Denne våren kom tredje, og etter hva ryktene sier, siste utgave av ”The Photobook: A History”. Bokverket, som er satt sammen av Martin Parr og fotohistorikeren Gerry Badger, har unektelig vært viktig for å befeste fotoboken som medium.
Parr, som også er en av Storbritanias mest fremtredende fotografer, mener at fotoboken er det beste medium en fotograf kan bruke for å nå et stort publikum. Fotobøker er som en utstilling i miniatyr, ofte publisert i et begrenset opplag og mange av dem ender opp som vakre samlerobjekter.
Før interessen for å samle fotografi skjøt fart på begynnelsenn av 1970-tallet, var boken fotografiets viktigste medium. Mens mange fotografer nå higer etter utstillinger i gallerier, er det samtidig et økende antall som ser akkurat fotoboken som sitt fremste medium.
Parr og Badger har helt siden første boken hatt som kriterium at for å kunne kalles fotobok, skal boken ha et tema, og ikke bare være en løs samling bilder.
Det tredje volumet er delt inn i ni kapitler, som inneholder temaer som propaganda, identitet og konflikt. Her presenteres bøker som speiler fotokulturens globalisering, og vi får et innblikk i eksplosjonen av selvpubliseringsbøker og collage-bøker.
Av de mange bøkene kan Stephen Gills bok ”Coexistence” nevnes. En bok som begynte med et oppdrag om å fotografere en øde tomt i Luxemburg hvor det en gang hadde stått en smelteovn. Gill oppdaget en liten damm, og prosjektet endte med å handle om forholdet mellom industritomten og småkrypene i dammen.
Slik som i de to foregående volumene dukker det også her opp helt uventede bøker, som en bok utgitt i 1933, av en helt ukjent fotograf, med tittelen “Photographs of the Demonstrations Which Took Place in Palestine 1933”.
Som i de to tidligere utgavene finner man her et spennende utvalg fra to av våre fremste kjennere av fotobøker, og likte du Volume I og II er det ingen grunn til at ikke også denne skal finne en plass i bokhyllen.
Fotobok:
The Photobook: A History Volume III
Utgitt av Phaidon.