Mer brukeraktivisering, mer videofilm, apper, droner og action. Et utall utstillinger. Og alt er online. Photokina 2016 skal vise at fotobransjen har snudd seg mot en ny fremtid. Messen går av stabelen i Køln 20.–25. september.
Mange har alt bestilt billetter og hotell, det er trangt om plassen i Køln i september. Photokina, som avholdes hvert annet år, er verdens viktigste messe for fotobransjen, og den eneste store teknologimessen i Europa med denne posisjonen.
Allerede forrige messe i 2014 viste at bransjen er i sterk endring. Vel 180.000 besøkende fra 160 nasjoner fikk se en messe der de tradisjonelle produktutstillingene med utstyr for stillbildefotografering, fikk kjenne pusten i nakken fra nye utfordrere: programvareutviklere for mobile enheter og bildekommunikasjon, levende bilder fra små actionkameraer til studiofilming, droner og gadgets for fotografer i YouTube-generasjonen, og ikke minst: en stor mengde utstillinger fra profesjonelle, amatører og elever.
Slagordet for Photokina i 2016 er det ganske tannløse “Imaging unlimited”, men mer interessant er hva arrangørene ønsker å fylle slagordet med. Mens Photokina altså tradisjonelt har vært fotoutstyr og -teknologi, skal Photokina i år være en arena for innhold og løsninger. Mye vil dreie seg om nettbaserte løsninger, og smartmobiler vil du ventelig finne i mengder i hver eneste hall – enten til å kommunisere med bilder, til å ta bilder eller til å styre prosesser.
‘Copter World’
Hele Hall 6 blir forbeholdt aktiviteter, som dronefotografering, der de besøkende selv kan prøve ut kameraer, teknikker og nye teknologier. At disse aktivitetene er publikumsrettet, forstår vi ved at hallen bare er åpen de siste tre dagene av messen, fra fredag til søndag. Messen er slik lagt opp at dagen før den offisielt åpner, arrangeres pressekonferanser og pressevisninger hos utstillerne, mens de første dagene trekker flest bransjefolk – handlere, importører og fotografer. Og det er liten grunn til å være redd for at Photokina blir uten nye produkter – fremdeles er nesten 70 % av utstillerne produsenter, og den viktigste målgruppen for disse er fotohandlere, før distributører, importører og fotografer generelt.
En stor del av flatene på Photokina domineres av de store produsentene og tjenesteleverandørene. Og de som tilbyr bildeproduksjon, fotobøker og storformatutskrift krever naturlig nok mange kvadratmeter. De store japanske produsentene satser som vanlig stort, og videorelatert utstyr har stadig stigende interesse. Ikke nødvendigvis tardisjonelle videokameraer, men også videofilming med systemkameraer, kompaktkameraer og actionkameraer. Til årets messe kommer både YouTube-helter og andre innflytelsesrike produsenter av film, og messen vil romme en egen kortfilmfestival.
Photokina er også messen for alt mulig tilbehør, og en mengde rariteter og nyheter som vil overraske mange. Det er mye vi ennå ikke vet, men vi er neppe dristige om vi tipper at vi vil få se mer instant-fotografering enn på lenge. Det er bare å gå rundt i fotobutikkene, så ser vi hvorfor.
Mens nesten 70 % av de besøkende i 2014 var fra Tyskland, kom nesten 60.000 mennesker fra andre land for å besøke messen. 10 % av de besøkende er studenter, og egne utstillinger med fotostudenter trekker godt med besøk. Både inne på selve messeområdet og i hele Köln fylles veggene av fotografier, og som regel er det skikkelige godbiter å ta med seg.
Før messen åpner 20. september vil det ventelig dukke opp en lang rekke produkter og løsninger som forhåndslanseres, men også på selve messen får vi nok se nyheter. Fotografi vil rapportere både før og etter messen og ta pulsen på årets store bransjebegivenhet. Selv om salget av kameraer synker, går fotointeressen opp, mobilene og actionkameraene finnes over alt, og det både tas flere bilder og brukes mer bilder enn noensinne. Kjenner vi Photokina rett, vil messen gi oss en ide om hva som kommer til å skje de neste 2-4 årene.
Du kan følge med på hva som kommer på Photokinas egen hjemmeside, på sosiale medier og ved å følge den offisielle emneknaggen #photokina på Twitter.