildene fra de dype fjorder. Interessen har heller ikke latt vente på seg og Riise har allerede merket responsen fra utenlandske medier.
– Allerede i fjor ble prosjektet vist i The New Yorkers fotospalte Photobooth, og etter dette har bildene blitt vist flere steder. Prosjektet har også blitt plukket opp av Institute, et byrå som fremmer fotografer og deres prosjekter. Men jeg har egentlig ikke fokusert så mye på å få serien publisert, det har vært et personlig prosjekt hvor fokuset har vært utstilling og bok. Alt annet er egentlig en bonus.
Riises landskap kjenner vi igjen fra kunsthistorien, og når man ser bildene er det nesten så man føler at man går rundt i et maleri. Likevel er det noe eget over bildene, en følelse av noe nytt.
– Det jeg liker så godt er miksen mellom det lokale og det internasjonale som man finner på vestlandet om sommeren, og ikke minst den avslappede følelsen. Min impuls er at jeg går etter det som er litt sensuelt eller attraktivt, og så lenge man stoler på den impulsen så er jeg trygg på at uttrykket ikke blir for likt det man har sett, avslutter Riise.
Utstillingen Fjords vises på Fotografiets Hus i Oslo frem til 18. oktober.