Sist vi presenterte Ketil Born i Fotografi var det med en særdeles kontrollert serie skapt i studio og etterbehandlet i Photoshop. Denne gangen har fotografen gått andre veien, ut av studioet og ut i naturen.
Ketil Born deler sin tid mellom å jobbe som fotograf på Nasjonalbiblioteket og som selvstedig fotograf. Det går mye i egne prosjekter som har resultert i en rekke utsmykninger i distriktet. Dette var også bakgrunnen for serien vi viser her, Earthshapes:
– Det hele startet med et oppdrag jeg fikk for noen år siden, det var da snakk om en utsmykking som skulle ha lokal forankring. Jeg hadde gjort en del lignende bilder tidlig på 90-tallet og begynte å jobbe videre med tematikken akt og natur. Grunntanken var at mennesket skulle være sekundær og naturen primær. Serien er en slags ydmyk hyllest til moder jord om du vil.
– Du har gjort mye arbeid i studioet tidligere. Hvorfor valgte du nå å fotografere i naturen?
– Det å fotografere akt i naturen gir uendelig muligheter. Det åpner opp for lek og forlengelse av linjer man finner i landskapet. Jeg er også svært glad i den uforutsigbarheten naturen gir, med de skiftende stemningene og det utrolige lyset. Når jeg jobber i studio er det jeg som er herre over lys og skygger, og jeg elsker også det. Men hadde jeg måtte gjøre et evig valg mellom natur og studio, hadde jeg nok valgt naturen.
– Hvor er bildene tatt?
– Bildene er hovedsakelig tatt i Rana og omegn. Dette er ikke noen ufravikelig regel, men gjort mer av praktiske hensyn. I Earthshapes har jeg blant annet også tatt bilder ved Sognsvann og i Botanisk Hage i Oslo.
– Hva er det med menneskekroppen som fascinerer?
– Kroppen er vakker, tøyelig og bøyelig, og kan stort sett plasseres etter behov. Jeg er uendelig takknemlig ovenfor modellene, uten deres tålmodighet ovenfor undertegnendes innfall, hadde de fleste av disse bildene vært umulige.
– Vi har tidligere presentert din serie Noir i Fotografi. Uttrykket mellom disse to prosjektene står langt fra hverandre…
– Ja, det er langt mellom disse to seriene, både i uttrykk og teknikk. Noir-serien har helt andre utfordringer, og stemninger. Jeg jobbet med kunstig lys og universet er i all hovedsak skapt i Photoshop. Men jeg trives godt med forskjellige utfordringer, det er jo det kreativitet handler om!
Comments are closed.