Michael Wilson er filmprodusenten som står bak filmhistoriens kanskje mest vellykkede franchise, James Bond filmene. Men han er også en lidenskapelig samler av fotografi, og et utvalg av hans samling av 1800-tallsbilder vises på Tate Britain i London.
Utstillingen ”Salt and Silver” viser saltprinter, prosessen engelskmannen William Henry Fox Talbot presenterete i 1839. Konkurrenten hans, Louis Daguerres prosess Daguerrotypi, hvor bildene var unike positiver bestrøket med sølv på kobberplater, ble presentert samme år. Daguerres bilder var skarpe og detaljrike, og hvert bilde var unikt. Fox talbots bilder var utført på papir, positivt kopiert fra papirnegativ. De første så mildt sagt litt rufsete ut, lett diffuse. Samtiden var mer imponert over Daguerres bilder, men i det lange løp var det Fox talbots prosess med negativ/positiv som fikk gjennomslag, siden negativet kunne brukes til å kopiere flere bilder.
Saltprinter har noe drømmeaktig over seg. Til forskjell fra albumin og gelatinbilder der bildet sitter på overflaten, synker bildet i saltprinter ned i selve papiret. Og det er interessante bilder som vises: Fox Talbots bilde av reisningen av Lord Nelson søylen på Trafalgar Square i London er trolig det første bilde hvor man ser reklameplakater. Roger Fenton utførte et stort prosjekt om den britiske armé under Krimkrigen, hvor man blant annet ser et portrett av en ung kvinne som var blant kjøkkenpersonalet. Den skotske duoen Hill & Adamson ansees å være de første riktig anerkjente portrettfotografene, og blant høydepunkteen i deres produksjon finnes et portrett av fiskere i Newhaven. Franskmannen Jean Baptiste Frenét var opprinnelig maler, at han også fotograferte ble først kjent mot slutten av 1990-tallet da en stor mengde bilder ble funnet på et loft i Paris. Amerikaneren Mathew Brady drev studio der han ansatte en mengde fotografer, og hvor en av dem tok et fantastisk bilde av et skip som la til ved kaien ved James River.
Utstillingen Salt and Silver vises på Tate Britain, London frem til 7. juni.