Preus museum har reinnstallert arkitekt Sverre Fehns originale innredning og i helgen åpner den nye permanente utstillingen “En fotohistorie”.
Preus museum er Norges nasjonale museum for fotografi, og det eneste norske museum som fokuserer utelukkende på den norske og internasjonale fotohistorien gjennom litteratur, bilder og tekniske gjenstander. Med utgangspunkt i museets egen samling gir utstillingen “En fotohistorie” et innblikk i fotografiets rikholdige historie fra pionergenerasjonens tidlige eksperimenter til storindustri; fra minnebilder til kunstneriske uttrykk; fra sort hvitt til farge; fra analogtfotografi til vår digitale tidsalder.
Fascinasjon for fotografi
Utstillingen reiser også spørsmål rundt det tette forholdet mellom teknologisk utvikling og fotografiets estetiske og ideologiske dimensjoner, og viser samtidig hvorfor foto som fenomen har fascinert mennesker siden opprinnelsen. Nå som den digitale teknologien har overtatt og nesten fortrengt de analoge fotografiske prosessene, tyder alt på at fascinasjonen for fotografiet bare fortsetter å vokse!
– Det er viktig at museet står støtt på sine tre ben – bilder, gjenstander og litteratur. Slik formidles museets historie til enhver tid til publikum uavhengig av hvilken utstilling som presenteres, sier museets direktør Ingrid Nilsson.
Fotoklenodier
“En fotohistorie” presenteres i arkitekt Sverre Fehns spesialdesignede interiør og starter kronologisk med camera obscura som var i vanlig bruk allerede fra 1558. Den fortsetter med presentasjoner av utvalgte temaer og emner, for eksempel klenodier som panoramakameraer, stereokameraer, kameraer formet som kanoner og skytevåpen.
Blant spionkameraer presenteres klassikere som ”Ben Akibas” spaserstokk-kamera fra 1903, og ”duekameraet” Doppel-Sport fra 1912 som ble benyttet i første verdenskrig hvor kameraet var festet til en due for å ta oversiktsbilder fra luften.
Portrettets fremvekst
Utstillingen gir også et innblikk i ulike sjangere som representerer ulike tilnærminger og innfallsvinkler til fotografi; landskap, forskning, mote, presse, dokumentar og som kunstnerisk uttrykk.
Portrettet er et spesielt viktig aspekt av fotohistorien. Oppfinnelsen av fotografiet gjorde det ikke bare mulig å vise naturtro representasjoner av mennesker, men satte også ”vanlige” mennesker, og ikke bare personer i maktposisjoner, i stand til å avbilde seg selv. Preus museum viser blant annet eksempler av de første portrettene fra 1850-tallet kalt daguerreotypier (etter franske Daguerre som får æren for fotografiets gjennombrudd i 1839), og portretter tatt av kjente fotografer fra 1920-tallet frem til i dag. Det er også mulig å besøke et portrettatelier med utstyr og rekvisitter fra omkring 1900.
Optiske illusjoner
Se ting opp ned i linser, regisser ditt eget skyggeteater, eller se deg selv i alle vinkler en million ganger i kaleidoskopet. I museets eget camera obscura kan du gå inn i et mørkt rom og oppleve verden utenfor opp ned og speilvendt i ”real time” – en oppfinnelse som er over 1000 år gammel!
Litteratur
I tillegg til bibliotekets faste samling av norsk og internasjonal faglitteratur, viser vi nå et utvalg brosjyrer, bruksanvisninger, småtrykk og tidsskrifter tilknyttet 12 sentrale kameraprodusenter opp gjennom fotohistorien. Publikum vil også ha tilgang på mer omfattende litteratur som håndbøker og billedverk tilknyttet for eksempel Kodak, Zeiss, Leitz, Nikon, Canon, Polaroid og Hasselblad. Disse trykksakene, som i dag i stor grad er historie, byr på fakta om teknologiske nyvinninger og kuriositeter i nostalgisk og ofte munter innpakning.
Sverre Fehn (1924-2009)
Fehn var en av Norges mest kjente arkitekter internasjonalt, og mottok bl.a. Pritzker-prisen, ”arkitekturens Nobelpris”, i 1997. Han markerte seg som en ledende arkitekt allerede med Norges paviljong ved verdensutstillingen i Brussel, 1958, og den nordiske paviljongen ved Biennalen i Venezia, 1962.
Leif Preus (1928-)
Preus museums samlinger ble kjøpt av den norske stat fra Leif Preus i 1994. Leif Preus er grunnlegger av Preus Foto med fotobutikker og fargelaboratorium. Han etablerte den europeiske portrettfotografkjeden Colour Art Photo og åpnet i 1976 Preus Fotomuseum. Han har redigert, skrevet og utgitt en rekke bøker om fotografi.
Preus museum har etter 1994 kjøpt og fått donert en betydelig mengde nye gjenstander, litteratur og bilder.