I dag åpner fotofestivalen Unseen i Amsterdam dørene for fjerde gang. Her samles 54 gallerier for å vise frem hva som beveger seg innen dagens fotografi.
Unseen har nok eksistert litt i skyggen av større søsken som Paris Photo, både på grunn av at festivalen er forholdsvis ung, men også fordi fokus er på nyere og ikke like kjente fotografer. Dette gjør festivalen forfriskende, og det å tusle gjennom galleriene er en oppdagelsesreise i nye navn og uttrykk.
Fotografi ble ønsket velkommen av festivalens nye direktør, Rixt Hulshoff Pol, som kunne fortelle at det i år var 54 gallerier fra 16 land til stede, og av disse er 1/3 fra Nederland. Mangfoldet er stort, og spesielt spennende er det å se fotografi fra land vi ikke kjenner like godt. I år var det mye spennende i se fra Asia og her er derfor våre tre asiatiske favoritter fra årets festival.
Byung-Hun Min
På veggene hos Gana Art finner man blant andre fotografen Byung-Hun Mins fotografier. Hans fotografier er vare studier av natur og kropp, alt skapt gjennom analog prosess av fotografen selv. Mins fotografier minner nesten om malerier, der de vare tonene og nesten abstrakte fotografiene drar en inn i et meditativt univers. Min selv ser på sin prosess som unik på den måten at han selv tolker det som finnes forran linsen og tilfører sin egen signatur.
Min er basert i Korea og jobber alene, både under opptak og i mørkerommet. Han skaper sine egne kopier på tradisjonelt sølvholdig papir, ofte i mindre formater.
www.unseenamsterdam.com/gana-art-korea-2015
Yoshinori Mizutani
Har japansk fotografi et eget uttrykk? Man kan nok si at japanske fotografer ofter er noe mer filosofiske i sitt uttrykk, et uttrykk som har dype røtter i dan japanske kulturen. Yoshinori Mizutani er intet unntak. Hans serie Yusurika viser overraskende og fargerike fotografier av en liten mygg ved samme navn, et insekt fotografen ofte kom over når han fotograferte naturen i det urbane landskapet. Bildene kan ofte virke abstrakte, men ser man nærmere etter ser man ofte små insekter som svermer forran linsen. Yoshinori Mizutani er basert i Tokyo og representeres på Unseen av galleriet Ibasho.
Takeshi Shikama
En håndfull kopier skilte seg ut på galleriveggene på årets Unseen Amsterdam, og alle disse fant man hos Kahmann Gallery. Fotografen er Takeshi Shikama, en japansk fotograf som etter en lang karriere innen design nå har vendt seg mot fotografiet som uttryksform. Takeshi Shikama har gjort det til sin livsoppgave å fotografere skogens dypere atmosfære. Og dette gjøres ikke bare på usedvanlig vellykket vis, kopiene som vises frem er også et usedvanlig vellykket stykke håndarbeid. Kopiene er i mindre formater kopiert på svært tynt rispapir. Prosessen som er brukt er platinum palladium, en gammel, vanskelig og dyr prosess som gir et helt spesielt resultat på rispapiret. Tankene går tilbake til piktorialismen samtidig som motivene fremstår som rene og moderne. På fotografens nettsider finnes et stort utvalg serier basert på samme prosess.