Etter å ha reist verden rundt i noen år utdannet Åsa Sjöström seg til fotograf og begynte å jobbe i dagspressen. Det ble åtte år i Sydsvenskan før hun valgte å gå freelance for å bruke mer tid på sine egne prosjekter. Vi møtte henne på dok16 for en prat om hennes arbeid i Moldova.
Tiden på reise har gjort Åse Sjöström god til å komme i kontakt med forskjellige typer mennesker og hennes prosjekter preges ofte av en helt spesiell nærhet til de hun jobber med. Hennes prosjekter er som oftest kvinnerelaterte og hun har jobbet med flere temaer relatert til kvinners rettigheter.
Dette var også innfallsvinkelen da hun første gang dro til Moldova. Hun ønsket å se på fenomentett trafficing og tok kontakt med organisasjoner som jobbet med nettopp disse temaene. I begynnelsen møtte hun stort sett motstand og fikk ikke tilgang noe sted:
– Til slutt endte jeg opp med å gå gatelangs for å finne noe å fotografere, forteller hun. – Det var da jeg endte opp i et ballettstudio og gjorde serien som fikk en førstepris i World Press Photo.
Paradokset var at hun fikk en pris for noe hun egentlig ikke hadde tenkt å jobbe med, og hun endte snart opp med å gå lei av disse bildene. Men prisen var med å åpne dører når hun senere kom tilbake til Moldova. Plutselig kjente folk til hennes bilder og hun møtte velvilje hvor enn hun gikk. Der hun før hadde møtt stengte dører fikk hun nå full tilgang, og hun fotograferte i fenglser, herberger og så videre. Da var hun endelig i gang med det hun kom til Moldova for å dokumentere.
Moldova er Europas fattigste land og mange blir tvinget til å reise til utlandet for å finne arbeid. Tilbake sitter barna, gjerne parkert hos besteforeldre eller andre slektninger. Dette har ført til at befolkningen har minsket med flere hundre tusen gjennom de årene Åsa har jobbet der. Dette var utgangspunktet for den ene av hennes serier fra Moldova. Serien ”Born in the borderlines” viser portretter av barn i dette glemte landet.
Gjennom alle reisene tilbake til Moldova har Åsa fått et helt spesielt blikk på kulturen og menneskene hun møter. Bildene er vare og direkte, alle presentert i et kvadratisk format, og portrettene gir et intimt dokument på en tilværelse som er så langt fra vår egen. Og hennes fesinasjon for Moldova er ikke over, så det er nok ikke siste gang Åse Sjöström presenterer historier fra dette fascinerende grenselandet i øst.
Prosjektet ble presentert på fotofestivalen dok16 i Fredrikstad.