Nyheten var knapt ute før de første kritiske kommentarene tikket inn på pressefotografenes forum. Og det er kanskje ikke så rart. Er dette virkelig årets beste pressebilde, spør redaktør Morten M. Løberg.
Jeg har stilt spørsmålet før, da Årets bilde for 2007 var et rotete snapshot fra Sofienbergparken i Oslo der en mann var blitt slått ned og blitt etteratt av ambulansen. Og jeg stiller spørsmålet igjen: Er Hans Arne Vedlogs blitssnapshot av Obama i baksetet på sin pansrede bil virkelig det aller beste pressebildet fotografert i Norge i fjor?
Mitt hovedankepunkt mot juryen er at de igjen har premiert en nyhet og ikke et godt bilde. Vedlogs bilde er artig og det krever et dyktig håndlag med blitsen å få dette til. Men det er kun interessant fordi det viser den amerikanske presidenten. Årets bilde er vel heller ikke ment å være en premie for blitsbruk? Juryen begrunner valget av Årets bilde med at det er godt komponert. Juryen skriver: “Obamas blikk, Michelles knær og presidentsymbolet danner en flott komposisjon – bildet henger med deg også etter at du har sluttet å se på det.”
Man trenger ikke være særlig bevandret i komposisjonslære for å skjønne at dette er en direkte tullete uttalelse. Det kan godt være at juryen mener elementene i bildet utgjør en fin helhet, men det gjør ikke nødvendigvis bildet til Årets bilde. Begrunnelsen forklarer i grunnen ingen ting om hvorfor juryens valg. Noe eksempel i komposisjonslære blir dette bildet aldri.
Det er ingen tvil om at Hans Arne Vedlogs bilde fortjente sin plass i avisa etter Obamas besøk. Det var få forunt å komme så tett på den amerikanske presidenten og det at han var i Oslo var en stor nyhet som Dagbladet naturligvis dekket. Fotografen har gjort jobben sin, ansvaret for kåringen ligger først og fremst på juryen. For bør ikke Årets bilde ha selvstendige kvaliteter utover det å lene seg på at det er en berømt person, eller en viktig hendelse? Hadde det vært en hvilken som helst person som satt i bilen hadde bildet aldri vunnet noen premie noe sted.
Nå er det engang ikke slik og vi skal selvfølgelig forholde oss til at det faktisk er Obama som sitter der. Men bytter vi ham ut mister bildet enhver kraft – også “komposisjonsmessig”.
For den jobben Vedlog skulle gjøre den aktuelle dagen og for Dagbladets dekning av saken blir dette helt irrelevant, men når vi betrakter det som Årets bilde blir det et relevant tankeeksperiment som resulterer i en litt uggen følelse av at dette var ikke noe klokt valg. På sikt kan slike avgjørelser faktisk svekke prisens omdømme.
Morten M. Løberg
Redaktør
PS: Årets jury har bestått av Lasse Fahlen, tidligere fotosjef i Expressen, VG og Gøteborgsposten, Charlotte Østervang, dansk fotograf bosatt i New York, og Tore Berntsen, tidligere VG-fotograf, nå frilans.