I sin siste bok “Primitive” presenterer Massimo Leardini en uortodoks studie av den kvinnelige formen.
Boken Primitive presenterer resultatet av det nyeste samarbeidet mellom fotografen og hans muse, den norske skuespilleren Viktoria Winge. Konvensjonelle landskap har blitt byttet ut med en følelse av sted, med sparsome lysstråler som trenger inn dypt i urskogen. Konvensjonelle aktbilder og fristelsen til å fange skjønnheten har blitt skøvet til side til fordel for en studie av essensiell form abstrahert til ærlige bilder av kjøtt, hår og bein. Det er fortsatt den kvinnelige kroppen, men ikke slik vi er vant til å se den avbildet:
– Personlig, avslørende, obsessiv, intim… I dette prosjektet har jeg jobbet mer med abstrakte bilder og gått veldig tett på kroppen, forteller Leardini. – Jeg har hatt et ønske om å vise den ekte kroppen og har derfor gått bort fra de mer klasiske skjønnhetsreferanser. Og ved å sette to abstrakte bilder sammen oppstår en ny skapning og et annet uttrykk enn i mine tidligere bøker.
– Du har tidligere gitt ut en annen bok basert på fotografier av Viktoria Winge, som også er modell i denne boken. Hvordan skiller denne boken seg fra deres forrige samarbeid?
– Tidligere har jeg portrettert henne. Denne gangen er boken et dokument av hennes kropp og mennesklighet. Boken er også lang mer abstrakt, med forvridde kroppsdeler satt er sammen i umulige komposisjoner. Formene er gjenkjennelige som et menneske, men samtidig merkelige, tvetydige og primitive. “Primitive” bekrefter at vi alle er både fullstendige og feilbarlige skapninger.
Boken er gitt ut på Edition Du Lic og lanseres mandag 30. mai på Tronsmo bokhandel. Fotografen vil da møte Greger Ulf Nilsson for en samtale rundt boken.