En stipendiat i Paris: Pikk og lilje

Robert Mapplethorpe-utstilling © Morten M. Løberg

«For meg dreier det seg om akkurat det samme enten jeg fotograferer en pikk eller en lilje; perfekt form». Sitatet er hentet fra Robert Mapplethorpe (1946 – 1989), som er sterkt til stede i form av en retrospektiv utstilling på Grand Palais her i Paris.

Robert Mapplethorpe-utstilling © Morten M. Løberg
Robert Mapplethorpe-utstilling © Morten M. Løberg

Jeg trodde jeg kjente Mapplethorpes arbeid ganske godt, men som så ofte før; store og brede samleutstillinger som dette byr nesten alltid på noe nytt. Det har alltid fascinert meg at Mapplethorpe, med sin til tider maskuline og ofte brutale tilnærming til motivene, også framstår som romantiker. Hans sobre aktbilder av kvinner og hans bilder av marmorstatuer er som hentet ut av læreboka i high key og soft-teknikker. Blomsterbildene har mange av de samme kvalitetene, samtidig som de er utpreget feminine – og altså med «perfekt form». Så her kan du se «Man in a Polyester Suit» side om side med «Cala Lily» – et mannslem hengende ut av en buksesmekk mot en hvit, utspunget vakker blomst.

La det være nevnt her at et utvalg av Mapplethopes bilder også er i se i Rodin-museet i Paris, sammen med Auguste Rodins statuer. Museet, som er Rodins tidligere herskapshjem, er et besøk verd i seg selv – og Mapplethorpe blir bare en ekstra grunn til å legge veien hit.

Roberts Mapplethorpes eksplisitt homo-erotiske bilder (som riktignok bare utgjør en begrenset del av hans totale produksjon) har alltid vært omstridt. Hadde det ikke vært for bildenes udiskutable kunstneriske kvaliteter, er jeg redd bildene kun hadde forblitt en sær dokumentasjon av et smalt homsemiljø. Grand Palais har valgt å presentere et utvalg av disse bildene i et eget avlukke med 18 års-grense. Det er synd for den helhetlige opplevelsen av Mapplethorpes samlede verker, men høyst forståelig og nok nødvendig. Husets noen-og-tredve år gamle sønn, som selv er homofil, kunne melde at dette var sterke saker – kanskje i håp om å holde mora si utenfor. Det nyttet nok ikke, og selv synes jeg i grunnen det er litt fint at ungdom fremdeles kan la seg sjokkere.

Bildene gjorde inntrykk også på meg første gang jeg så dem for mange år siden, men det vil være feil å si at jeg ble så veldig sjokkert. Til det er jeg for opptatt av det samme som Mapplethorpe: Perfekt form. Vi fotografer er svake for slikt, og vi tåler mye. Vil du sjekke hvor svak du selv er for Mapplethorpes livsverk må du gjøre det før 13. juli.

Grand Palais, Galerie sud-est: «Robert Mapplethorpe». Til 13. juli.
Avenue Winston-Churchill.
Metro linje 1 og 9 til Franklin D. Roosevelt.
Det kan lønne seg å kjøpe billett på forhånd: http://www.digitick.com/robert-mapplethorpe-expo-photographie-ile-de-france-css5-rmn-pg1-rg5704.html

Musée Rodin.
79 Rue de Varenne.
Metro linje 13 til Varenne eller linje 8 til La Tour Maubourg.

Fotograf Morten M. Løberg har fått atelierleilighet og kunstnerstipend, og har flyttet til Paris. Der skal han bo og arbeide på Cité Internationale des Arts fram til september. Hver helg skriver Morten reisebrev fra Paris her på Fotografi.no. 

www.mortenloberg.no

Tags from the story
More from Morten M. Løberg
Ny nettbasert bildedelingstjeneste for fotografer
Stadig flere fotografer bruker Internett og sosiale medier for å markedsføre seg....
Read More
0 replies on “En stipendiat i Paris: Pikk og lilje”