I Marthe Aune Eriksens periferi

Er du på vei til Paris eller til Kungsbacka i Sverige? Da har du muligheten til å se Marthe Aune Eriksens to nyeste utstillinger.

Siden hun ble uteksaminert fra Kunsthøgskolen i Oslo i 2003 har karrieren hennes skutt fart. Hun har blant annet mottatt et stipend fra Hasselbladstiftelsen i 2014, og har hatt flere utstillinger i både inn – og utland. I utstillingen Shifting Boundaries ved Foundation Calouste Gulbenkian i Paris, viser hun nå serien Skyggenes Vokabular. Utstillingen er initiert av EPEA (European Photo Exhibition Award). Marthe forteller at serien er en videreutvikling og en naturlig forlengelse av hennes kunstnerskap og kontinuerlige prosjekt.

– I serien Skyggenes Vokabular tar jeg utgangspunkt i grenselandet mellom by og periferi, gråsonen mellom det bemerkelsesverdige og det oversette. Men i denne serien har jeg beveget meg inn i ytterligere mørkere landskap.

Rälla 2014 © Marthe Aune Eriksen

Marthes bilder kjennetegnes av en neddempet palett. De viser en bevisst holdning til kompleksiteten i gråtoneskalaens valører og nyanser, en fargeskala som er karakteristisk og kjennetegnende for nettopp de områdene hun under en årrekke har hatt som utgangspunkt for sine arbeider. Ved å vinkle kameraet slik hun gjør endrer hun vår bevissthet rundt disse landskapene, og skjønnheten i omgivelsene rundt oss kommer frem gjennom hennes bilder. For dem som kjenner hennes tidligere arbeider har hun tatt ennå et steg mot det formalistiske og bildene er denne gangen nærmest monokrome i sitt fargerom.

– I denne serien har jeg beveget meg inn i massivene, i tunneler og grottelignende landskap av bearbeidet stein og betong. I bildene anskueliggjøres igjen artifisiell natur og nyere kulturlandskap som generelt sett ikke vies noen oppmerksomhet.

Skyggenes Vokabular III 2016 © Marthe Aune Eriksen

Når hun blir spurt om hva som gjorde at hun begynte å fotografere byggeplasser og tunneler forklarer hun at dette er et resultat av en kontinuerlig prosess og utvikling. De seneste årene har motivkretsen gradvis smalnet og bildene har antatt en mer formal og monumental karakter, og arbeidene bærer referanser til såvel maleri som til objektivistiske fotografiske tradisjoner.

Skyggenes Vokabular IV 2016 © Marthe Aune Eriksen

– Er det viktig for deg at publikum vet hvor bildene er tatt?

– Snarere tvert imot. Dette er ikke et dokumentarisk prosjekt med mål om å skildre spesifikke geografiske steder eller områder. Bildene kunne vært tatt nærmest hvor som helst i verden, og det er nettopp det allmenngyldige ved disse mellom-områdene som er interessant. Hvordan bildene, gjennom denne allmenngyldigheten, kan åpne for refleksjon og mentale landskaper. Det er hva arbeidene kan være- eller hvilke assosiasjoner de kan fremkalle, som er av interesse.

Skyggenes Vokabular II 2016 © Marthe Aune Eriksen

Marthe Aune Eriksen er i sommer aktuell med to utstillinger; Kungsbacka Konsthall, Sverige 18.6 – 20.8 og Foundation Calouste Gulbenkian, Paris 20.5 – 28.9. Utstillingen “Shifting Boundaries” kommer til Nobels Fredssenter i Oslo høsten 2017 og separatutstillingen ved Kungsbacka Konsthall kommer i desember til å vises ved Bærum Kunsthall.

www.martheauneeriksen.com

Written By
More from Elli Trier
Stiftelsen Se og Foto-Norge samles i Fotografihuset AS
Stiftelsen Se og Foto-Norge, som representerer store deler av fotomiljøet i Norge,...
Read More
0 replies on “I Marthe Aune Eriksens periferi”