Søndag 28. august forvandles Preus museum og den gamle orlogsstasjonen Karljohansvern til en fotografisk festplass.
Årets store nyhet er at “A Doll´s House” prosjektrom – som selv beskriver seg som ”den rampete lillesøstra til Preus Museum” åpner dørene for aller første gang, Galleriet innvier med en 24 timers “pop up-utstilling” av Robert Mapplethorpe, med originalbilder lånt fra samlingen til forretningsmannen Stein Erik Hagen. Hagen eier en av verdens største private samlinger av kunstneren, bildene er utvalgt av datteren, Camilla Hagen.
Mapplethorpe
Utvalget fokuserer på Mapplethorpes aktfotografier av menn og klassiske sort-hvitt fotografier av blomster, sammen med hans homoerotiske SM-tablåer som fortsatt er kontroversielle mer enn 30 år etter at de ble fotografert. Åpningen er en mulighet til å se ett unikt utvalg bilder av en av 20. århundrets mest innflytelsesrike fotografer i Norge.
Ellers er Fotografiets dag pakket med utstillinger, foredrag, en fotokonkurranse, bruktmarked, historisk fotostudio, konsert, servering og egne aktiviteter for barna.
– Fotografiets dag gir oss muligheten til å vise et stort publikum hva fotografi kan handle om, sier Ingrid Nilsson, direktør ved Preus museum.
Tema – dokumentarfotografi
Dokumentarfotografiet har alltid hatt en sentral plass i fotohistorien. Historisk sett er en dokumentarfotograf sosialt engasjert med et ønske om å løfte en fortelling om urett frem i lyset. På 1970- og 1980-tallet ble den sosiale utbyttingen som fant sted i dokumentarfotografiet kritisert; fotografens priviligerte rolle, stigmatiseringen av ofre gjennom stereotype beskrivelser og troen på at fotografiet generelt og dokumentarfotografiet spesielt, viste et sant og objektivt bilde av virkeligheten. Denne kritikken gjorde dokumentarfotografen synligere – et dokumentarfotografi kan heller aldri være en objektiv beskrivelse av virkeligheten, fotografens subjektive vilje finnes alltid i bakgrunnen.
Mens dokumentarfotografiet tidligere har vært forbundet med et objektivt og nøkternt bildespråk i sorthvitt, vil de nå i hovedsak være i farger, i tillegg til at fotografens subjektive valg oftere kommer til syne. Dokumentarfotografiet finnes i dag også innen samtidskunst, mote og portrett.
Årets festivalutstiller – Sigurd Fandango
Sigurd Fandangos fotografier representerer en videreutvikling av dokumentarfotografiet og gir oss et alternativt blikk bl.a. på et kontinent som ellers er kjent for mye smerte og tragedie. Vi har plukket ut festivalutstillerens bilder fra reportasjeserien ”Afrikas tiår” som stod på trykk i Aftenposten rundt juletider.
Fotografiene hans er ikke ren dokumentar, de er også regisserte portretter med bevisst bruk av sterke farger og lyssetting, slik at de minner om reklamefotografi. Slik vekker han vår oppmerksomhet og får oss til å se hans fortellinger om et annet Afrika enn det vi forbinder med fattigdom, sult og diktatorer. Her blir vi presentert for et Afrika i vekst; gruvearbeidere, utbygging av infrastruktur og en voksende borgerklasse. Dette er mennesker som oss. De jobber, handler og er stolt av familien sin. Slik bidrar Fandangos fotografier til å bygge ned fordommer om at ”vi” er annerledes enn ”dem”.
Festivalutstilleren har også flere strenger å spille på- med bandet sitt Go Fandango kommer han på scenen for å dele musikken sin med oss. Go Fandango byr på både sær pop-friskhet og litt mørkere elementer med klare referanser til 60-tallets rock og 90-tallets indie.
Stå stille, se inn i kameraet – Portrettet og dokumentarfotografiet
Først ut blant foredragsholderne er festivalutstilleren selv, Sigurd Fandango, som skal snakke om sitt virke som fotograf under tittelen “Stå stille, se inn i kameraet – Portrettet og dokumentarfotografiet”.
Foredragsholderne på Fotografiets dag er håndplukket med tanke på tema. Fra Israel har vi fått kurator og forsker Rona Sela som skal holde foredraget “Restricted – Palestinian Documentary Photographs in Military Archives in Israel”. Kjernen i arbeidet hennes er de sosiale og politiske aspektene i den israelske og palestinske fotohistorien, og konfliktens visuelle historie.
Preus museum viser for tiden den fantastiske utstillingen “Jølster 2008” av Oddleiv Apneseth, også dokumentarfotografi i brytningen mot regisserte portretter. Professor Sigrid Lien kommer med et foredrag om Apneseths dokumentarfotografi i et fotohistorisk perspektiv – “Tiden, stedet og historien” – Oddleiv Apneseths fotografiske dagbok. Lien forsker og underviser i nyere tids kunst – og bildehistorie, med fotografiets estetikk og historie som spesialområde ved Universitetet i Bergen.
Niclas Östlind er kurator og stipendiat PhD ved Högskolan för fotografi i Göteborg og presenterer “Från verkstadsgolv, varv och betongförorter till en vindlande berättelse om ett segelfartyg. Om dokumentära strategier på 1970-talet och i dag” med utgångspunkt i arbetarstaden Göteborg. Foredraget omhandler en begivenhetsrik periode i svensk fotohistorie som rommer dype estetiske og ideologiske motsetninger. De viktigste trendene kan beskrives i form av dokumentar, kunstnerisk og kamerabasert samtidskunst.
100 meter fotografi
En av hovedattraksjonene på Fotografiets dag er den store utendørs utstillingen med nærmere 50 fotografer på en 100 meter lang utstillingsvegg. I tillegg til festivalutstilleren, er 45 fotografer valgt ut av en jury, mens 4 fotografer er invitert av de norske fotografforeningene, nemlig Liz Palm (NSSF), Roderick Ewart (IFF), Kai Jensen (NN), Jens Haugen (NFF) og Stig Marlon Weston.
Den juryerte utstillingen består av følgende fotografer:
Andreas Helland, Ann Cathrin Buchardt, Anne Grethe Holt, Anne Kari Berg, Heidi Arc, Audun Wigen, Beate Winther, Bjarte Edvardsen, Bjørnar Hauge, Cathrine Maske, Charlotte Van Nexmark, Christine Dyrnes Takoua, Christopher Jonassen, Edward Dahl, Eli Reinholdtsen, Eli Roaldseth, Essi Frydenlund, Eva E. Schjetlein, Geir Kristiansen, Geir Tønnesen, Gjert Rognli, Hege Siri, K72 Kirsti Mjelstad, Kristin Thallaug, Laura Amelia, Lene Marie Fossen, Lill-Veronica Skoglund, Lin Marie Sem, Marianne Gilhuus, Marion Nesje, Marius Sætersdal, Monica Johansen, Nina C. Krogh, Petter Brevik, Pierre Chaton, Rayner Johansen, Roald Synnevåg, Sara Tanderø og Tine Isachsen, Signe Christine Urdal, Sigrid Aalandslid, Sissel Myklebust, Solfrid Sande, Stian S. Evensen, Susann Jamtøy, Svein Johan Lindstad, Sverre Aurstad, Torstein Fjeld, Vibeke Mailund, Vilde Schandy Ringdal.
Fotografiets dag frister også med et mangfold av aktiviteter. Barn og voksne kan glede seg over Fotosprinten, en tidsbestemt fotokonkurranse der deltakerne deltar med eget digitalkamera. I tillegg kan barna og de barnlige til sinns få lage sine egne bilder ved hjelp av sollys, vann og et magisk papir. Nytt i år er også et eget hoppeslott der barna kan sprette fra seg mens foreldre nyter utstillinger og annet.
Suksessen fra i fjor med historisk fotostudio videreføres. Her får publikum mulighet til å stille opp i lånte fjær og portretteres i historiske omgivelser, og kanskje få de også erfare hvorfor folk ser så alvorlige ut på eldre portretter.
Museets konserveringsverksted tilbyr en sjelden bakomtitt i et område som vanligvis er stengt for publikum. Og de som sitter på gjemte kameraskatter eller har lyst til å se hva andre ønsker å selge av brukt utstyr og eldre fotografier får muligheten til det på Fotografiets dags bruktmarked.
For dem som reiser fra Oslo er det satt opp egen buss med påmelding til post@preusmuseum.no. Bussen går fra Oslo Bussterminal og koster 100,- tur/retur. Fotografiets dag er et samarbeid mellom Preus museum og Norges Fotografforbund, Forbundet Frie Fotografer, Institusjonsfotografenes Forening, Norsk Selskap for Fotografi, Norske Naturfotografer og Norsk Fotohistorisk Forening – Preus museums venner.