Fem fine vidvinkler for speilrefleks

Nytt kamera til jul? Vi har testet fem fine vidvinkler du bør vurdere om du stiller krav til landskapsbilder, gatefotografi, sosiale bilder og dokumentarfoto.

Det er tiden for optikk. Mens nysalget av kameraer går ned, er interessen for fotografering bare økende. Nye objektiver gir nye muligheter, og i det siste er det kommet flere lyssterke vidvinkel og supervidvinkelobjektiver med høy lysstyrke. Vi har samlet et knippe objektiver fra flere produsenter, i denne omgang til speilreflekskameraer. Det er Canons nye versjon av sin lyssterke 35 mm, Nikons to faste f/1.8-vidvinkel på henholdsvis 20 mm og 28 mm, Sigmas 24 mm f/1.4 i den prisbelønte Art-serien, og til slutt den heftige vidvinkelzoomen fra Tamron, 15–30 mm f/2.8 med bildestabilisator.

Dette er en bildetekst. (Foto:Toralf Sandåker)
Canons nye 35 mm er sylskarp fra største blender. F/1.4, 1/2500 sekund, ISO 100, EOS 5DS R. (Foto:Toralf Sandåker)

Canon EF 35 mm f/1.4L II USM

Canon beskriver dette objektivet som et reportasjeobjektiv som setter en ny standard innen bildekvalitet. 35-millimeteren anses av mange som et «normalobjektiv» siden det gir et naturlig vidvinkelperspektiv uten å forvrenge motivet. Denne nye lyssterke vidvinkelnormalen erstatter en gammel arbeidshest som var meget god, men ikke konstruert for dagens mest kresne høyoppløste digitalkameraer. Den høye lysstyrken gjør objektivet egnet for dårlige lysforhold, og i motsetning til maneg lyssterke objektiver som trenger nedblending for egentlig å yte topp resultater, har vi ingen betenkeligheter med å bruke Canons nye 35-millimeter på åpen blender til krevende fotografering.

Dette er ikke et lite objektiv, det er ganske tungt og digital tilpasning gjør det også ganske langt. En stor og god fokusring ytterst på objektivet er silkemyk og pålitelig, mens siden av objektivet har en bryter der AF kan slås av og på. Her er ingen bildestabilisator, eller andre funksjoner som distraherer. Fokusmotoren er svært stillegående og kjapp.

For første gang intoduserer Canon en ny glasstype laget spesielt for å korrigere fargeavvik i den blå enden av spekteret. Canon hevder at dette gir spesielt lav grad av fargebrytningsfeil. Vår test viser at Canon EF 35mm f/1.4L II USM holder hva Canon lover – dette er et eksepsjonelt objektiv både optisk og mekanisk. For en gangs skyld er det vanskelig å peke på egentlige svakheter ved et objektiv. Det måtte være prisen. Canons nye 35 mm er det beste 35-millimeterobjektivet vi har testet, og ett av de aller beste uansett brennvidde og format. Men smaker det, så koster det.

Skarphet. Meget høy skarphet fra største blender. Diffraksjon begrenser skarpheten noe ved f/22, og en aning ved f/16. Liten praktisk forskjell i skarphet fra senter til hjørner selv ved f/1.4, og ved f/2.8 er dette knapt synlig. Stort praktisk brukbart blenderområde for kritisk fotografering fra f/1.4 til f/16. Oppsiktsvekkende resultater.

Vignettering. Kraftig vignettring ved åpen blender, men ikke unormalt for et så lyssterkt objektiv. Nedblendet til f/2.8 er vignetteringen synlig, men ubetydelig. Ved øvrige blendere fremdeles målbart, men knapt synlig.

Fortegning. Oppsiktsvekkende lite optisk fortegning. I praksis et helt rettegnende objektiv. Bare svakt målbar tønnefortegning.

Optisk korrigering. Med det store frontlinseelementet er objektivet noe følsomt for reflekser ved motlys. Solblenderen anbefales brukt ved all fotografering. Fargebrytnngsfeil er målbart men knapt synlig. Et meget velkorrigert objektiv.

Spesifikasjoner Canon EF 35 mm f/1.4L II USM

Canon EF 35 mm f/1.4L II USM
Canon EF 35 mm f/1.4L II USM

Opptaksformat: 24×36 mm (fullformat)
Konstruksjon: 14 elementer i 11 grupper
Diagonal bildevinkel: 63° (fullformat)
Filterdiameter: 72 mm
Nærgrense: 28 cm
Blenderområde: f/1.4–f/22
Mål: 105,5 mm (lengde), 80,4 mm (∅)
Vekt: 760 g
Egenskaper: Ultralydsmotor (USM-motor) som gir rask og stille fokusering. Blender med ni lameller gir myke uskarphetsområder. Solblender og myk veske følger med. Beskyttet mot vær og fuktighet.
Ca. pris: 23.000 kr
Canons informasjonsside for EF 35 mm f/1.4L II USM.

Nikons nye 20 mm f/1.8 (Foto: Toralf Sandåker)
Nikons nye 20 mm f/1.8 er en fremragende lyssterk supervidvinkel til moderat pris. (Foto: Toralf Sandåker)

Nikon AF-S Nikkor 20 mm f/1.8G ED

Nikon har bygget opp en stamme av prisgunstige og lyssterke faste brennvidder til fullformat, åpenbart myntet på amatører og entusiaster som kjøper D610 og D750, men de er selvsagt like gode til D800-serien og D4-serien. Den videste i rekken hittil er denne 20-millimeteren, som tross sin gode lysstyrke og fremragende ytelse er et lett, kompakt og slett ikke kostbart objektiv. Nikon har den siste tiden også levert en 24 mm, 28 mm (testet nedenfor), 35 mm, 50 mm og 85 mm, alle med lysåpning f/1.8.

Denne 20-millimeteren er et G-objektiv, det vil si at blendervalg skjer fra kameraet, uten blenderring. Beskjeden størrelse og vekt gjør det lett å ta med, og den kraftige filterringen beskyter i noen grad det runde frontelementet. Objektivet har Nikons Nano antirefleks-belegning, en manuell AF-/MF-bryter og en bred fokusring for manuell fokusering gjør det bekvemt å jobbe med prefokusering, som et så vidvinklet objektiv egner seg til.

Til prisen er dette et meget bra kjøp for den som trenger en virkelig kraftig vidvinkel. Få om noen zoomer kan oppvise slike bilde-egenskaper, og ingen av dem har sammenlignbar lysåpning. Mekanisk er objektivet tilfredsstillende, men dette er ikke et ekstremobjektiv for de mest krevende opptakssituasjoner.

Skarphet. Svært skarpt i bildesentrum på alle blendere, meget god skarphet også i kantene, men har godt av et par trinn nedblending. Ved f/16 ses begrensninger pga. diffraksjon på D750. De optimale blendertrinnene er f/5.6 og f/8, men praktisk anvendelig blenderområde ved kritiske opptak er f/2.8–f/11.

Vignettering. Synlig lystap i kantene ved alle blendere, ganske kraftig ved f/1.8, men beskjedent fra f/2.8. Moderat gode verdier.

Fortegning. Maksimalt ca. 0,5 % tønnefortegning. Moderat til meget gode verdier for en så kraftig vidvinkel.

Optisk korrigering. Moderat fargebrytningsfeil i kantene, som er enkelt å korriger med dagens programvare. Lite koma å spore, særlig ved nedblending. Ved direkte motlys bør solblender benyttes for å minske mulighet til reflekser og strølys. Et godt korrigert objektiv, særlig tatt i betraktning brennvidde, lysstyrke og pris.

Spesifikasjoner Nikon AF-S Nikkor 20 mm f/1.8G ED

AFS_Nikkor 28 mm f/1.8G
AF-S Nikkor 20 mm f/1.8G ED

Opptaksformat: 24×36 mm (fullformat)
Konstruksjon: 13 elementer i 11 grupper
Diagonal bildevinkel: 94° (FX-format)/70° (DX-format)
Filterdiameter: 77 mm
Nærgrense: 20 cm
Blenderområde: f/1.8–f/16
Mål: 7,9 cm (lengde), 8,1 cm (∅)
Vekt: 355 g
Egenskaper: Ultralydsmotor (Silent Wave Motor) som gir rask og stille fokusering. Blender med sju lameller. Solblender og myk veske følger med. Objektivfatningen er beskyttet mot vær og fuktighet.
Ca. pris: 7200 kr
Nikons informasjonsside for AF-S Nikkor 20 mm f/1.8G ED.

Nikon 28 mm (Foto: Toralf Sandåker).
Nikon 28 mm f/1.8 G kombinerer høy optisk kvalitet med kompakte mål, og er et ypperlig gatefotoobjektiv til Nikon D750. (Foto: Toralf Sandåker).

Nikon AF-S Nikkor 28 mm f/1.8G

Dette er enda et tilskudd til Nikons rimelige f/1.8-serie til FX-format, og litt rimeligere enn 20-millimeteren. Det er et lett, kompakt og prisgunstig objektiv med den svært anvendelige bildevinkelen en 28-millimeter gir. Kompletterer Nikons 20 mm (testet ovenfor), 24 mm, 35 mm, 50 mm og 85 mm, alle med lysåpning f/1.8.

Dette er også et G-objektiv, det vil si uten blenderring. Objektivet har Nikons Nano antirefleks-belegning, en manuell AF-/MF-bryter og en bred fokusring for manuell fokusering.

Trenger du en lyssterk 28-millimeter til ditt Nikon-kamera, er dette et godt valg. Selv om noen få zoomer kan sammenlignes optisk, er de større og tyngre, mer lyssvake eller en kombinasjon av dette. Heller ikke dette er et ekstremobjektiv for de mest krevende opptakssituasjoner, men bygget i solid Nikon-kvalitet med hard plast i det ytre, og metall bajonett.

Skarphet. Allerede fra største blender er objektivet meget skarpt over hele bildeflaten. Fra f/2.8–5.6 øker skarpheten i bildesentrum til utmerkede verdier, mens kantene forblir meget gode. Jevnere skarphet på meget bra nivå igjen fra f/8. Optimal skarphet ligger i bildesentrum ved f/4 og f/5.6, mens de beste blendertrinnene for jevn skarphet over hele bildeflaten er f/1.8, f/8 og f/11.

Vignettering. Godt synlig lystap ved f/1.8 og f/2, men allerede ved f/2.8 knapt synlig. Fra f/4 er lystapet ubetydelig.

Fortegning. Lett puteformet fortegning, ca. 0,5 % maks. Jevn, og svært lett å korrigere i programvare eller kamera.

Optisk korrigering. Beskjedent omfang fargebrytningsfeil, ubetydelig over det meste va bildeflaten, bare svakt synlig ved store forstørrelser ute i kantene. Lett å korrigere. Objektivet er meget godt motstandsdyktig mot reflekser og strølys.

Spesifikasjoner Nikon AF-S Nikkor 28 mm f/1.8G

AF-S Nikkor 28 mm f/1.8G
AF-S Nikkor 28 mm f/1.8G.

Opptaksformat: 24×36 mm (fullformat)
Konstruksjon: 11 elementer i 9 grupper
Diagonal bildevinkel: 75° (FX-format)/53° (DX-format)
Filterdiameter: 67 mm
Nærgrense: 25 cm
Blenderområde: f/1.8–f/16
Mål: 8,1 cm (lengde), 7,3 cm (∅)
Vekt: 330 g
Egenskaper: Ultralydsmotor (Silent Wave Motor) som gir rask og stille fokusering. Blender med sju lameller. Solblender og myk veske følger med. Objektivfatningen er beskyttet mot vær og fuktighet.
Ca. pris: 6000 kr
Nikons informasjonsside for AF-S Nikkor 28 mm f/1.8G.

Sigma 24 mm f/1.4. (Foto: Toralf Sandåker).
Sigma 24 mm f/1.4 DG HSM | Art fortsetter Sigmas imponerende rekke kvalitetsobjektiver med høy lysstyrke. (Foto: Toralf Sandåker).

Sigma 24 mm f/1.4 DG HSM | Art

Tro mot Sigmas høye kvalitetsstandard for sin Art-serie, er også 24 mm f/1.4 Art relativt tungt, solid og preget av kvalitet i detaljene. Her er mye metall, noe hardplast og en god gummibelagt fokusring. Bajonetten er i metall og fantningen er godt værbeskyttet. Dette objektivet faller inn i Sigmas rekke med prisvinnende faste brennvidder i samme serie, der nå både 20 mm f/1,4, 35 mm f/1.4 og 50 mm f/1.4 er å finne. Fotografi fant da vi testet 50 mm f/1.4 Art til å være minst på høyde med Zeiss Otus, og bedre i de aller fleste sammenhenger enn de dyrere Canon 50 mm f/1,2L og Nikon 58 mm f/1.4.

Fokusringen gir god motstand, og meget jevn og myk fokusering, mens autofokusen er nesten stille og meget rask. En 24 mm er et perfekt kompromiss mellom de ekstreme vidvinkelen og de mer moderate – bred nok vinkel til å dekke det meste, men ikke kraftigere enn at vidvinkelfortegningen lar seg kontrollere. På et så høyoppløst kamera som Canon EOS 5DS R, som vi testet det på, er også beskjæringsmulighetene gode nok til at mer moderate utsnitt lett lar seg benytte. Selv om objektivet ikke er spesielt følsomt for motlys, bør likevel den medfølgende solblenderen alltid benyttes for best mulig kontrast.

Et suverent bra vidvinkelobjektiv, selv til de virkelig høyoppløste kameraene. Prisen er også svært gunstig. Hadde vignetteringen vært litt mindre, ville vi kunne kalle Sigmas nye 24 mm nær perfekt.

Skarphet. Oppsiktsvekkende høy skarphet fra største blender, og selv når diffraksjonen begrenser fra f/11 holder skarpheten seg opå et høyt nivå over hele bildeflaten. Fra f/2.8 er den svært jevn over det hele, og selv på åpen blender er skarpheten av meget god klasse i kantene. For en 24-millimeter er dette eksepsjonelle egenskaper for et så lyssterkt objektiv, og heller ikke den ekstreme oppløsningen til testkameraet viser svakheter.

Vignettering. Meget kraftig vignettering, og først ved f/2.8 er den begrenset til hjørnene. Fra f/4 er vignetteringen bare lett synlig.

Fortegning. Meget godt korrigert for optisk fortegning. I praksis en rettegnenede 24-millimeter.

Optisk korrigering. Godt korrigert for fargebrytningsfeil, bare i kantene kan svak brytning ses ved store forstørrelser. Dette er enkelt å korrigere i dagens programvare.

Spesifikasjoner Sigma 24 mm f/1.4 DG HSM | Art

Sigma 24 mm f/1.4 Art
Sigma 24 mm f/1.4 DG HSM | Art.

Opptaksformat: 24×36 mm (fullformat)
Objektivfatninger: Canon EF, Nikon F, Sigma (fullformat)
Konstruksjon: 15 elementer i 11 grupper
Diagonal bildevinkel: 84° (fullformat)
Filterdiameter: 77 mm
Nærgrense: 25 cm
Blenderområde: f/1.4–f/16
Mål: 9,0 cm (lengde), 8,5 cm (∅)
Vekt: 665 g
Egenskaper: Ultralydsmotor (HSM-motor) som gir rask og stille fokusering. Blender med ni lameller gir myke uskarphetsområder. Solblender og myk veske følger med. Beskyttet mot vær og fuktighet.
Ca. pris: 7000 kr
Sigmas informasjonsside for 24 mm f/1.4 DG HSM | Art.

Tamron 15-30 mm (Foto: Toralf Sandåker).
Tamron SP 15-30 mm f/2,8 Di VC USD er kanskje markedets beste supervidvinkelzoom, og takler også Canon EOS 5DS’ høyoppløste filer svært bra. (Foto: Toralf Sandåker).

Tamron SP 15-30 mm f/2,8 Di VC USD

Dette er et stort og tungt objektiv, og noe så unikt som en supervidvinkelzoom med optisk bildestabilisator. Solblenderen er fast montert, og objektivet tar ikke filter. Zoomringen er gripevennlig i god gummioverflate, mens fokusringen kunne vært bredere. Her er gjennomgående solide materialer, og fatningen er i metall. Objektivet blir litt tungt på små kameraer, og er åpenbart best egnet til de mellomstore og store fullformatkameraene. En meget effektiv bildestabilisator gjør denne zoomen anvendelig også med høyoppløste kameraer håndholdt – selv i svakt lys. Her er mer glass enn i Canons 16–35 mm f/2.8, og mer gods enn i Nikons 14–24 mm f/2.8, samtidig som objektivet er mer lyssterkt enn Canons gedigne 11–24 mm f/4L USM.

Tamrons SP («Super Performance») 15–30 mm holder følge med alle disse zoomene optisk, om ikke i brennviddeomfang. Den virker heller ikke enklere mekanisk. Mer oppsiktsvekkende, den står seg også svært godt mot de aller fleste faste brennviddene, og drar ekstra nytte av den effektive bildestabilisatoren. Når vi tar prisen i betraktning er det lett å utpeke den til et ekstremt godt kjøp, og minst på høyde med kameraprodusentenes egne zoomer..

Skarphet. Meget høy skarphet på alle brennvidder fra åpen blender til og med f/8. Ved f/11 begynner synlig begrensning fra diffraksjon å ses på de lengste brennviddene, mens den høye skarpheten holder seg til f/13 på de kortere. På f/16 er skarpheten moderat, og lite anvendelig på f/22 (testet på Canon EOS 5DS R).

Vignettering. Moderat vignettering på 15 mm ved største blender, synlig på alle blendertrinn, men ubetydelig fra f/5.6. På lengre brennvidder er bare største blender preget av synlig vignettering. Meget gode verdier for en så vidvinklet zoom.

Fortegning. Godt synlig tønneformet fortegning ved 15 mm, nesten nøytral ved 20–21 mm, derfra ses svakt økende puteformet fortegning, men selv ved 30 mm er dette ikke irriterende.

Optisk korrigering. På lengste brennvidder svært godt korrigert for fargebrytningsfeil. Ved kortere brennvidder ses noe brytningsfeil i kantene på store blendere.

Spesifikasjoner Tamron SP 15-30 mm f/2,8 Di VC USD

Tamron 15–30 mm f/2.8
Tamron SP 15-30 mm f/2,8 Di VC USD.

Opptaksformat: 24×36 mm (fullformat)
Objektivfatninger: Canon EF, Nikon F, Sony A (fullformat)
Konstruksjon: 18 elementer i 13 grupper
Diagonal bildevinkel: Ca. 110° – 71° (Fullformat)
Bildestabilisator: Ja, optisk
Filterdiameter: (Ingen filterfatning)
Nærgrense: 28 cm
Blenderområde: f/2.8–f/22
Mål: 14,5 cm (lengde), 9,8 cm (∅)
Vekt: 1100 g
Egenskaper: Ultralydsmotor (USD-motor) gir rask og stillegående fokusering. Blender med ni lameller gir myke uskarphetsområder. Fast solblender, myk veske følger med. Beskyttet mot vær og fuktighet.
Ca. pris: 12.000 kr
Tamrons informasjonsside for SP 15-30 mm f/2,8 Di VC USD.

Tags from the story
, , , ,
More from Toralf Sandåker
Førsteinntrykk: Sony Alpha SLT-A77 Mark II
Sony går etter entusiastene (London, 1. mai 2014) I dag lanserte Sony...
Read More
0 replies on “Fem fine vidvinkler for speilrefleks”