En uformell test av nye Leica M Monochrom

Leica M Monochrom © Pål Otnes

Leica lanserte nylig en oppgradert versjon av sin M Monochrom, denne gang med typebetengnelsen 246. Vi tok en kveldstur med nykommeren over skulderen.

Leica er en av få kameraprodusenter som tør å satse på nisjeprodukter. Det skal de ha honnør for, og et av de mer spesielle produktene er Leica M Monochrom som kun tar bilder i sort-hvitt. Modellen ble lansert i 2012, og nå har oppgraderingen kommet. Fotografi fikk låne en tidlig utgave og har tilbragt noen timer med kameraet.

Monochrom kommer med en ny sensor med 24 megapiksler, en oppgradering fra forgjengerens 18. Sensoren er fortsatt uten low-pass-filter og kan nå også gjøre opptak opp til 25.000 ISO. Huset kommer i tillegg med en ny bildeprosessor og en buffer på to gigabyte.

Leica M Monochrom © Pål Otnes
Leica M Monochrom © Pål Otnes

Kameraet er fortsatt det eneste vi vet om som kun kan gjøre opptak i sort-hvitt. En av de store nyhetene er muligheten for video i full HD, og også filmopptaket forblir fargeløst. Det er mulig å bruke både ekstern mikrofon via et mikrofonadaptersett, og en elektronisk søker som festes til blits-skoen.

Kanskje den oppgraderingen flest vil sette pris på er live preview. En egen knapp bak på kameraet gir en live-visning på skjermen som kan brukes både ved film- og stillbilde-opptak. En dedikert knapp på fronten av huset aktiverer fokushjelpen som zoomer inn i bildet på skjermen, med 5 eller ti ganger forstørrelse. Når fokus er funnet aktiveres en rød markering i kontrastområder, alt i alt er dette en praktisk og god løsning for nøyaktig komponering og fokusering.

Utformingen på Leica M Monochrom er velkjent for Leica-brukeren, og huset byr ikke på noen overraskelser. Et par nye knapper og en elektronisk kontakt ved blits-skoen er ikke nok til å skille dette kameraet fra den klassiske M-tradisjonen.

Leica M Monochrom © Pål Otnes
Leica M Monochrom © Pål Otnes

Vi har ikke fått testet bildekvaliteten nok til å uttale oss bastant om denne, men dette er et nisjeprodukt som uansett vil appellere til en spesiell gruppe fotografer. Det var befriende å vite at man ikke selv måtte konvertere til sort-hvitt og ut fra de timene vi brukte kameraet virket toneomfanget svært bra. Selv med opptak om kvelden var det rikelig med detaljer både i skygge og høylys.

Et problem med rammesøkere er at det kan være vanskelig å komponere nøyaktig, og med muligheten til live preview kan man nå komponere ved hjelp av skjermen om man trenger et eksakt utsnitt. Nå er jo ikke dette noe Leica nå har funnet opp, dette er i dag standard på de fleste speilreflekskameraer. Men det er uansett bra at dette også har funnet veien til Monochrom.

Leica M Monochrom © Pål Otnes
Leica M Monochrom © Pål Otnes

I stedet for en anbefalning kan vi etter dette korte møtet konkludere med at Monochrom er et spennende produkt som vil gi mye fotoglede til den som velger å kjøpe dette kameraet. Det gir brukeren en god følelse, det gir deg full kontroll og fine filer å jobbe med. Oppgraderingene er velkomne og får huset til å virke som et mer ferdig produkt. For til en såpass stiv pris bør det være en selvfølge at man får grunnleggende funksjoner som live preview og muligheter for filmopptak.

Prisen gjør at denne opplevelsen likevel blir for de få. Huset har en veiledende utsalgspris på kr. 67.000,- inkl. mva. og med et passende objektiv kommer morroa fort på 100.000. Huset er tilgjengelig i løpet av mai hos utvalgte forhandlere .

Vi vil komme tilbake med en grundigere test av kameraet i pairutgaven av Fotografi.

www.leica-camera.com

Tags from the story
Written By
More from Pål Otnes
Alt klart for Nordic Light
Fotofestivalen i Kristiansund har etablert seg som Norges viktigste fotofestival og i...
Read More
0 replies on “En uformell test av nye Leica M Monochrom”