Martin Parr med britisk dypdykk

Strange and Familiar © Tina Barney

Strange and Familiar er tittelen på utstillingen som Martin Parr har satt sammen for The Barbican Art Gallery i London.

Utstillingen er en historisk oversikt over hvordan utenlandske fotografer har fremstilt Storbritannia fra 1930-tallet og fremover. “Merkelig, men samtidig kjent”, sier altså Martin Parr. Og det gjelder særlig de første 25 årene i utstillingen. For den epoken var ikke akkurat noe høydepunkt for britisk fotografi, med unntak av Bill Brandt. Generelt sett var det i mellomkrigstiden en sterk tendens til å se sitt land gjennom rosa briller. Her var det i stedet Edith Tudor-Hart fra Østerrike som i midten av 30-tallet dokumentert slummen, fattigdomen og arbeidsledigheten i i London og Newcastle.

Flere kjente fotografer tok også for seg denne tematikken. Henri Cartier-Bressons bilder av Kong George IVs kroning har blitt en klassisk leksjon i fotografi. I stedet for å konsentrere seg om de kongelige, rettet han kameraet den andre veien, mot folkemengdene. Og på begynnelsen av 50-tallet dokumenterte Robert Frank livet i gruvebyene i Wales og konstrasterte dette med bilder fra overklassen og finansmiljøet i London. Disse kontrastene er også tydelige i bildene som Bruce Davidson tok i løpet av 60-tallet; av bankfolk, gatefeiere og natteliv i Soho.

Blant de senere fotografene er Rineke Dijkstra og hennes portretter av tenåringsjenter i Liverpoool, og Bruce Gildens portretter av arbeiderungdom i Nord-England, beskjært så tett at de blir direkte påtrengende. I kontrast til dette står Tina Barneys bilder av overklassen som fremstår som privilegerte, men også fulle av melankoli.

Utstillingen vises frem til 19. juni.

www.barbican.org.uk

Written By
More from Michael Dee
Lore Krüger: En koffert full av bilder
Hvem elsker ikke et mysterium? En koffert full av bilder? Det har...
Read More
0 replies on “Martin Parr med britisk dypdykk”