Sony A9 førsteinntrykk

Sony har definert et nytt marked med sine fullformat speilløse kameraer, men hittil har de ikke utfordret Canon og Nikon på sportsarenaene. Den nye Sony A9 kan komme til å snu opp-ned på dette.

Sony A9 er som A7-serien med et litt mer robust hus, bedre batterikapasitet og en annen verden av ytelse. Det er også det første speilløse kameraet med en søker som ikke bare matcher speilreflekssøkerne, men tilbyr noe mer: Kontinuerlig oppdatering, følgefokus også før du tar bilder, og helt uten blackout-tid.

Ytelse

Profesjonelle sportsfotografer er fotobransjens Formel 1, og har i mange år vært dominert av Canon og Nikon. I dag er de så å si alene på banen, med sine trailere med supportfolk, reserveutstyr og teknikere når de store sportsarrangementene går av stabelen. Der handler det meste om ytelse, men også om driftssikkerhet og en infrastruktur som sikrer at de beste bildene havner der de skal umiddelbart. Hos Canon, men også hos Nikon, er det stadig oftere også en kombinasjon av video og stillbilder.

Det er dette vanskelige markedet Sony A9 skal prøve seg på. Sony er et selskap som har kontroll over hele teknologien i et kamerasystem, og det er derfor ikke overraskende at når de lanserer et slikt kamera, så har det fåt flere unike egenskaper. Blant disse er en autofokus og lysmåler som oppdateres kontinuerlig 60 ganger i sekundet, en elektronisk lukker som sikrer skuddtakt på 20 bilder/sekund og opp til ca. 240 RAW-bilder i én sekvens, altså rundt tolv sekunder. Det er også det første speilløse kameraet helt uten blackout-tid mellom bildene.

Sony A9 er nesten eksakt like stor som A7-serien, men har blitt 3 mm tykkere og 50 gram tyngre enn A7R II.

Konstruksjon

Til det ytre er det lite som skiller Sonys A7-serie og A9, de har blant annet samme bredde og høyde. A9 har et litt større grep som rommer et nytt batteri med dobbelt så lang driftstid, 480 bilder på en ladning ved bruk av søker (650 bilder med skjermsøker). A9 er også noen millimeter tykkere og vekten har økt fra 625 til 673 gram (med batteri og minnekort). Det har fått to minnekortplasser, begge er av SD-standarden, og har både nettverkskontakt (Ethernet) og PC-kontakt til blitz.

«Speilhuset» er blitt litt større, det rommer en ny høyoppløst OLED med 3,7 millioner punkter, og forbedret okularoptikk og en raskere øyesensor. Oppfriskningsfrekvensen er 120 Hz, eller 60 Hz ved kontinuerlig opptak. Funksjonsrattet er flyttet til høyre for speilhuset, har mistet motivprogram-posisjon («Scenes»), men fått en ny S&Q-posisjon som vi kjenner fra plant annet A6500. Dette står for Slow & Quick og gir direkte tilgang til variabel bildefrekvens ved videoopptak. På venstre side av speilhuset er en ny velger som dobler med stillbildehastighet og fokusmodus.

Ny CMOS-brikke

Bildebrikken er en helt ny Sony Exmor RS CMOS-brikke i fullformat med 24 millioner piksler. Den er optimalisert for ytelse, ikke for høy oppløsning. Den spesielle konstruksjonen med lagdelte funksjoner er den første for et fullformatkamera, men godt kjent fra bl.a. Sonys RX-serie kompaktkameraer. Her ligger pikselsensorene, et integrert minne, signalprosessor og bildeprosessor integrert i bildebrikken, for å muliggjøre ekstremt rask behandlingstid og datalagring. Sony hevder selv at bildeutlesningen fra CMOS-brikken til A9 er 20 ganger hurtigere enn på A7-serien.

Sony A9 har så rask datautlesning fra bildebrikken at problemet med «rolling shutter» skal være borte fra den elektroniske lukkeren. (Foto: Sony).

Denne ytelsen er også det som gjør det mulig for Sony å gi A9 den første elektroniske søkeren uten «rolling shutter» og uten blackout-tid mellom bildene. I kampen med Canon og Nikon er det ren ytelse (20 bps), autofokus og det flimmerfrie søkerbildet som er primærargumentene. CMOS-brikken med elektronisk lukker gir inntil 1/32.000 sekund lukkertid, og åpner således for å bruke stor blender i godt lys uten ND-filter. Bufferen som gir inntil 240 råbilder i én sekvens er et annet argument, Canons og Nikons flaggskip klarer ca. 200 med lavere oppløsning (20 Mp). Sony har dog valgt SD-kort, der både Nikon og Canon har valgt nyere standarder. Siden Canon og Nikon lanserte sine nyeste proffkameraer, er det da også kommet nyere og raskere SD-kort, bl.a. Sonys SF-G-serie med lese- og skrivehastigheter opp til 300 MB/sekund.

A9 og autofokus

Et sportskamera må ha pålitelig og rask autofokus, og den bør dekke store deler av bildefllaten. Til A9 har Sony utviklet en helt ny AF-teknologi som gir hele 693 faseregistrerende AF-punkter over nesten hele bildeflaten, nærmere bestemt 93 % av hele motivområdet. I tillegg måler kameraet avstand med kontasrfokus på bildebrikken. Sony hevder at ytelsen på autofokusen er 25 % bedre enn hos A7R II, og at kameraet låser fokus 25 % hurtigere. Under fotografering leser kameraet av Af-punktene 60 ganger i sekundet, samtidig som lyset også måles.

Sony A9 har 693 fokuspunkter fordelt over 93 % av bildeformatet.

Ved å holde AF-knappen inne låser du fokus til et bestemt motivområde (og du kan velge fokuspunkt på bildeskjermen omtrent som på Sony A6500), og med kontinuerlig fokus følger kameraet dette området når det beveger seg. Siden søkeren ikke har mørketid, er det lett å følge motivet med øyet, dessuten tar kameraet altså «los» på motivet før du trykker på utløseren.

Under vår korte utprøving i London denne uken opplevde vi dette som en stabil og meget rask løsning, som dessuten ga oss vanvittig bra visuell kontroll. Vi opplevde også øyefokusfunksjonen som svært effektiv.

Sony A9 og video

Selv om A9 primært er et stillbildekamera, nytter det ikke å tilby proffene som skal levere reportasjer fra sportsarenaene halvgode videoløsninger i dag. Defor er også videoegenskapene utviklet videre. Med A9 kan du ta opp 4K video i CMOS-brikkens fulle bredde i både 24 og 25 bilderuter i sekundet. Med 30 bps er bildebredden litt smalere. A9 støtter også det populære Super35-formatet. Med Full HD har kameraet variabel opptaksfrekvens, lett tilgjengelig via S&Q-posisjonen på funksjonsvelgeren. Slik som hos A6500 dannes 4K-videostrømmen av en 6K opptakssekvens som reduseres ned til 4K i sann tid. Dette, hevder Sony, beholder finere oppløsning og gir skarpere bilder.

Pekeskjermen er også en fordel til videoopptak, der du kan bestemme fokuspunkt med fingeren. Sony A9 har også fininnstilling av fokusovergang mellom to punkter for ekstra myke fokusskift under videoopptak.

Førsteinntrykk

Teknisk er Sony A9 det hittil mest avanserte og raskeste systemkameraet som er laget. En kort prøvetur lar oss ikke konkludere om hverken bildekvalitet eller alle detaljer, men Sony har gjort hjemmeleksen sin godt. Kameraet er svært lett å bruke til det som er meningen: å følge hurtig sport, action og dyreliv med sikker eksponering og autofokus. Det er hurtigere enn alt annet, mister ikke pusten av lange sekvenser, og ikke minst: du ser hele tiden i søkeren hva som skjer foran kameraet uten brudd.

Om dette holder for å skremme Canon- og Nikon-brukere over til Sony, er en annen sak. Det krever et apparat av support og oppfølging Sony ennå har en del igjen på å levere, det krever nok også en del nye objektiver (selv om Sony er meget bra på støtte for speilrefleksobjektiver via adapter), og speilrefleksfolket må overbevises om at den elektroniske søkeren er minst like god som speilsøkerne. Dette skjer ikke over natten, men hvis du ikke lar deg imponere av Sony A9, så er du kanskje .. litt vrang.

Vår klare anbefaling, før vi har testet dette kameraet fullt ut, er å gi det et forsøk dersom den typen fotografering er din greie. Det må oppleves. Sony A9 er i salg i løpet av juni, og vil koste ca. 51.500 kroner.

www.sony.com

More from Toralf Sandåker
Test: Olympus OM-D E-M1
Da Olympus for halvannet år siden lanserte den første OM-D, EM-5, varslet...
Read More
0 replies on “Sony A9 førsteinntrykk”