Det er hvordan tidligere fotoredaktører i Wall Street Journal, Julien Jourdes og Matt Craig, beskriver Blink. Nettstedet er en lokaliseringsplattform de har utviklet, hvor fotografer kan komme i kontakt med redaktører, kunsthandlere, reklamebyråer, utgivere – og vice versa.
Blink er tilgjengelig på nett og som en app. Brukerne skaper profiler med kontaktinfo og sine erfaringer. De kan også laste opp bilder og linker til sine hjemmesider og Instagramsider. En søkemotor lar deg se gjennom profiler i forhold til yrke, og hvor de befinner seg, noe som kan bli oppdatert automatisk gjennom geolocation, eller gjennom andre kriterier. Man kan skape personlige, eller private lister, og gi kommentarer eller anbefalinger. Jourdes og Craig har så langt over 3500 profesjonelle i 150 land, og Blink vokser stadig. Blink ble skapt for å møte utfordringene i det stadig skiftende medielandskapet forklarer Jourdes:
– Å jobbe med tradisjonelle byråer blir av mange sett på som tungvint og ofte for langsomt. Selv store publikasjoner har ikke lengre råd til å sende fotografer halvveis rundt jorden for å lage en femukers reportasje. Å jobbe med lokale fotografer er en bedre løsning. Det finnes mange dyktige profesjonelle lokalt overalt, og vi ønsker å knytte dem sammen med de største mediehusene i verden.
Blink tilbyr foreløpig invitasjonsbasert medlemsskap og er ment for profesjonelle fotografer og andre innen kreative yrker. Send noen linjer om deg selv via deres nettside for å bli vurdert som medlem.