Teknisk Industri har i forbindelse med Grunnlovsjubileet utgitt en bok der billedkunstneren Hedevig Anker (1969-) gjenforteller Hedevig Ankers (1763-1846) historie fra Eidsvollsbygningen.
Forfatteren bringer leseren med seg i sitt forsøk på å komme nærmere sin fjerne slektning og navnesøster som var konen til Carsten Anker, Eidsvoll Verks eier. Gjennom hennes søken får leseren et innblikk i livene til individene i familien som eide verket.
Boken er både en fortolkning av det som foregikk på Eidsvoll Verk, og en dokumentasjon av bygningen i en av sine mange epoker. På samme måte som familien Anker opplevde rikdom og tap har bygningen også vært igjennom forfall og oppussing.
Fortellingen kan nærmest tolkes som et skuespill fra virkeligheten, der karakterene er introdusert i prologen, fotografiene fra Eidsvollbygningens tomme rom er scenen hvor historiene utspiller seg, og brevene er vitnesbyrd fortalt med personenes egne stemmer. Brevene i boken vitner om en tid der landet var i uvitenhet om sin fremtid, noe som også gjenspeiles i Ankerfamiliens personlige affærer.
Bildene gir oss en følelse av å være en betrakter istedenfor en deltager, noe som forsterker den rollen Hedevig Anker så ut til å ha da hun bodde der. Man kan forestille seg hvordan Hedevig gikk gjennom de lange gangene og tittet i dørsprekkene for å få med seg hva som forgikk.
Hedevig var ikke tilstede i 1814 da Grunnlovsforsamlingen holdt sted. Hun har heller ikke etterlatt seg mange spor, men i brevene skrevet til henne, som er gjengitt i boken, fortelles det om tiltakene hun måtte gjøre for å bringe sin syke datter til København på grunn av krigen, og hennes manns surnede forhold til presten Nicolai Wergeland i 1821.
Hedevig Anker og Eidsvollsbygningen ehandler ikke direkte om Grunnlovsforsamlingen, men den er en god visuell tilnærming til en historisk bygning og gir et godt innblikk i familien som huset den viktigste begivenheten i Norges moderne historie.
Bok: Hedevig Anker og Eidsvollsbygningen. Hedevig Anker Forlag: Teknisk Industri 100 sider, 17 x 24 cm, Oslo 2014 www.hedeviganker.no