Sony fyller flere nisjer med sin A7-serie, og Sony A7S II skal fange opp dem som har mer behov for høy ISO-følsomhet enn mange piksler. Dermed er det også spesielt fleksibelt til videofilming.
Med Sony A7S II har produsenten oppgradert hele sin A7-serie med intern bildestabilisator og det nye ergonomiske designet. Dermed er rollefordelingen ganske klar: A7R II er med sine 42 Mp bakbelyste CMOS flaggskipet, som kombinerer høy oppløsning med avansert hybrid AF, A7 II er volummodellen – tilgjengelig for flere, og med 24 Mp fullformat CMOS dugelig som et lett allroundkamera, mens A7S åpenbart har andre siktemål med sine 12 Mp og vektlegging på profesjonelle videoegenskaper.
Er det store forstørrelser, over A2-format, som er tingen, er det ikke A7S II som er naturlig å anbefale. Men til stillbilder i mindre formater og video viser kameraet sine suverene kvaliteter: Ikke noe småbildekamera på markedet er bedre piksel for piksel i dynamikk, fargedybde og bildestøy. I denne artikkelen er det A7S II som stillbildekamera vi konsentrerer oss om. På Fotografi.no vil vi teste kameraet med henblikk på video.
Kameraet
A7S II er til det ytre praktisk talt identisk med sine søstermodeller, og i forhold til toppmodellen A7R II er det egentlig bare bildebrikken og videoegenskapene som skiller. Men der er de også så ulike at du aldri vil være i tvil om hvilket kamera du skal velge til oppgaven.
Trenger du ikke mer enn de 12 megapikslene (4240×2832 px), er den viktigste forskjellen at A7S II stiller med bare kontrastbasert fokus – kameraet mangler den hybride AF-funksjonen til A7R II, der både kontrast- og fasefokus spiller på lag. Ellers har du samme store 2,4 Mp søker, et godt grep, 5-aksers bildestabilisator på bildebrikken (som også virker sammen med optisk bildestabilisator i objektivene som har dette), ukomprimert 14-bits RAW-opptak.
Egenskaper
Sony Alpha A7S II er et fullformatkamera med Sonys E-fatning, som først ble lansert for APS-C-format. Fullformatobjektivene har betegnelsen FE, men A7S II kan også benytte E-objektiver, men dette har liten hensikt siden filstørrelsen blir magre 5 megapiksler med denne bildebrikken. Per i dag tilbyr Sony 16 fullformatobjektiver (FE) pluss to telekonvertere, og 15 APS-C-formatobjektiver (E).Tredjeparter tilbyr enda flere. Sony har få virkelig kompakte fullformatobjektiver, her prioriteres bildekvalitet fremfor kompakt format. E-fatningen er ganske trang, og de optiske konstruksjonene som skal til for å gi optimal bildekvalitet er ikke enkle.
Autofokusen er kun kontrastbasert, og den er stort sett meget kontant, men i dårlig lys ikke på høyde med konkurrerende speilreflekskameraer.
Her er også innebygd Wi-Fi med NFC-oppkobling, og med Sonys app kan du ta kontroll over kameraet fra en mobil enhet (Android og iOS), ta bilder og video, og legge dem rett ut på nett – uten å berøre kameraet. Sony A7S II har også støtte for nedlastbare apper på Sony-vis. Noen av disse er gratis, men vi har ikke testet disse.
Lukkeren er mekanisk, men også elektronisk (stillegående) lukker er tilgjengelig. Korteste lukkerhastighet er likevel 1/8000 sekund. Innstillingsmulighetene er mange, som på øvrige A7-kameraer, men vi henviser til videotesten på web for detaljer om de spesifikke egenskapene for dette kameraet.
Ergonomi
Sony A7S II deler altså det fysiske med A7R II og A7 II. Det betyr et solid hus i lettmetall, som tåler en del støv og fuktighet, men det er ikke værsikret på samme måte som f.eks. Olympus’ og Pentax’ beste kameraer.
Sony har gjort mye ut av betjeningen til det kompakte huset, men et så lite kamera fører nødvendigvis til en del kompromisser i betjening. Har du normalt god tid, temperaturen er overkommelig og lyset er rimelig godt, klarer du fint å finne de riktige knappene og rattene med fingrene når du lærer kameraet å kjenne. Verre er det å bruke kameraet med hanske eller vanter i kulde, i tidstrengte situasjoner og i mørke omgivelser. Og fotografering i mørke er ikke utelukket med dette kameraet.
Ytelse
Vi må ta forbehold om at vi ikke ennå har testet Canon EOS-1D X Mark II, samt Nikon D5 og D500. Men hittil er Sony A7S II det mest følsomme kameraet vi har testet. Høyeste kalibrerte ISO er 102.400, med overstyringsmulighet til ISO 409.600. Dette er ikke unikt, men A7S II utnytter ISO-skalaen imponerende, og gir faktisk godt brukbare bilder med litt etterbehandling opp til ISO 102.400, så fremt bildene brukes i moderate formater, og man ikke stiller kunstneriske krav til kvaliteten.
Noe typisk action- og sportskamera er A7S II ikke. Skuddtakten er på det beste 5 bilder/sekund, men da fokuserer kameraet bare på første bilde. Med kontinuerlig AF faller opptakshastigheten til triste 2,5 bilder/sekund.
Et annet ankepunkt for de fleste speilløse kameraer er batteritiden. Den er blitt bedre på II-utgavene av A7-serien, men er fremdeles langt unna entusiastenes speilreflekser, for ikke å si proffkameraer. Ett til tre ekstra batterier bør sterkt vurderes av fotografer med seriøse ambisjoner.
Bildekvalitet
Det lave pikselantallet gir et kamera optimalisert for lysfølsomhet. Kameraer med høyere oppløsning kompenserer noe ved at de mange pikslene maskerer bildestøy ved normale betraktningsavstander, men ut av A7S II kommer bilder der hver piksel har mindre støy ved de ulike ISO-nivåer, bedre dynamikk og bedre fargedybde enn de aller fleste andre kameraer. Sammenlignet med de fleste andre fullformatkameraer er disse verdiene ett til tre trinn bedre piksel for piksel, særlig ved høye ISO-nivåer.
Også ved normale ISO-nivåer er kvaliteten utmerket, men vær oppmerksom på at Sony sin vane tro behandler JPEG-filene med litt overivrig støyreduksjon før det er nødvendig, så JPEG-bilder med middels og høy ISO kan ofte se «utsmurte» og unaturlige ut med standardinnstillinger. På høyoppløste kameraer er dette et mindre problem, men med 12 Mp synes det i litt større grad.
For øvrig utmerker Sony A7S II seg med fremragende bildeegenskaper. Motiver med høy kontrast gjengis med stor grad av detaljer i skygge- og høylyspartier, også ved forbausende høy ISO-verdi. Bildestabilisatoren fanger lett opp normale kamerabevegelser og øker stabiliteten flere trinn før du trenger stativ. Med 14-bits ukomprimerte RAW-filer kan selv de mest kresne beroliges, hvis de har latt seg uroe av rapportene om Sonys komprimeringsfeil på noen typer råfiler.
Konklusjon
Sony A7S II mangler proffkameraenes ytelse, men tar det igjen på sin spesialitet – de ekstremt gode bildeegenskapene ved dårlige lysforhold. Den forbedrede ergonomien og den effektive bildestabilisatoren er med på å gjøre A7S II til det brukskameraet forgjengeren aldri helt klarte å bli.
Prisen er stiv, men må dels tilskrives de avanserte videoegenskapene. Mer om det på www.fotografi.no. Som stillbildekamera er A7S II flott til sitt bruk, men litt dyrt.
Full test av kameraet ble publisert i Fotografi #3 2016 og finnes også i vårt digitale arkiv på nettbrett.