Marcel Leliënhof har fått et sjeldent innsyn i motorsykkelklubben Hells Angels og bildene hans blir både bok og utstilling som presenteres på Nordic Light fotofestival i Kristiansund. Englenes pressetalmann skal møte Morten Krogvold ansikt til ansikt.
Programmet for årets festival som finner sted 23. april – 5. mai begynner nå å ta form. Foreløpig er det i hovedsak de norske navnene som slippes, blant dem Leliënhof. Følgende informasjon om programmet er sendt ut av Nordic Light:
Marcel Leliënhof og Hells Angels
Marcel Leliënhof (1966, Nederland) har vært profesjonell fotograf siden 1993. Han er født i Rotterdam, og vokste opp i Bergen. Som 22-åring flyttet han til England, og etter 14 år i London satt han igjen med en mengde verdifull erfaring, såvel som en solid fotografisk utdannelse ved London College of Printing (i dag London College of Communcation). Årene i London ga ham genuin menneskekunnskap, et brennende humanitært engasjement, samt et fleksibelt og åpent sinn å møte verden med.
Nettopp hans åpne og nysgjerrige lynne er nok årsaken til mange av hans prosjekter. Marcel er beskrevet som “den kjente reklamefotografen”, men assosierer seg ikke med tittelen. Han har i over ti år brukt mye av sin tid til humanitært arbeid; blant annet for organisasjoner som Kirkens Bymisjon, SOS barnebyer, Kreftforeningen, Kirkens SOS, Støttesenteret mot incest og Rustelefonen. I tillegg har han jobbet fire år med feltarbeid for Norsk Folkehjelp og like mange år med fotografering for Amnesty International.
Det sies at i Marcels bilder finnes en perfekt blanding av røffhet og eleganse, rock’n roll og virkelighet. Det er dette vi skal få et innblikk i under festivalen der han viser bildene fra prosjektet «Helvetets Engler, en norsk biker- oddyssé».
Med unike fotografier av Hells Angels miljøet i Norge portretterer dette prosjektet det lukkede og myteomspunne motorsykkelbrorskapet. Bildene vil resultere i en bok som er planlagt å komme ut til neste år. Marcel er selv en ihuga MC-entusiast og generelt opptatt av subkultur.
– Da jeg skulle lage en bok om motorsykkelkultur ville jeg starte med den klubben som er størst og vanskeligst å komme inn på, sier Marcel om bokprosjektet som han har brukt hele tre år på å få i land.
Det har til nå i Norge aldri kommet ut en bok som skildrer innsiden av Hells Angels miljøet, og det vil bli den eneste boken medlemmene går med på å lage. På verdensbasis eksisterer det kun tre lignende bøker. Marcels bilder er enkeltportretter av medlemmene, og fotografier som innfanger essensen av det å være medlem av Hells Angels. Bildene viser menneskene bak fasaden, motorsyklene, tatoveringene og klubbhusene. Marcel har fulgt dem på fester, MC-treff og hjemme sammen med familien.
– Folk er folk. Når man blir kjent med folk, enten man er en politiker, en skuespiller eller et Hells Angels-medlem, så er de fleste ganske ordinære, forteller han om de tilsynelatende tøffe gutta til TV2 etter en opptreden i God Morgen Norge for noen uker siden.
På festivalen får du se bildene og høre Marcels foredrag om Hells Angels. Det blir også Q & A og paneldebatt der HA-medlemmer selv vil delta. Motorsykkelentusiast og talsmann for Hells Angels, Rune «Supern» Olsgaard, kjent fra TV serier som Berserk og Tangerudbakken Borettslag, møter Morten Krogvold i Ansikt til Ansikt en av kveldene under festivalen.
Connie Imboden
Connie Imboden (1953, USA) har lang fartstid som fotograf og hennes arbeid er representert ved en rekke permanente utstillinger, bl. a. The Museum of Modern Art i New York, The Baltimore Museum of Art, The National Museum of American Art, The Museum of Modern Art i San Francisco, The Philadelphia Museum of Art, The Bibliotheque Nationales i Paris, The Ludwig Museum i Köln, samt mange andre offentlige og private samlinger over hele Europa og Amerika. Hun underviser ved Maryland Institute College of Art, og har en CV som strekker seg over mangfoldige sider.
Einar Sira
Einar Sira (1960, Sandnes) er «oppdaget» av Nordic Lights kunstneriske leder Morten Krogvold, og blir under festivalen presentert som hans utvalgte, Director’s Choice. Einar Sira skal vise utstillingen «A sight for sore eyes», om død, forfall og forråtnelseprosess.
– Tanken bak prosjektet var å studere forfall i forskjellige stadier. Det har pågått itre år med forskjellige dyr, fugler, planter og objekter. De fleste bildene er fotografert i en liten dam i min egen hage med et digitalt mellomformat kamera, forteller Einar Sira.
– Å følge så få objekter over en såpass lang periode er fascinerende, krevende og lærerikt. Prosjektet har vært billedmessig forløsende. Jeg har eksperimentert mye med belysning og fotografert på forskjellige tidspunkter på døgnet.
Over en 12 års periode drev Einar Sira et rådgivende ingeniørfirma med mange ansatte. Interessen og lidenskapen for fotografering lå latent, men uforløst, i mange år. Firmaet er nå solgt, noe som øker muligheten for å arbeide enda mer seriøst med foto prosjekter. Einar Sira ønsker å fotografere mer. Mye mer.
– Fra jeg var ung har musikk vært en viktig del av min identitet. Rock, jazz, latin inspirert musikk og blues artister har vært viktige inspirasjonskilder i den kreative prosessen med disse bildene. Tittelen på utstillingen « A sight for sore eyes» er lånt fra en Tom Waits sang (Foreign affairs 1977). Det er også underteksten «Working hard – hardly working». Tom Waits er for meg en kilde, et oppkomme av ideer og en inspirator. Hvis jeg har lykkes kan litt av hans stemning kjennes når man ser mine bilder.
Årets Debutantutstiller, Caroline Reistad
Caroline Reistad (1968, Bergen) er vokst opp i Norheimsund, og har siden 1986 bodd og arbeidet i Oslo. I 1998 ble hun kjent med Alberto Corda og hans familie, som ble boende hos henne i Oslo mens han stilte ut på Henie-Onstad Kunstsenter. Alberto Corda gjorde et uutslettelig inntrykk på henne, ikke bare på bakgrunn av sitt fotografiske arbeid, men også med sitt liv og historie.
Som fotograf har Caroline Reistad en allsidig bakgrunn, fra 1995 og til i dag har hun jobbet kommersielt med bl.a. portretter og reklame. Men, i de siste årene har hun fokusert mer på egne prosjekter der hun arbeider utelukkende med mennesker.
I det siste og lengste dokumentarprosjekt ”Point of View”, som startet allerede i 2002, fokuserer hun på barn og deres sårbarhet i forhold til den sosialpolitiske situasjonen de er født inn i og deres familiers økonomi og evne til omsorg.
Caroline Reistad har reist verden rundt i søken etter situasjoner og historier som har til hensikt å få betrakteren til å stoppe opp og dvele ved hver enkelt skjebnes historie. Visjonen med prosjektet ”Point of View” er å rette oppmerksomheten på de økonomiske og politiske mekanismene som utspiller seg rundt objektene i bildene.
Caroline Reistad sitt engasjement har nylig ført til et samarbeid med Tank Design, og med forfatteren Frode Grytten som skriver poetiske tekster til hennes fotografier i et bokprosjekt som nå er under produksjon.
Andreas Smaaland
Andreas Smaaland (1972, Oslo) er en nykommer på den fotografiske himmelen. Han begynte å fotografere i 2008 og fullførte studier ved Oslo Fotokunstskole i 2011. Samme året ble han også kåret til Interfotos Debutantutstiller.